در صحن علنی مجلس مطرح شد
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/10/25 13:13
شناسه : 400754

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور روز یکشنبه که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته است، با گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی ماه گفت: در روز تقدیم لایحه بودجه، ابعاد و شاخص‌های آن را بیان کردم. حضور دو باره برای بودجه مسبوق به سابقه نبوده است. اما از باب احترام به قانون و آیین‌نامه مجلس و اجابت دعوت مجلس بار دیگر در برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ حضور پیدا کردم.

آیت الله رییسی با بیان اینکه امروز همگرایی بین مجلس و دولت برای رفع مشکلات مردم ضروری است، گفت: انتظار مردم و دلسوزان انقلاب است که همگرایی و همپوشانی صورت بگیرد. در جاهایی که این همکاری صورت می گیرد، آهنگ مجلس و دولت یکی است. مثل آنچه که در قانون هسته‌ای در مجلس تصویب شد و امروز هم دولت به دنبال آن است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس درباره مسکن افزود: دولت هم به دنبال اجرای قانون مسکن است که هم وعده ما بود وهم مصوب مجلس و هم خواست مردم است. در زمینه حمایت از تولید، آنچه در مجلس تصویب بود و آنچه دولت دنبال می‌کند همه در یک سو است. این هم‌سویی و همراهی خواست مردم و در جهت حل مشکلات مردم است.

 رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از جلوه‌های مهمی که می‌تواند در جهت همگرایی و همسویی مفید واقع شود، مساله بودجه به عنوان سند مالی کشور است.

آیت الله رییسی خطاب به نمایندگان گفت: انتظار و امید مردم برای دولت که گره‌ها را بگشاید و زندگی مردم را تسهیل کند و به ویژه مشکلات معیشتی مردم را حل کند، امید و انتظار والایی است. شما هم که با حوزه‌های مختلف در ارتباط هستید امید مردم این است که هر روز می گذرد مشکلات کاهش پیدا کرده و معیشت مردم حل شود.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: تلاش دولت بر آن است که وعده‌هایی که داده است، تحقق عملی و عینی پیدا کند و در عمل پایبند به وعده‌ها باشد. باید امروز در محضر مقدس پروردگار شاکر باشم نسبت به آنچه که در کشور در برخورد با ویروس کرونا اتفاق افتاد. دیگر موفقیت‌های بعضی از کشورها و غربی ها را به رخ ما نکشند و به لطف خدا امروز پایین ترین سطح ابتلا و فوتی در کشور وجود دارد.

 وی خاطرنشان کرد: علیرغم شرایطی که در همسایگی ما و در بعضی از کشورهای غربی وجود دارد، امروز با همت مردم و پیگیری مسوولان و در راس آن عنایت پروردگار باعث شده است که شاهد وضعیتی کاملا متفاوت در ایران و صیانت از مردم هستیم.

 سیز نزولی تورم‌ آغاز شده است/ منابع ارزی کشور رو به افزایش است

آیت الله رییسی با بیان این که حل مساله تورم خواست مردم و همه دلسوزان است، گفت: امروز دنبال کنترل تورم هستیم  و آمارها هم نشان می‌دهد که سیر نزولی تورم آغاز شده است. با اقدامات و پیگیری‌هایی که صورت گرفت، سیر تورم که نه فقط در چند سال اخیر بلکه در تاریخ ۵۰ تا ۶۰ ساله کشور بی نظیر بود امروز سیر صعودی آن نزولی شده و این آغاز مبارکی است که بعدا به کاهش قیمت‌ها و کاهش تورم به طور جدی در حوزه‌های مختلف منجر شود.

وی گفت: باید خدا را شاکر باشیم که ۴۰ درصد افزایش صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد و باید تلاش کرد که این میزان افزایش پیدا کند چرا که سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است و باید این سهم در جای خود قرار بگیرد.

 رئیس دولت سیزدهم با اشاره به افزایش صادرات نفتی و میعانات گازی علیرغم تهدیدها و تحریم‌ها گفت: بعضی ها گله مند بودند که نمی‌شود، مگر می‌شود؟ اما این اتفاق افتاد و از طرف دیگر ارز حاصل از صادرات در حال برگشت به منابع ارزی است. لذا منابع ارزی رو به افزایش است. علیرغم برخی سخنانی که گفته می‌شد امکانات صادرات نفت نیست یا اگر امکان صادرات است پول آن بر نمی‌گردد اما این اتفاق افتاد یعنی هم صادرات نفت افزایش یافت و هم  وجوه حاصل از صادرات برگشت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به رویکرد  متوازن دولت سیزدهم در سیاست خارجی گفت: ما توازن در سیاست خارجی را وعده داده بودیم و امروز هم در تعامل با کشورها و به ویژه نسبت به همسایگان شاهد توازن هستیم و برای کشورهای همسایه و جهان ثابت شده که جمهوری اسلامی توازن در سیاست خارجی را دنبال می کند. روابط اقتصادی و تجاری ما با برخی کشورهای منطقه ظرف همین چند ماه تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش اعتماد مردم در چندماه اخیر اشاره کرد و گفت:  اعتماد مردم سرمایه بسیار بزرگی است که با هیچ چیز قابل عوض کردن نیست. مشکلاتی ظرف این چند وقت در کشور داشتیم، زلزله و سیل و از همه مهمتر حمله سایبری داشتیم که می‌خواستند کشور را دچار بحران کنند دولت با اعتماد مردم این مشکلات را پشت سر گذاشت.

