تاریخ : 1400/10/25 13:41
شناسه : 400775

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که خزانه داری آمریکا یک مجوز خاص برای انتقال پول غرامت به یک سرمایه گذار ایرانی را صادر کرده است و این مساله می تواند به بهبود روابط سئول با تهران کمک کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد: آمریکا دولت کره جنوبی را مجاز ساخته است تا غرامت‌های گذشته را به "گروه دیانی" ایران پرداخت نماید. کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ محکوم شده بود که در چارچوب یک پرونده دعوای حقوق دولت کره با این گروه سرمایه گذار به طرف ایرانی غرامت پرداخت نماید.

دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) روز ششم ژانویه یک "مجوز خاص" صادر کرد تا مطابق آن دولت سئول بتواند به سرمایه گذار ایرانی در ارتباط با در اختیار گرفتن (خریداری) ناموفق شرکت "دوو الکترونیکس" مربوط به سال ۲۰۱۰ غرامت پرداخت نماید.

پیشتر در ماه جاری "چوی جونگ – کان" معاون وزیر خارجه کره جنوبی در حاشیه مذاکرات وین با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده بود.

در سال ۲۰۱۸ "مرکز بین المللی برای حل و فصل دعاوی سرمایه گذاری" ICSID به دولت کره جنوبی دستور داده بود که در حدود ۷۳ میلیارد "وون" (۶۳ میلیون دلار) به خانواده دیانی پرداخت نماید اما پرداخت این غرامت به علت تحریم های آمریکا انجام نشد.

وزارت امور خارجه کره اعلام کرد که این مجوز خاص و موردی به دولت سئول اجازه می دهد تا با استفاده از سامانه مالی آمریکا پول را برای خانواده "دیانی" ارسال نماید. مبلغ دقیق این پول از طریق رایزنی‌های بعدی مشخص خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه کره آمده است: انتظار می رود که این مجوز به نهایی  و مختومه شدن این مناقشه حقوقی با خانواده دیانی منجر شود که یکی از موضوعات بین کره جنوبی و ایران بوده و امید است که این مساله به بهبود روابط دوجانبه کمک کند.

مقامات سئول در عین حال گفتند که با این حال هنوز سرنوشت ۷ میلیارد دلار دارایی راکد مانده ایران در بانک های کره جنوبی عمدتا به سرنوشت مذاکرات بین ایران و قدرتهای جهانی بستگی دارد.

پاسخی بگذارید