صادرکننده نمونه مواد غذایی :
تاریخ : 1400/10/19 11:50
شناسه : 400745

یک صادرکننده نمونه و فعال صنعت چای و مواد غذایی گفت: پیش از امضای توافقنامه با سریلانکا برای تهاتر چای، انتقال و تبدیل پول مشکلات بسیاری داشت و هزینه‌هایی را به تجار تحمیل می‌کرد اما این توافق باعث روان‌سازی و تسهیل واردات چای از این کشور می‌شود.

«مجتبی آزادمنش» به توافق با سریلانکا برای تهاتر چای جهت تسویه بدهی ۲۵۱ میلیون دلاری به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته پرداخت این بدهی به تعویق افتاده بود اما اکنون به کالایی اختصاص یافته است که هر ساله بابت آن ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه چای سریلانکا در جهان مرغوب و پرطرفدار است، تصریح کرد: این اقدام مناسب، منافع بسیاری نیز برای بازار چای ایران دارد و واردات آن توسط فعالان باسابقه این حوزه صورت می‌گیرد.

این تولیدکننده چای با اشاره به برخی انتقادات نسبت به کیفیت چای وارداتی از سریلانکا، خاطرنشان کرد: این محصول به دلیل شرایط آب و هوایی در تمام جهان به عنوان چای مرغوب و با کیفیت شناخته می‌شود و کشورهای بسیاری واردکننده آن هستند.

وی تاکید کرد: قرار نیست مطابق شایعات در مقابل نفت کالای بی‌ارزشی دریافت کنیم بلکه باید اجازه داد متخصصان و کارشناسان مربوطه که شناخت کافی دارند، در مورد کیفیت چای وارداتی از سریلانکا صحبت کنند.

دولت دخالتی در فرایند واردات چای ندارد

این فعال صنعت چای با بیان اینکه براساس این توافق دولت دخالتی در فرایند واردات و خرید و فروش چای ندارد، گفت: مراحل واردات این محصول مشابه آنچه در گذشته صورت می‌گرفت، توسط واردکنندگان و فعالان اقتصادی با سابقه صورت می‌گیرد و تغییری در فرایند واردات چای صورت نمی‌گیرد و تجار، برندهای معروف و واردکننده‌هایی که در بازار بوده و هستند، همچنان واردکننده چای از سریلانکا هستند.

این صادرکننده نمونه چای با بیان اینکه ایران از کشورهایی است که همواره چای مرغوب و باکیفیت، انتخاب و سلیقه مردم بوده است، گفت: با این توافق، شرکت‌ها و فعالان باسابقه واردکننده چای قرار نیست استانداردهای خود را عوض کنند.

آزادمنش با تاکید بر اینکه کیفیت چای موضوعی است که مربوط به کارخانه‌ها، واردکننده‌ها، تجار و فعالان این عرصه است، تصریح کرد: فعالان صنعت چای در طی سالیان کیفیت مشخصی از چای را وارد کرده‌اند و همچنان همان کیفیت را را انتخاب می کنند زیرا برند و بسته‌بندی چایی که سال‌هاست در بازار فروش دارد و مورد اعتماد مصرف‌کننده است

وی با تاکید بر اینکه تجار حاضر نیستند قدمت و اعتبار برند خود را زیر سوال ببرد و کیفیت پایین‌تری را به بازار عرضه کند، خاطرنشان کرد: در بازار جهانی چای ارقام بزرگ اما فعالان محدود هستند که با شناخت از یکدیگر کار می‌کنند و اعتبار برای آنها اهمیت دارد.

به گفته وی، کیفیت چای روی میز آزمایشگاه معلوم و با استانداردهای مشخص وارد می‌شود.

تسهیل در امور بازرگانی و واردات چای

این فعال صنعت چای با اشاره به دردسرهایی که واردکننده پیش از این برای انتقال و تبدیل پول برای واردات چای از سریلانکا داشت، گفت: این توافق باعث روان‌سازی و تسهیل واردات چای از این کشور می‌شود و بسیاری از هزینه‌هایی را که واردکننده مجبور بود پیش از این بابت تبدیل و انتقال پول انجام دهد، حذف می‌شود.

آزادمنش تصریح کرد: پیش از این واردکننده چای مجبور به صرف هزینه و زمان زیادی برای انجام اقدامات مربوط به انتقال و تبدیل می شد، اما با این توافق تمام این مراحل، واسطه‌ها و هزینه‌های انتقال و تبدیل پول حذف می‌شود. در داخل نیز واردکننده قبلا در صف ارز نیمایی معطل می‎‌شد اما از زمانی که این فرایند اجرایی شود، واردکننده چای با بانک مرکزی طرف است و بانک مرکزی با بانک مرکزی سریلانکا در ارتباط است.