آیت الله رییسی گفت:‌ امروز خود غربی‌ها و کسانی که بدنبال تحریم بودند، می‌دانند که مهمترین برنامه‌ای که دولت دنبال کرده، خنثی کردن تحریم‌ها است. ما از ابتدای کار دولت در دو جبهه خنثی کردن تحریم‌ها و رفع تحریم‌ها حرکت کردیم و رفع تحریم‌ها در یک کار و حرکت عزتمندانه دنبال شده و می‌شود. قرارگاه خنثی کردن تحریم‌ها هم در این زمینه فعال است که ما به هیچ عنوان تحریم‌ها و تهدیدها را برای خود مانع ندانیم و امیدواریم با اعتماد و حمایت مردم و در کنار هم قرار گرفتن مسوولان، دولت و مجلس و دستگاه‌های مختلف کشور کار به نتیجه برسد.

وی گفت: اعتقاد و باورمان این است و هم بارها رهبر حکیم و فرزانه به ما فرمودند که اگر شما با قدرت و اعتماد و اتکال به خدا و اعتماد به داشته‌های این کشور کار را دنبال کنید، حتما پیروزید و به نتیجه خواهید رسید. تجربه این چند ماهه نشان می‌دهد که همین خط سیر، ‌ خط سیر درستی است و جواب خواهد داد.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: آنچه که در جلسه گذشته اشاره کردم این بود که هدف گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است امید است اقداماتی که انجام می شود، ما را به این میزان رشد برساند. سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم. رشد کمتر از یک درصد وجود داشته است اما دستیابی به این میزان رشد با همگرایی و همکاری مجلس و دولت امکان پذیر است.

وی ابراز امیدواری کرد در سایه رشد ۸درصدی مساله بیکاری کاهش جدی بیایبد، اشتغال ایحاد شود و چرخ‌های تولیدی از این بیشتر به حرکت دربیاید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در مورد حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: زمانی که کار را که در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود. اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، بنابراین موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم نظر شدند.

رهبری فرمودند؛ نظر مجلس در مورد حذف ارز ترجیحی اخذ شود

رئیسی ادامه داد: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد، ایشان فرمودند: «نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به عنوان لایحه دو فوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید.

وی اظهار داشت: براین اساس مقرر شد اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران صورت گیرد لذا در این لایحه هر دو نکته رعایت شد و لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس محترم بعد از اینکه لایحه مطرح شد، فوریت لایحه را رد کرد و مقرر شد لایحه به صورت عادی بررسی شود به عبارت دیگر مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم واعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه رای به جبران حذف ارز ترجیحی.

رئیسی اظهار داشت: ترجمه رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که «طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.» لذا شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

رئیس دولت سیزدهم گفت: این کار را به مصلحت ندانستیم معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم.

بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

وی اظهار داشت: باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور افزود: سازمان برنامه و بودجه به همراه برخی صاحبنظران در مجلس، جلسات متعددی برای همفکری در این زمینه برگزار کردند. مجلس و دولت امروز هم باید بتوانند مسائل را حل کنند تا تصمیمی اتخاذ شود که هم رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و هم بر معیشت مردم لطمه ای وارد نکند و هم بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در انضباط کامل قرار دهد.

 رییس دولت سیزدهم افزود: در واقع پیشنهادی که بتواند همه این مقاصد را دنبال کند حتما مورد حمایت ما است و دغدغه دوستان نسبتا به مساله ارز ترجیحی را می‌شود به عنوان تصمیمی با نگاه به ابعاد مختلف آن مورد توجه و بررسی قرار داد.

رییسی درباره عدالت در پرداخت‌ها، گفت: قبلا هم در همین تریبون عرض کردم یکی از دغدغه‌های ما از ابتدا همین بود و در قوه قضاییه هم این دغدغه و تفاوت در پرداخت‌ها را نسبت به کسانی که مدارک تحصیلی یکسان و شغل‌هایی تقریبا مشابه دارند و بعضا شغل‌های سختی که وجود دارد، داشتم.

