سخنگوی دولت:
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1400/10/25 13:21
شناسه : 400769
سخنگوی دولت با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی تکلیف قانونی دولت است و دولت متعهد به اجرای قانون است، در عین حال تأکید کرد: معیشت و حفظ قدرت خرید مردم خط قرمز دولت است و رییس‌جمهور تأکید دارد بدون درنظرگرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی اقدامی در این زمینه نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری روز سه‌شنبه سخنگوی دولت، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم گفت: رهبری همیشه دولت را حمایت کردند و از ایشان سپاسگزاریم. بودن در کنار مردم و کار جهادی، اولویت اول و آخر دولت خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت امیدآفرین است، افزود: رئیس جمهور با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب،‌ بر لزوم صادق بودن وعده‌های دولت و عمل به آنها تأکید ویژه داشتند و دستور دادند اگر امکان عمل به وعده‌ای محقق نشد، دلایل عدم تحقق آن به‌صورت شفاف و روشن برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

بهادری جهرمی با اشاره به وقوع سیل در چهار استان کشور، گفت: هواشناسی از قبل به استان‌ها هشدار داده بود و آمادگی لازم نیز برای مقابله با سیل تا حدودی ایجاد شده بود. به هر حال حوادث طبیعی مانند سیل تلخی آفرین هستند و ما شاهد خسارات انسانی و مادی در حادثه سیل اخیر بودیم اما این تلخی تاحدودی مدیریت شد.

وی افزود: بلافاصله بعد از وقوع سیل وزرای نیرو و کشور به نمایندگی از دولت به مناطق سیل‌زده اعزام شدند و با اندکی فاصله معاون اول رییس‌جمهور هم به همراه وزیر کشاورزی از این مناطق بازدید کردند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: متعاقب آن جلسه هیأت دولت با حضور مجازی مسئولان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان برگزار شد و گزارشی از اقدامات و عملیات‌های انجام شده در این استان‌ها ارائه شد که اتصال برق و جاده‌های موصلاتی و تأمین اقلام ضروری از سوی دولت و استانداری‌ها، از جمله این اقدامات بود.

بهادری جهرمی ادامه داد: در همین راستا قرار شد پیشنهاداتی برای تصمیم‌گیری به‌صورت جداگانه ارائه و تجمیع شود و در اولین جلسه هیأت دولت به‌صورت فوری بررسی شود تا در حمایت از مردمی که از این حادثه آسیب دیدند، عملیاتی شود.

اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای استان‌های سیل‌زده از سوی دولت

به گفته سخنگوی دولت، ۲۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای چهار استان درنظر گرفته شد و همچنین سیمان رایگان و ۱۵ میلیارد تومان نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌طور جداگانه در اختیار این استان‌ها قرار گرفت.

بهادری جهرمی تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را از مصوبات اخیر هیأت وزیران عنوان کرد و پیگیری این موضوع را از اولویت‌های کاری دولت دانست.  

وی همچنین با اشاره به تشکیل شورای‌عالی امور ایرانیان خارج کشور در دو هفته اخیر، گفت: مسائل متعددی در جهت حمایت از این هموطنان مطرح شده بود و گزارش‌هایی در زمینه اقدامات صورت گرفته ارائه شد و سایتی برای پرسمان ایجاد شد تا سؤالی اگر برای رفت‌وآمد به کشور دارند، بپرسند و پاسخ صریح دولت را دریافت کنند.

بهادری جهرمی این نکته را هم خاطر نشان کرد که با حمایت مقام معظم رهبری تمهیداتی برای هموطنان مقیم خارج کشور که مشغول خدمت سربازی هستند و با آمدن به کشور شاید مشکل سربازی داشته باشند اندیشیده شده که دو بار در سال می‌توانند برای دیدار با خانواده و بستگان خود مجوز ورود به کشور دریافت کنند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا، توضیح داد: جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هر هفته شنبه‌ها به‌طور منظم برگزار می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۱۲۳ میلیون دُز واکسن تزریق شده و آمار فوتی‌ها در کشور به شدت کاهش یافته است‌.

بهادری جهرمی تصریح کرد: وضعیت تزریق واکسن و میزان رعایت و مدیریت بحران کرونا وضعیت قابل قبولی دارد که با حمایت مردم و تلاش شبانه روزی همکاران وزارت بهداشت و همیاری دستگاه‌ دیپلماسی در تأمین واکسن، امروز شاهدیم کرونا تا حدود زیادی کنترل شده است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درخصوص حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: دولت مصر به اجرای قانون است و قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت را مکلف به حذف ارز ترجیحی کرده است.

