گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1400/12/7 10:41
شناسه : 400869

مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب قم گفت: این مجموعه تنها موسسه‌ای است که درزمینهٔ کودکان اوتیسم فعالیت می‌کند و ۴۲۰ مددجو دارد که از این تعداد ۳۲۰ معلول ذهنی و ۱۰۰ نفر سالمند هستند.

به گزارش شاخه سبز، فاطمه پور محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آسایشگاه سالمندان و معلولین قم برگزار شد، اظهار داشت: تعداد زیادی از مددجویان آسایشگاه مجهول‌الهویه هستند که اکثر آن‌ها از خانواده‌هایی با سطح بسیار پایین هستند که توانایی مالی ندارند و ماهی ۲ میلیارد تومان هزینه جاری آسایشگاه است.
وی خاطر نشان کرد: موسسه خیریه فرهنگی اجتماعی انوار آفتاب از سال ۷۲ در تهران تأسیس و در زمینهٔ موضوعات فرهنگی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این موسسه افزود: این موسسه از سال ۹۴ فعالیت خود را در قم آغاز و بیشتر در زمینهٔ دارو و درمان و عمل جراحی سالمندان و معلولین فعالیت می‌کند.

پورمحمدی بیان کرد: تعدادی از خانواده‌های صاحب معلول از روستا و شهرهای کوچک به امید عنایت حضرت معصومه(س) به قم می‌آیند و از این نظر تعداد معلولین استان، درصد بیشتری از استان‌های دیگر است.

وی بابیان اینکه تهیه ارزاق در شب عید و ماه مبارک رمضان و اعطای وام به خانواده معلولین ازجمله فعالیت‌های این موسسه است، بیان کرد: از سال ۹۷ مرکز آموزشی و توان‌بخشی کودکان اوتیسم را تأسیس و مربیان را به ترکیه اعزام کردیم و دوره‌های آموزشی فراگرفتند.

مدیرعامل موسسه خیریه انوار آفتاب با اشاره به برنامه‌های روزانه این مرکز خاطرنشان کرد: هرروز برنامه ورزش برای سالمندان انجام می‌شود و بازی و تفریح و برنامه کتاب‌خوانی برای این عزیزان انجام می‌شود، پزشکان خیر و نیکوکار درزمینهٔ دندانپزشکی و روان‌پزشکی و چشم‌پزشکی در این مرکز خدمات ارائه می‌دهند.
پورمحمدی تصریح کرد: این خیریه در استان قم تنها موسسه‌ای است که در زمینه کودکان اُتیسم فعالیت می‌کند.
مهدی پهلوانی مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم نیز بابیان اینکه رصد معلولین یکی از وظایف سازمان بهزیستی است، گفت: رصد شیوع میزان معلولیت‌ها در استان قم موردتوجه این سازمان است.

وی افزود: برخی از معلولین نیازمند نگهداری هستند، در طرح رصد شیوع میزان معلولین همکاران ما باکارت دارای هولوگرام و مهر بهزیستی هستند و قصد داریم میزان شیوع معلولیت در استان را به دست بیاوریم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم بیان کرد: سازمان بهزیستی ۳۵ هزار خانواده را تحت پوشش دارد که ۲۲ هزار خانواده درگیر معلولیت هستند و ۲ هزار نفر در مراکز خاص نگهداری می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان قم بیان کرد: شرکای اجتماعی بهزیستی مؤسسات خیریه هستند که غیرانتفاعی و غیرتجاری فعالیت می‌کنند، ۱۰ مرکز شبانه‌روزی در زمینهٔ سالمندان و معلولین در حال فعالیت هستند، برای مراکز ایتام نیز مراکزی به‌صورت جداگانه فعالیت می‌کنند.

وی عنوان کرد: کمترین آمار مرگ‌ومیر و مشکلات کرونا را در مراکز نگهداری سالمندان و معلولین داریم، در شرایطی که افراد مدعی حقوق بشر تعداد بالای تلفات درزمینهٔ کرونا را داشتند ولی تعداد فوت افرادی که در مراکز نگهداری سالمندان هستند کمتر از شش‌دهم درصد بوده است.

پاسخی بگذارید