تاریخ : 1400/10/25 13:58
شناسه : 400765

بر اساس برآورد وزارت راه وشهرسازی از مبلغ اقساط نهضت ملی مسکن که پرداخت آن از سه سال آینده آغاز می‌شود، اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور بسته به میزان تسهیلات دریافتی، بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای اقساط خانه‌های خود پرداخت خواهند کرد.

آن‌طور که معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کرده است مبلغ اقساط برای گروه‌های متوسط در این طرح نیز بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

تلاش دولت در بودجه ۱۴۰۱ این است تا با تامین منابع برای صندوق ملی مسکن، نرخ سود تسهیلات برای دهک‌های چهار و پنج جامعه ۹ درصد و برای دهک‌های یک تا سه که عمدتا اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند پنج درصد تعیین شود.

کف و سقف مبلغ اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی

بر این اساس، مبلغ اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی برای دهک‌های چهار و پنج در تهران بدون سود دوران مشارکت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

همچنین رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک‌های نخست تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

کف و سقف مبلغ اقساط وام ۴۰۰میلیون تومانی

در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلون نفر برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های چهار و پنج، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

همچنین رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک‌های نخست تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

کف و سقف مبلغ اقساط وام ۳۵۰میلیون تومانی

در مراکز استان ها برای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های چهار و پنج، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

کف و سقف مبلغ اقساط وام ۳۰۰میلیون تومانی

در سایر مناطق شهری برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های چهار و پنج، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

همچنین رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک‌های نخست تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

کف و سقف مبلغ اقساط وام ۲۵۰میلیون تومانی

در مناطق روستایی برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۹ درصد برای دهک‌های چهار و پنج، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک‌های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

تلاش دولت برای تامین اعتبارصندوق ملی مسکن

در این مدل، تخصیص یارانه نرخ سود به گروه های کم درآمد رقم اقساط را کاهش داده و پرداخت آن را برای خانوار توان‌پذیر می‌کند.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش تر در گفت‌و گو با ایرنا در خبری با عنوان «بخشی از اقساط وام مسکنِ دهک‌های پایین، توسط دولت پرداخت می‌شود» توضیح داد که در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن، بخشی از سود تسهیلات خانوارها را پرداخت می‌کند و به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوارها بر مبنای سود ۱۸ درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند.

با توجه به اینکه طول دوره ساخت دست کم ۲ تا سه سال به طول می‌انجامد و متقاضی باید پس از تکمیل واحد مسکونی و تحویل واحد شروع به پرداخت اقساط کند، در عمل رقم اقساط محاسبه از 2 تا سه سال آینده آغاز خواهد شد. بدیهی است تا آن زمان درآمد ماهانه خانوار نیز تقریباً معادل با تورم افزایش خواهد یافت و پرداخت اقساط برای خانوار توان‌پذیر شده و فشار پرداخت اقساط کاهش می‌یابد.

دولت سیزدهم از ابتدا فقدان منابع مالی لازم برای توانمندسازی مردم به‌منظور گسترش عرضه مسکن به اقشار مختلف به‌ویژه بخش محروم جامعه را یکی از چالش‌های مهم اعلام کرده بود که راه‌اندازی صندوق ملی مسکن برای پایدارسازی منابع مورد نیاز بخش مسکن را راه‌حل اصلی آن دانست.

تلاش دولت تامین منابع مورد نیاز برای کاهش سود تسهیلات بانکی و بخشی از هزینه‌های تامین مسکن خانوارهای کم‌درآمد است.

نرخ سود تسهیلات بانکی و میزان اقساط بالا و خارج از استطاعت بودن تسهیلات مسکن برای خانوارهای کم‌درآمد و متوسط، چالش مهمی شناسایی شده است که برنامه چهار سال آینده برای رفع آن استفاده از ابزارهای بازار سرمایه از جمله اوراق رهنی در راستای تامین منابع مالی موردنیاز سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات بلندمدت عنوان شده است.

پاسخی بگذارید