کاهش سهم دیگر کشورها از بازار ایران

این صادرکننده برتر چای با بیان اینکه ایران از قدیم از سریلانکا واردات چای داشته است و بر بسیاری از بسته‌بندی‌های چای موجود در بازار چای سیلان یا چای سیلانی نوشته شده است، گفت: معمولا هند و سریلانکا برای سهم بیشتر از بازار چای ایران با یکدیگر رقابت دارند و از آنجایی که این توافق باعث روان‌تر شدن بحث تجاری و بازرگانی واردات چای از سریلانکا می‌شود، منجر به افزایش سهم این کشور در بازار چای ایران خواهد شد که رخداد خوبی است زیرا همان طور که عنوان شد چای سیلان چای معروف و با کیفیتی است.

آزادمنش تاکید کرد: همچنین با این توافق ممکن است سهم واسطه‌‎هایی مانند امارات یا کشورهایی که سهم پایین‌تری از واردات چای ایران را داشتند، کاهش یابد یا برخی از کشورها از لیست واردات چای ایران حذف شود.

نوع مصرف چای ایران و اروپا متفاوت است

این فعال صنعت چای و مواد غذایی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه چای مرغوب سریلانکا به اروپا و آمریکا می‌رود و چای ضعیف‌تر به ایران صادر می‌شود، گفت:  این مدل اظهار نظرها نمی‌تواند درست باشد و سندیت ندارد زیرا نوع مصرف بازار اروپا و ایران متفاوت است. در ایران بیشتر چای دمی استفاده می‌شود که در اروپا چندان معمول نیست.

آزادمنش با بیان اینکه چای قلم، شکسته و باروتی در ایران بازار بیشتری دارد، اظهار داشت: این مدل چای در کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، عراق استفاده می‌شود که میزان و اعداد واردات آنها نیز مشخص است. در اروپا معمولا چای تی بگ و ریزتر مورد استفاده قرار می گیرد

وی افزود: در ایران حجم مصرف تی بگ‌ بالا نیست که از سریلانکا واردات داشته باشیم. معمولا چای تی‌بگ از هند و کنیا وارد می‌شود. پس این موضوع که چای ضعیف‌تر به ایران می‌آید و چای با کیفیت‌تر به اروپا و آمریکا می‌رود، کارشناسی نیست و از لحاظ آماری و شهودی قابل اثبات است.

سرانه مصرف چای در ایران

این فعال صنعت چای با اشاره به اینکه سرانه مصرف چای در ایران بالاست و مردم ایران هموار جزو مصرف‌کنندگان چای با کیفیت بوده‌اند، گفت: آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سرانه مصرف چای حدود یک کیلو و ۴۰۰ گرم به ازای هر فرد است.

وی افزود: یک سری از کشورها مثل ایران، ترکیه، عراق مصرف چای بالایی دارند. در حال حاضر ایران در جایگاه پنجم صادرات چای از سریلانکا قرار دارد. پیش از این در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشت.

تولید داخل جوابگوی میزان مصرف نیست

این فعال و صادرکننده برتر چای با بیان اینکه چای ایرانی بدون هیچ گونه افزودنی و به صورت کاملا طبیعی به بازار عرضه می‌شود، گفت: حجم تولید در کشور، مصرف را پوشش نمی‌دهد و نیاز به واردات چای وجود دارد، مصرف چای حدود ۱۰۰ هزار تن است که این میزان با تولید داخلی پوشش داده نمی‌شود و براساس آمار گمرک، وارادات رسمی چای بین ۷۰-۶۰ هزار تن است.

آزامنش با بیان اینکه در صنعت چای برخلاف برخی صنایع دیگر، چای مرغوب در داخل استفاده می‌شود و چای ضعیف‌تر صادر می‌شود، گفت: تولید داخل ما حدودا ۳۰ هزار تن است که عمدتا در استان گیلان و مازندران صورت می‌گیرد. بیش از نصف این چای در داخل مصرف می‌شود و حدود ۱۰ هزار تن که اغلب چای‌های ضعیف‌تر هستند، صادر می‌شود.

سریلانکا در رتبه دوم واردات چای ایران بعد از هند

این واردکننده چای با بیان اینکه بر اساس آمار هشت ماهه گمرک، سریلانکا، بعد از هند در رتبه دوم واردات چای ایران قرار دارد و طی این مدت بیش از ۱۱ هزار تن چای از این کشور وارات داشتیم، گفت: براساس آمار گمرک ایران در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۰، واردات از سه کشور هند، سریلانکا، امارات متحده عربی به ترتیب با سهم درصد ۴۲.۵۰، ۲۶ درصد و ۲۱.۹۰ درصد، در مجموع ۹۰.۴۰ درصد واردات چای کشور را به خود اختصاص داده‌اند.  طی این مدت با کشورهای هند، امارات متحده عربی، ترکیه، چین، ویتنام، آلمان، عراق و افغانستان هم صادرات و هم واردات داشتیم.

پیش از این رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود که توافقی انجام شده تا بدهی سریلانکا که بابت صادرات نفت، به ایران باید پرداخت می کرد، در قالب کالاهایی مانند چای به ایران بازگردد.

پاسخی بگذارید