تاریخ : 1400/11/23 13:26
شناسه : 400851

به دنبال تشدید بی‌سابقه تنش‌ها پیرامون مساله اوکراین، منابع آگاه از آغاز خروج دیپلمات‌های روس از اوکراین خبر دادند.

ریانووستی روز شنبه به نقل از یک مقام آگاه نوشت: کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در اوکراین شروع به ترک این کشور کردند.

رسانه روسی در خبر خود خاطرنشان کرد که کارکنان مراکز دیپلماتیک و کنسولگری های روسیه در اوکراین، به روسیه بازمی گردند.  

در گزارس ریانووستی، به مشکلات بوجود آمده در فعالیت کنسولگری های روسیه در اوکراین به عنوان گواهی بر آغاز خروج کارکنان این مراکز از اوکراین و بازگشت به میهن خود اشاره شده است.

سفارت روسیه در اوکراین در سالهای اخیر به دلیل تنش‌های شدید بین دو کشور و چندبار مورد حمله قرار گرفتن از سوی ملی‌گرایان افراطی اوکراین به حالت نیمه فعال درآمده و این کشور در شهرهای لووف، خارکوف و اودسا هم سرکنسولگری دارد.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دو روز پیش در نشست مطبوعاتی با لیز تراس وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه برخی از مراکز دیپلماتیک غربی در اوکراین شروع به خارج کردن کارکنان خود از این کشور کرده اند گفت که این کشورها شاید از برنامه برای تشدید مناقشه و آغاز جنگ در اوکراین خبر دارند.

لاوروف در این رابطه به امکان خارج سازی شماری از کارکنان غیراصلی مراکز دیپلماتیک روسیه در اوکراین و بازگشت به میهن خود خبر داد.  

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امروز اعلام کرد که دیپلمات‌های این اتحادیه در اوکراین به جز افراد با اولویت بالا و غیرضروری درخواست کردند تا خاک این کشور را ترک کنند.

منابع خبری هم بامداد امروز (شنبه) گزارش دادند، کشورهای استرالیا و نیوزیلند هم از شهروندان خود در اوکراین خواستند تا فورا خاک این کشور را ترک کنند.

به گزارش رویترز، روسیه بیش از یکصد هزار نیرو در نزدیکی اوکراین مستقر کرده و رزمایش مشترک نظامی در بلاروس و رزمایش‌های دریایی در دریای سیاه انجام داده است.

مسکو ادعای داشتن برنامه ای برای حمله به اوکراین را رد می کند، اما می‌گوید ممکن است دست به اقدام نظامی – فنی زند، مگر آنکه به درخواست‌هایش جامه عمل پوشانده شود. یکی از مطالبات مسکو این است که ناتو قول دهد که هیچ گاه اوکراین را به عضویت خود در نمی آورد و نیروهایش را از شرق اروپا خارج می‌کند.

پاسخی بگذارید