تاریخ : 1400/10/19 11:07
شناسه : 400748

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن و مسکو حتی در زمان تنش‌های بزرگ با یکدیگر همکاری داشته اند، اظهار داشت که با روسیه برای بازگشت به برجام همکاری می‌کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در عین هشدار به روسیه بر سر اوکراین گفت روسیه و آمریکا در گذشته حتی در زمان تنش های بزرگ از دیپلماسی استفاده کرده اند.
این مقام دولت بایدن تصریح کرد ما معاهدات هلسینکی را مذاکره کردیم. سازمان همکاری و امنیت اروپا را ایجاد کردیم، معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و سایر معاهده های کنترل تسلیحاتی را امضا کردیم.
وی ادامه داد: این هفته ما به سایر اعضای شورای امنیت پیوستیم تا تاکید کنیم یک جنگ اتمی پیروز ندارد بنابراین نباید هیچگاه اتفاق افتد. ما در مورد برنامه ایستگاه فضایی همکاری داریم .
بلینکن بدون اشاره به نقض برجام از سوی واشنگتن و این آمریکاست که باید به دلیل بدعهدی به برجام بازگردد، مدعی شد که اکنون با روسیه  برای بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجام همکاری می‌کنیم.
این در حالی است که ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی تلفنی با خبرنگاران در واشنگتن افزود: ما همچنان شاهد پیشرفت اندک در مذاکرات هستیم و امیدواریم در طول مذاکرات در این هفته و روز های آتی روی آنچه باقی مانده است، کار کنیم.
میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نیز تصریح کرد که تمام مشارکت کنندگان در گفت‌ وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد به این نکته که پیشرفت‌هایی در راستای دست‌یابی به احیای توافقات سال ۹۴ و رفع تحریم‌ها حاصل شده اذعان دارند.
دور هشتم مذاکرات وین از ششم آذر میان ایران و گروه ۱+۴ برای لغو تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران و بازگشت واشنگتن به برجام آغاز شده و اکنون به مراحل حساسی رسیده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافقات سال ۹۴ باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.
ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۱۶ دی در گفت‌وگویی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواستار ضمانت‌هایی است که «عدم اعمال تحریم های جدید و عدم بازگشت تحریم های کنونی پس از لغو شدن آن‌ها را شامل شود.» وی خاطر نشان کرد که اگر طرف های غربی قصد و اراده جدی داشته باشند، دستیابی به یک توافق خوب امکان پذیر است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام است تاکنون اقدام جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده است.

پاسخی بگذارید