انتشار برای نخستین بار؛
تاریخ : 1400/11/18 09:41
شناسه : 400833

سامانه پدافند موشکی «زوبین» جدیدترین سامانه پدافندی برد و ارتفاع کوتاه کشور است که با ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد قرار است یکی از اجزاء شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور شود.


طی سال‌های گذشته با گسترش بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری و همچنین جدی شدن تهدیدات مربوط به موشک‌های کروز، توسعه سامانه‌های پدافندی برد کوتاه به منظور مقابله با این تهدیدات در دستور کار جدی نیروهای مسلح قرار گرفته است.

نگاهی به تنوع محصولات تولید داخلی صنعت دفاعی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر به خوبی نشان می‌دهد که تلاش جدی و زیادی برای طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد و ارتفاع کوتاه در کشور صورت گرفته است که از جمله نمونه‌های آن می‌توان به سامانه‌های پدافندی دزفول، مجید، ۹ دی و ذوالفقار اشاره کرد.

سال گذشته بود که از سوی فرمانده نیروی دریایی ارتش اعلام شد، یک سامانه پدافند هوایی تحت عنوان «شهید نواب» با موشک‌های عمودپرتاب به منظور نصب بر روی ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش تحت توسعه قرار دارد که با نصب آن بر روی شناورهای نداجا، پوشش هوایی مناسبی برای یگان‌های سطحی در برابر تهدیدات متصور مانند موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات دورایستا فراهم خواهد شد.

اما در سال جاری و در خلال برگزاری رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، سامانه پدافندی برای نخستین بار تحت عنوان «زوبین» به نمایش درآمد که در حقیقت همان نسخه زمین پایه سامانه نواب است که بنا است در کنار دیگر سامانه‌های برد و ارتفاع کوتاه پدافندی کشور، برای مقابله با تهدیدات متصور در ارتفاع کم به ویژه موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری به کار گرفته شود.

سامانه موشکی برد کوتاه زوبین با قابلیت تاکتیکی و تحرک بسیار بالا و همچنین قابلیت دفاع ۳۶۰ درجه، می‌تواند ۱۰۰ هدف را کشف و با استفاده از موشک‌های عمودپرتاب خود، به صورت همزمان با ۸ هدف درگیر شود.

برد کشف رادار این سامانه برای کشف انواع اهداف با سطح مقطع راداری کم و متوسط، ۳۰ کیلومتر و برد درگیری آن با اهداف متخاصم ۲۰ کیلومتر است.

با چنین ویژگی‌هایی، سامانه زوبین قادر است با انواع موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، جنگنده‌های متخاصم در ارتفاع کم و همچنین مهمات دورایستا مقابله کند.

پاسخی بگذارید