وی ادامه داد: این پرداخت نامتوازن مردم، کارکنان، ما و شما را رنج می‌دهد، بنابراین هر طرح که عدالت در پرداخت در مزایا را بتواند تضمین و تامین کند، مورد تایید و حمایت ما است.  

رییس‌جمهور اضافه کرد: اساتید دانشگاه‌ها، معلمان، کارکنان قوه قضاییه، دادگستری، سازمان‌ها و ادارات مختلف و همه کسانی که به نام حکومت مشغول کار هستند مورد توجه هستند و نظام اسلامی یک نظام عادلانه پرداخت از نیازهای جدی کشور است که همه کارکنان احساس کنند عدالتی حکمفرما است و هر فکر و اندیشه‌ای به این منظور در مجلس مورد تایید ما است.

وی با تاکید بر رفع مشکلات اساتید دانشگاه‌ها گفت: اقدامی در مجلس و دولت باید انجام شود. خودم دیدم که دریافتی برخی کارکنان دادگستری زیر ۵ تومان است زمانی که در قوه قضاییه بودم این کار را پیگیری کردم و این باید دنبال شود و در بودجه ۱۴۰۱ مشکل پرداخت کسانی که به نام نظام حکومت و دولت کار می‌کنند را حل کنیم.

رییس‌ دولت مردمی خاطرنشان کرد: نظام حقوقی عادلانه‌ای امروز باید در کشور وجود داشته باشد و همه را از پرداخت عادلانه بهره‌مند کند.

آیت‌الله رییسی با تاکید بر فقرزدایی، گفت: هر طرحی در جهت ریشه‌کن کردن  فقر مطلق باشد حتما مورد حمایت دولت است. نباید شاهد باشیم افرادی در گوشه کنار کشور وضع معیشتی شان طوری است که حتی روزمره خود و خانواده‌شان را نمی‌توانند اداره کنند.  

رییس‌جمهور با بیان اینکه دوستان در کمیسیون‌های مختلف روی جزییات لایحه بودجه بحث کنند و همگرایی داشته باشند، گفت: نگاه نمایندگان نسبت به رفع مشکلات معیشتی مردم مورد اهمتمام دولت هم است. نسبت به مسائل مختلف بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون‌های تخصصی، نمایندگان، اقتصاددانان، هیات رییسه در ابعاد مختلف بودجه بحث کنند مثلا اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود بگویند چه میزان و به چه کسی داده شود آیا پلکانی باشد یا نه.

وی ادامه داد: پیشنهادی از دولت و بحثی در مجلس وجود دارد و طبیعتا آنچه که مجلس تصمیم می‌گیرد نظر نهایی خواهد بود و دولت هم عمل به اجرای آن می‌کند.

رییسی با بیان اینکه زمینه برای آنچه روزی برای نیروهای دغدغه‌مند و عدالتخواه آرزو بود، آماده شده است، اظهار کرد: سخن بر اجرا است درباره عدالت فراوان می‌توان حرف زد، نوشت و شعر گفت اما کام مردم باید با عدالت شیرین شود و بدانند اجرای تصمیات توانسته زندگی آنان را متحول کند.  

رییس‌جمهور گفت: آنچه که ما در دولت دنبال می‌کنیم دغدغه شما و بسیاری از دوستداران نظام است و دشمن هم نمی‌خواهد به این نقطه برسیم. ما این نقطه را آرمانی و دست نایافتنی نمی‌دانیم بلکه اجرای عدالت در پرداخت را دست یافتنی و کاملا اجرایی می‌دانیم. نسبت به جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و ارتقای نیروی انسانی باید عدالت حاکم باشد که این امر شدنی و حاکم خواهد بود.

رییسی خاطرنشان کرد: به‌رغم شرایط و وضعیتی که دشمن با تهدیدها و تحریم‌ها دنبال آن بود تا مشکلات را پیش روی ما بگذارد و ملت ما و پیشرفت در کشور را متوقف کند، شرایط و وضعیت را بهتر و آینده را بسیار روشن و امیدوارکننده و شرایط را برای تصمیم گیری‌های مهم بسیار مناسب می‌بینیم.

وی با بیان اینکه تصمیمات مهم نیازمند همکاری دولت و مجلس است، ادامه داد: ناگزیر هستیم برای رفع مشکلات کشور تصمیمات مهم بگیریم که این در گرو همکار ملت و دولت است و می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.  

رییسی در پایان سخنانش با قدردانی از مجلس و هیات رییسه گفت: امیدوارم آنچه در لایحه آمده در کمیسیون‌ها و دغدغه‌های به جایی که از مشکلات مردم دارید، بحث‌های خوب شود. نسبت به حزییات و ابعاد قضیه هر چه در مجلس تصمبیم‌گیری شود  مورد احترام دولت خواهد بود.

پاسخی بگذارید