وی افزود: مجلس با توجه به معایب این شیوه پرداخت ارز، مخالفت خود را با این رویه اعلام کرد و سقف منبع ۸ میلیارد دلار را برای نیمه اول سال معین کرد و به طور شفاف نشان داد در نیمه دوم سال ارز ترجیحی به دلیل بحث های کارشناسی حذف شود.

 دارو و گندم از برنامه حذف ارز ترجیحی خارج است

بهادری جهرمی با اشاره به مفاسد ناشی از پرداخت ارز ترجیحی و تفاوت ۲۷ برابری سهم دهک اول و دهک آخر از این منابع گفت: تورم و خلق پول ناشی از این توزیع ارز یارانه ای ، عامل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است. میزان تورم کالای با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از تورم سایر بخش هاست و مجلس هم به این وقوف رسیده و دولت را مکلف کرد از شهریور این ارز را حذف کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما تدبیر جبران فشار به مردم مستضعف پیش‌بینی نشده بود و دولت به همین دلیل لایحه دو فوریتی را با دو هدف افزایش سقف اعتبار ارز ترجیحی تا زمان فراهم شدن امکان قانونی و پیش‌بینی جبران برای مردم پایین را پیشنهاد کرد که مجلس با این فوریت مخالفت کرد و این برداشت دولت و مجلس شفاف نبود.

وی تاکید کرد: تا زمان تغییر کامل و مشخص نشدن منابع، هیچ حذفی اعمال نمی‌شود. منابع لازم در اختیار وزارت جهاد قرار دارد. دارو و گندم اساسا از موضوع بحث ما خارج است.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت همچنین درباره آخرین وضعیت رسیدگی به خانواده‌های جان باختگان کشتی سانچی و ضمن گرامیداشت یاد این جان باختگان اظهار کرد: پرونده دو شرکت صاحب کشتی و شرکت های بیمه گر در دعاوی بین المللی در حال رسیدگی و بررسی است. مشخص کردن میزان تقصیر هر یک از کشتی ها به دلیل پیچیدگی در هنگ کنگ هنوز منجر به صدور رای نشده است.

سخنگوی دولت افزود: اما در کشور، شرکت ملی نفتکش ایران قبل از روشن شدن وضعیت بیمه بین المللی، غرامت لازم را به خانواده ها پرداخت کرد و تسهیلاتی هم مانند مجوز استخدام به آنان اعطا شد.

 وضعیت بازگشت منابع ارزی قابل قبول است

وی همچنین درباره چگونگی بازگشت ارز حاصل از فروش نفت گفت: همانطور  که می دانیم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و شیوه ها قابل بیان نیست. اما وضعیت فروش نفت و محصولات نفتی به نسبت این جنگ اقتصادی و تحریم، قابل قبول و وضعیت بازگشت منابع حاصل از فروش هم قابل قبول است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین منابع ارزی مورد نیاز نداریم، اظهار کرد: در هیچ جلسه‌ای، بانک مرکزی از تامین منابع نفتی اعلام ناتوانی نکرد.

 وی ضمن تشکر از تلاش‌های وزیر نفت گفت: گزارش‌های جواد اوجی بدون استثنا غرورآفرین و شادی آفرین است و به سهم خودم در دولت از تلاش‌های وزارت نفت تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت  در پاسخ به سوالی درباره در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی قانون مجلس شورای اسلامی است و دولت مکلف به اجرای قانون است.

 بدون در نظر گرفتن راهکار حمایتی تغییری در ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه خط قرمز دولت معیشت مردم است، گفت: نکته مهم این است که در قانون مجلس، راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده است .

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت خاطرنشان کرد: اولویت دولت حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت مردم است و رئیس جمهور تأکید دارد بدون در نظر گرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی، تغییری در اجرا صورت نگیرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود. دولت سیزدهم برای پرداخت‌های مربوط به چندماه باقیمانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت. لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: خوشبختانه الان یک وفاق و وحدت نظری برای چاره جویی این مسئله با در نظر گرفتن بهبود معیشت مردم و حذف رانت و فساد از ارز ترجیحی در مجلس و دولت وجود دارد و همه برای اصلاح امور بر مبنای یک سیاست اقتصادی پایدار و موثر هم نظرند.

 وی افزود: علت اینکه دولت آن لایحه را در آبان ماه با قید دو فوریت به مجلس ارائه کرد، فوریت و اهمیت تعیین تکلیف ارز ترجیحی و راهکار جایگزین آن بود تا خارج از نوبت رسیدگی و در دستور کار مجلس محترم قرار گیرد نه اینکه در تصمیم گیری عجله و بی دقتی شود یا بدون بررسی پیشنهادات نمایندگان و کمیسیون مربوطه بخواهد ۴۸ ساعته تصمیم گیری شود .

