معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت:
تاریخ : 1400/11/10 13:24
شناسه : 400821

معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ستاد ملی کرونا در مورد برگزاری عمومی جشنواره فیلم فجر و دستور العمل رعایت شیوه نامه های بهداشتی جدی تصمیم گیری می کند و امروز مصوبات را به وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد.


محسن فرهادی افزود: با سرعت انتقال بسیار بالای اومیکرون و همه گیری آن در کشور، تصمیمات جدی و اساسی برای کنترل این سویه بزودی اتخاذ و  بزودی اعمال می شود.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط حساس کرونایی قرار دارد، اظهار داشت: برگزاری جشنواره فیلم فجر از مهمترین رویدادهای فرهنگی است و با توجه به اینکه همه گیری اومیکرون و افزایش شمار مبتلایان به این سویه در کشور رو به افزایش است، خط قرمزهایی برای برگزاری عمومی این جشنواره اعمال می شود و اکنون منتظر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

تصمیمات سخت گیرانه کرونایی

فرهادی تصریح کرد: حضور افراد زیاد در جشنواره فیلم فجر بویژه بدون حفظ فاصله گذاری اجتماعی و نداشتن تهویه مناسب می تواند عواقب خطرناک تری را بوجود آورد، به همین خاطر تصمیمات سخت گیرانه تر در جهت حفظ سلامتی مردم برای برگزاری این جشنواره اتخاذ خواهد شد و همه ملزم به رعایت آن هستند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: شیوع سویه اومیکرون دارای قدرت انتقال پذیری بسیار بالایی است و باید رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کنار تزریق دز سوم واکسن به ۹۰ درصد افزایش یابد و استفاده از ماسک در اجتماعات تا ۸۰ درصد ابتلا به اومیکرون را کاهش می دهد و از مردم می خواهیم که حتما با انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از ابتلا به این سوش پیشگیری کنند.

فرهادی تاکید کرد:برخی مردم اقدام به روبوسی، دست دادن و  در آغوش کشیدن یکدیگر می کنند که احتمال ابتلا به اومیکرون را حتی با تزریق واکسن افزایش می دهد و باید از این کار خودداری کرد.

دستگاه‌ها همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند

وی با اشاره به اینکه طرح محدودیت هوشمند کرونایی در حال اجراست، گفت: کنترل و نظارت اصلی بر اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونا بر عهده وزارت بهداشت بوده و از دستگاه های مختلف می خواهیم که در رابطه با متصل شدن به سامانه امید همکاری  های لازم را داشته باشند تا این طرح الکترونیکی اجرایی شود.

فرهادی افزود: طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با هدف مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری کرونا از طریق تبادل اطلاعات بر خط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در زندگی روزانه شهروندان و صیانت از سلامت آنان انجام می‌شود و از همه مردم می خواهیم همکاری های لازم را با انجام و تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی با ما داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۶ هزار بازرس بهداشتی نیز بصورت فیزیکی رعایت شیوه نامه های بهداشت و کارت واکسن اصناف و غیره را رصد می کنند، تصریح کرد:  سعی داریم محدودیت‌هایی را در مشاغلی  مانند مراکز صرف غذا، تالارهای پذیرایی، سینما، تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، باشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی، استخرها و مراکز تفریحی آبی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دفاتر ارائه خدمات که اهمیت زیادی در بحث انتقال بیماری دارند، اعمال کنیم.

 براساس اعلام تازه ترین رنگ بندی کرونایی در کشور هفت شهر شامل کاشان، فردوس، قم، ابرکوه، اردکان، خاتم و مهریز به عنوان هفت شهر در وضعیت قرمز کشور قرار گرفتند.

تهران، مشهد، اصفهان و شیراز و ۳۹ شهرستان دیگر در وضعیت نارنجی و ۲۱۷ شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند، همچنین ۱۸۱  شهر همچنان در وضعیت آبی کرونا هستند، پس از ۴۷ روز رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور بازگشت و اردکان تنها شهرستانی است که از روز ششم بهمن ۱۴۰۰ پس از انتشار سویه اومیکرون در وضعیت قرمز قرار گرفت.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته در توئیت خود نوشت :عملا وارد پیک ششم شده ‌ایم، توصیه اکید و حتی خواهش ما رعایت همان راهکارهای ساده اما مهم وحیاتی است، استفاده صحیح از ماسک، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تزریق واکسن به ویژه دز سوم است. 

پاسخی بگذارید