تاریخ : 1400/10/25 13:58
شناسه : 400779

طرح تحقیقاتی «احراز هویت افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر» به همت محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران اجرا شد.

 دکتر هادی ویسی عضو هیات علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح تحقیقاتی احراز هویت گفت: با اجرای این طرح، این موضوع که بسیاری از خدمات در حوزه‌هایی نظیر انتظامی، بانک‌ها، دفاتر بیمه و … به صورت اینترنتی و از راه دور ارائه می شود، ممکن می شود و دیگر ضرورتی برای مراجعه حضوری افراد برای دریافت خدمت از این دفاتر وجود نخواهد داشت.

وی یادآور شد: در حال حاضر نهادهای بزرگ از جمله دولت، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها، بیمه و بانک‌ها، دفاتر یا شعبی در سطح کشور دارند که یکی از کارکردهای آنها، احراز هویت متقاضیان برای دریافت خدمات است، با اجرای این طرح بسیاری از خدمات این نهادها می‌تواند به صورت اینترنتی و غیرحضوری ارایه شود.

استاد دانشگاه تهران ضرورت انجام این طرح را در دوران کرونا بیشتر دانست و افزود: با شیوع کرونا، موضوع احراز هویت دچار تغییر و تحول شد و افراد از ترس ابتلا به بیماری، تمایل کمتری به حضور در دفاتر خدماتی دارند. به همین دلیل طرح تحقیقاتی احراز هویت افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر با این رویکرد اجرا شد که در این کسب‌وکارها، مساله احراز هویت به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام شود.

ویسی درباره رویه انجام این کار گفت: برای انجام احراز هویت غیرحضوری، ۲ کار اصلی باید انجام شود. ابتدا اطمینان از تایید هویت افراد است که با تطبیق دادن عکس چهره متقاضی (سلفی) با عکس مرجعی از آن فرد (که می‌تواند از مراجع رسمی مانند ثبت احوال گرفته شود) امکان‌پذیر می‌شود و در مرحله دوم، تشخیص زنده بودن فرد (لایونز) در تصویر که برای این کار روش‌های مختلفی در هوش مصنوعی وجود دارد؛ از جمله اینکه یک ویدیو از متقاضی گرفته و محتوای آن تحلیل شود و یا اینکه متنی تصادفی به او نشان داده و محتوای آن تحلیل و از وی خواسته شود که آن را بخواند و یا در زمان‌های خاصی از ضبط ویدیو پلک بزند و یا جهت سر خود را تغییر دهد.

براساس گزارش دانشگاه تهران، وی این طرح را دارای چهار فاز عنوان کرد که سه فاز آن انجام شده و در فاز چهارم در حال بررسی و آزمایش است.

این متخصص هوش مصنوعی این طرح را در راستای هوشمندسازی نهادها و دستگاه‌های خدمت‌رسان نظیر پلیس بیان کرد که با اضافه شدن این طرح می‌توانند خدمات بیشتری به صورت غیرحضوری به هموطنان ارایه کنند.

ویسی از مزایای دیگر این طرح را کاهش مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی، کاهش ترافیک و جلوگیری از سرایت بیماری به ویژه در شرایط کرونا اشاره کرد.

پاسخی بگذارید