بهادری جهرمی یادآورشد: مساله در فوریت جلوگیری از فوت فرصت و اولویت موضوع نسبت به سایر موارد در دستور است که این لایحه هم طبیعتا از موارد مهم و ضروری جامعه است که باید تکلیف آن روشن می شد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت اضافه کرد: تا زمان تصمیم گیری نهایی در خصوص اصلاح تغییر شیوه پرداخت یارانه ها، هیچ تغییری در تامین ارز ترجیحی صورت نمی گیرد و منابع لازم در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم، گفت: اصلی‌ترین راهکار برای افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم، کار برای مردم و عملکرد دولت است و همین موضوع است که اعتماد را ایجاد می کند یا خدای ناکرده اعتماد را از بین می برد.

وی خاطرنشان کرد: دولت همین بودن کنار مردم، حذف دیوار بین مردم، در کنار مردم کار کردن و شنیدن حرف مردم را در دستور کار دارد. دولت بر خود واجب دانسته میان مردم باشد و با خود مردم حل مشکلات را تنها اولویت خود قرار دهد.

بهادری جهرمی ادامه داد:  اعتماد مردم در حوزه کرونا و تامین سلامت امروز ایجاد شد درحالی که قبلا وجود نداشت و امیدواریم با همکاری اصحاب رسانه و تلاش شبانه روزی دولتمردان شاهد افزایش اعتماد عمومی به دولت باشیم.

 کانادا همکاری مناسبی برای برخورد مجرمین نداشته است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته گفت: در این زمینه یک همکاری مشترک میان دولت، قوه قضائیه و پلیس اینترپل نیروی انتظامی وجود دارد و همه برای استرداد مجرمین متواری مالی همراه و جدی هستند و اثر این را در ماه های اخیر با استرداد برخی مجرمان دانه درشت به کشور ملاحظه کرده اید و مابقی تبهکاران و غارتگران اموال مردم و بیت المال نیز که به خارج از کشور فرار کرده اند، قانون در تعقیب شان است.

وی گفت: در دولت نیز وزارت دادگستری به‏‌عنوان دستگاه مسئول در حوزه انعقاد موافقت‏‌نامه‏‌های دوجانبه حقوقی و قضایی با سایر کشورها همواره انعقاد موافقت‏‌نامه استرداد مجرمان را در اولویت قرار داده است و تاکنون تعداد ۲۸موافقت‏‌نامه در زمینه استرداد مجرمان با سایر کشورها منعقد گردیده است.

بهادری جهرمی افزود: کانادا همواره در طول ۱۰ سال گذشته محدودیت‌های زیادی برای ایرانیان جهت نقل و انتقالات پولی، حتی در مواردی برای پرداخت قبوض آب و برق مربوط به اماکن دیپلماتیک ایران اعمال کرده است، کانادا همکاری مناسب برای برخورد با مجرمین با ایران نداشته است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با بیان اینکه ما همواره خواستار استرداد این مجرمین به کشور و بازگشت اموال غارت شده بوده ایم، گفت: در این رابطه از مسیرهای دیپلماتیک مثل دیدارهای مستقیم با مقامات کانادایی یا از طریق حفاظت منافع و یا اینترپل موضوع را به آنها منعکس کرده و خواستار اقدام آنها شده ایم. پلیس بین الملل ایران در دیدارهایی که با طرف کانادایی داشته این موضوع را خواستار شده ولی طرف کانادایی در این زمینه هیچ اراده ای برای همکاری از خود نشان نداده است.

وی گفت: در مورد مجرمین اقتصادی علاوه بر استرداد خود مجرم، استرداد اموال مجرمین در دستور قرار دارد. لذا دولت از هیچ راهکار قانونی برای صیانت از حقوق مردم و متضررین از جرائم فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سفر رییس جمهور به روسیه گفت: رییس جمهور به دعوت آقای پوتین سفری به مسکو خواهند داشت. محوریت سفر اقتصادی و تجاری است. سیاست ما نگاه متوازن است. پیش از این هم شاهد سفر رئیس جمهور به سایر کشورهای منطقه بوده اید.

 محدودیتی برای تامین واکسن نداریم

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص واردات واکسن گفت: برای واکسن هیچ گونه محدودیتی نداریم. ۹ میلیون نفر  تا الان دُز سوم را  تزریق کرده اند. تا زمانی که نیاز داشته باشیم چه از طریق واردات چه از طریق داخلی واکسن تامین می شود.

 بهادری جهرمی درباره حذف سه تیم ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا گفت: اعتقاد دولت اداره مردمی باشگاه های ورزشی بویژه باشگاه‌های مردمی استقلال و پرسپولیس است.

