تاریخ : 1400/10/25 13:54
شناسه : 400778

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود، ضمن حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، آمریکا را مسئول اصلی مشکلات فعلی با ایران دانست و بار دیگر مخالفت خود را با تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه تهران اعلام کرد.

به گزارش ایرنا از رویترز؛ در خلاصه ای که روز شنبه از دیدار روز گذشته آقای وانگ و امیرعبداللهیان در شهر "ووشی" استان جیانگ سو، در سایت وزارت خارجه چین منتشر شده آمده است: وزیر امور خارجه چین در این دیدار آمریکا را بدلیل خروج یکجانبه از توافق هسته ای ۲۰۱۵ بین قدرت های بزرگ و ایران، مسئول اصلی مشکلات فعلی دانست.

براساس این گزارش، وانگ در این دیدار با تاکید بر حمایت قاطع چین از مذاکرات بر سر توافق هسته ای، تصریح کرده است: چین قاطعانه با اعمال تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه ایران، دستکاری سیاسی از طریق موضوعاتی از جمله حقوق بشر و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است..

آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، تحریم هایی اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

وزیر امور خارجه ایران بنا به دعوت رسمی وزیر امور خارجه چین در صدر هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی روز جمعه ۲۴ دی ماه به چین سفر کرد.

حسین امیرعبداللهیان در پایان دیدارهای تفصیلی خود با وزیر خارجه چین،گفت: در این سفر توافق کردیم که شروع اجرایی و عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، با همتای چینی گفت‌وگوهای مفصلی را داشتم، تصریح کرد: نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه، نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

پاسخی بگذارید