تاریخ : 1400/11/23 13:33
شناسه : 400850

آمارهای اوپک نشان می‌دهد تولید نفت ایران در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی، با افزایشی ۲۱ هزار بشکه‌ای به بالای ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان تولید در سه سال گذشته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گزارش تولید نفت اعضای خود را برای نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در ماه ژانویه (دی و بهمن‌ماه) تولید نفت اوپک ۶۴ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید نفت اوپک به دلیل تصمیم اعضای این سازمان به همراه تولید کنندگان غیر اوپکی است که تولید خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.  

با توجه به افزایش ۶۴ هزار بشکه‌ای، تولید اعضای اوپک، در آستانه ۲۸ میلیون بشکه در روز قرار گرفت.

بر این اساس، ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه ژانویه، ۲۷ میلیون و ۹۸۱ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۶۴ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۹۱۸ هزار بشکه ماه دسامبر است.

عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۹۹۹ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۲۴۵ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۲ میلیون و ۹۲۴ هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.

ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه دسامبر بوده است. این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران و با خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، در سه سال گذشته بی سابقه بوده است.

در کنار این افزایش تولید، قیمت نفت خام سنگین ایران که یکی از نفت های شاخص در قیمت گذاری سبد اوپک به شمار می رود نیز با رشد قیمت همراه بوده و در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی با افزایشی حدود ۱۱ دلار در هر بشکه همراه شده است.  

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر ۱۰ دلار و ۹۱ سنت برابر با ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با  ۵۴  دلار و ۳۸  سنت و در سال ۲۰۲۰  برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است.

دبیرخانه اوپک میزان تقاضای برای نفت در سال ۲۰۲۲ را ۱۰۰ میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی  بیش از چهار درصد رشد داشته است.

در کنار افزایش تولید نفت ایران، افزایش صادرات نفت نیز محقق شده است.  

رویترز به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که با استناد به آمار شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، صادرات روزانه نفت ایران در پایان ماه دسامبر  (آذر- دی) ۲۰۲۱ به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین میزان در سه سال گذشته است.

این گزارش تاکید می‌کند که بخش اعظم نفت ایران بدون مشخص بودن منبع کشور صادرکننده، راهی چین شده است. با این حال دولت بایدن افراد و شرکت‌های چینی را به خاطر واردات نفت از ایران و نقض تحریم‌ها مجازات نکرده است. 

پاسخی بگذارید