 باشگاههای استقلال و پرسپولیس هنوز فرصت استیناف خواهی دارند

وی افزود: این موضوع از سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۴) مطرح بوده و متاسفانه در داخل به طور جدی به موضوع توجه نشده است. همانطور که اهالی فوتبال می‌دانند "ای اف سی" استانداردهای خاص خود را برای حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا دارد و امسال علاوه بر حذف دو تیم ایرانی، شاهد حذف برخی از تیم‌های مطرح عربستان، امارات، ژاپن، و کره جنوبی از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ هستیم.

سخنگوی دولت یادآور شد: البته ظاهراً عمده موارد خواسته شده AFC محقق شد اما متاسفانه مشکلات متعددی از گذشته باقی مانده و الان همه بخش‌های دولت در کنار مدیران هر دو باشگاه و مسئولان فدراسیون در حل مسائل باقیمانده فعال و دغدغه مند و پای کار هستند و امیدواریم مدیران هر دو تیم و مسئولان فدراسیون فوتبال نیز با انجام وظایف و پیگیری‌های خود بتوانند در جهت حل مشکل و حضور تیم های پرطرفدار ما در لیگ قهرمانان آسیا قدم بردارند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: البته طبق گزارشی که به من داده اند، ظاهراً در این مورد هنوز فرصت استیناف خواهی را داریم و اقدامات اصلی ساختاری هم به همت وزارت ورزش و جوانان و همراهی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس انجام شده است.

کره جنوبی باید در اسرع وقت نسبت به آزادسازی همه پول‌های ایران اقدام کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این که کره جنوبی اعلام کرده که پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد می کن، گفت: آزادسازی بدهی‌های انباشته شده کره جنوبی به ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و کره جنوبی که تاکنون برخلاف مناسبات بین المللی، دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است، باید مطابق موازین حقوقی در اسرع وقت نسبت به آزادسازی همه پول های ایران - و نه فقط بخشی از آنها - اقدام نماید.

وی افزود: البته سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و بدیهی است که معاون محترم سیاسی وزیر خارجه از هر فرصتی برای مطالبه درست این حق ملت ایران استفاده خواهد کرد و مسئولیت حقوقی و سیاسی دولت کره جنوبی را به آنها یادآور خواهد شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: درباره حضور نمایندگان دیگر کشورها در وین، این سفرها تصمیم مستقل کشورها و مربوط به روابط دوجانبه آن‌هاست و انجام چنین رایزنی‌هایی، مربوط به خودشان است و فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. طبیعی است که هیأت ایرانی در چنین دیدارهایی دخالتی ندارد و بنای اظهار نظر در این مورد را هم نداشته و ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالاتی در خصوص شایعه تغییر و ترمیم کابینه گفت: خواهش می کنم از انعکاس هرگونه شایعه به ویژه در حوزه هایی که دغدغه مردم هست و با معیشت مردم سر و کار دارد پرهیز شود رابطه دولت با مردم شفاف است و هر تصمیم که بخواهد اتخاذ شود اول با مردم در میان گذاشته می‌شود.

وی با بیان این که همه تصمیمات اقتصادی دولت با همدلی و همکاری تیم اقتصادی اتخاذ می شود افزود: دستاوردهای خوب اقتصادی دولت مانند کنترل بازار ارز و تصمیمات خوبی که برای تثبیت بازار سرمایه اتخاذ شد تصمیماتی است که در جلسات مستمر ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور تیم اقتصادی دولت و با همدلی وهمکاری مشترک همیشگی انجام می‌شود و موضوعات بخشی نیست لذا همه تصمیمات اقتصادی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به صورت مشترک تحت مدیریت معاون اول رئیس جمهور اتخاذ می شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: به گواه بسیاری از افرادی که در دولت‌های مختلف حضور داشته اند، همدلی، هماهنگی و همکاری موجود در بین اعضای اقتصادی دولت کم نظیر است.

وی در ادامه با بیان این که اصلاح نظام اقتصادی کار میان مدت و بلندمدتی است گفت: تورم امروز به دلیل اقدامات دیروز است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ثبات حوزه ارز حاصل همکاری‌های مشترک تیم اقتصادی دولت است.

 جایگاه مقامات سابق کشور محترم است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسی گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات علی باقری است. هیچ شخص و کشور دیگری نماینده ایران نیست.

وی افزود: طبیعی است کشورهای دیگر در چارچوب اقدامات دیپلماتیک کشور خودشان اقدام می کنند که البته بعضی کشورها حضور  رسانه ای بیشتری دارند بنابراین هیچ کشور و مقام دیگری نمایندگی از دولت ایران در مذاکرات ندارد.

سخنگوی دولت درباره توییت اولیانوف درباره مقامات گذشته ایران گفت: جایگاه مقامات سابق کشور نیز محترم است و به روش‌های دیپلماتیک حمایت می‌شوند.

پاسخی بگذارید