در دیدار قالیباف با نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان مطرح شد:
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1400/12/7 10:45
شناسه : 400870

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی را از بین نبرند و حتی دولت ها و ملت های اسلامی باید هزینه برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی را برای چنین کشورهایی بالا ببرند که ایران و پاکستان باید در این حوزه محکم بایستند.

به گزارش خانه ملت، قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان شامگاه سه شنبه (۳ اسفندماه) با حضور در مجلس شورای اسلامی با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با اشاره به اینکه روابط ایران و پاکستان دارای قدمت زیادی بوده و این مهم از بدو شکل گیری انقلاب اسلامی در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و غیره عمیق و تنگاتنگ است، گفت: مسئولان ایران و پاکستان طی بیش از چهل سال گذشته به دو کشور رفت و آمد داشته اند که این مهم بیانگر عمق روابط نزدیک ملت ها و دولت ها است و در این میان مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نیز که به تازگی روی کار آمده اند، تاکید جدی بر افزایش ارتباط در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره با کشورهای همسایه دارند.

وی ادامه داد: این مهم در حالیست که کشور پاکستان مرز طولانی با ایران دارد و مسائل امنیتی و هماهنگی میان دو کشور نیز دارای اهمیت دوچندان است. برای تحقق موضوع مذکور دولت ها و همچنین گروه های دوستی پارلمانی دو کشور نیز باید تلاش بیشتر کنند.

قالیباف در این دیدار ضمن اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: بر این اساس توجه بیشتر به حوزه مسائل اقتصادی و همکاری های مرزی میان دو کشور دارای اهمیت است و ایران برای افزایش روابط این حوزه ها دارای آمادگی کامل است.

رییس قوه مقننه ضمن تاکید بر پیگیری امور مربوط به پایانه های مرزی مشترک میان دو کشور، افزود: مرز مشترک دو کشور از منطقه میرجاوه تا دریا کشیده شده که دارای اهمیت است؛ مبادلات مرزی نسبت به سال گذشته بهبود یافته اما هنوز رضایت بخش نیست لذا باید تسهیلات بیشتر در حوزه ریلی و جاده ای پیش بینی شود تا این امر ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه موضوع تبادلات بانکی و مالی یکی از مسائلی است که می تواند به همکاری های اقتصادی مشترک آسیب می زند، گفت: بر این اساس بانک های مرکزی دو کشور باید تلاش کنند با بسترسازی و فراهم کردن فرصت، زمینه تعامل بانک های عامل ایران و پاکستان را رقم بزنند تا ارتباطات تسهیل و برقرار شود.

قالیباف در خصوص همکاری های دفاعی و امنیتی میان دو کشور همسایه، گفت: خوشبختانه ارتباط عمیق و خوبی میان نیروهای امنیتی و انتظامی ایران و پاکستان وجود دارد و با سفرهای مقامات به مناطق مرزی، ناامنی ها کاهش یافته است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مسئله افغانستان برای دو کشور مهم محسوب می شود و مسئله وضعیت دولت آینده این کشور و اینکه همه گروه ها و طوایف افغانستان در دولت مشترک نقش داشته باشند دارای اهمیت است گفت: ریشه مشکلات منطقه دخالت ها و اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بر این اساس کشورهای اسلامی باید توجه داشته باشند که قبح ارتباط با رژیم صهیونیستی را از بین نبرند و حتی دولت ها و ملت های اسلامی باید هزینه برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی را برای چنین کشورهایی بالا ببرند که ایران و پاکستان باید در این حوزه محکم بایستند.

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی با اساس اسلام دشمن هستند از این رو فارغ از قوم و گروه ها، دشمن جدی مسلمان محسوب می شوند، اظهار کرد: آنها تلاش می کنند از طریق تشکیل گروه های نیابتی میان کشورهای اسلامی اختلاف افکنی کنند.

قالیباف در پایان بر اهمیت روابط گروه های دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در راستای توسعه همکاری های اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه ها تاکید و خاطرنشان کرد: گروه دوستی پارلمانی کشورمان در آینده نزدیک از مرزهای مشترک با پاکستان دیدار خواهد داشت که این مهم می تواند در تعمیق روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

قاسم خان سوری: پاکستان تلاش های زیادی برای مقابله با تحریم های ظالمانه علیه ایران انجام داده است

 قاسم خان سوری نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان نیز ضمن قدردانی از مهمان نوازی ایرانیان، گفت: سفر به کشور ایران برایم خوب و آرامش بخش بود.

وی با اشاره به اینکه در این سفر درصدد تحکیم روابط میان دو کشور هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه در این راستا مسئولان مختلفی از ایران اعم از وزیران امور خارجه و کشور به پاکستان سفر داشته و دیدارهای زیادی با نخست وزیر، فرمانده ارتش و غیره انجام داده اند. همچنین عمران خان نیز طی از سال ۲۰۱۸ تاکنون دو مرتبه به ایران سفر داشته که بیانگر اهمیت روابط دو کشور است.

سوری با بیان اینکه دو کشور ۹۲۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که برقراری امنیت آن دارای اهمیت است، افزود: باید یادآور شد پاکستان نخستین کشوری بود که پس از انقلاب اسلامی، ایران را به رسمیت شناخت و تلاش های زیادی برای مقابله با تحریم های ظالمانه علیه ایران انجام داده ایم و این مهم در اظهارات و اقدامات نخست وزیر کشورمان مشهود است؛ امیدواریم این تحریم های اقتصادی هر چه سریع تر پایان یابد.

سوری با اشاره به اینکه مسئله فلسطین نیز یکی از موضوعات مهم میان دو کشور تلقی می شود، تصریح کرد: خوشخبتانه مواضع دو کشور در این خصوص مشترک است و باید با اتحاد نسبت به موضوع ظلم به مردم فلسطین پرداخته شود.

وی همچنین از مواضع شفاف و صریح ایران درباره موضوع کشمیر نیز قدردانی  کرد.

نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان در ادامه این دیدار گفت: صدها هزار زائر پاکستانی به شهرهای مشهد و قم می آیند لذا از میزبانی و مهمان نوازی ایرانیان قدردانی می کنم؛ طی چند هفته آتی وزیر حج و اوقاف پاکستان به ایران خواهد آمد زیرا درصدد پیش بینی سازوکاری برای حضور زائران کشورمان در ایران هستیم.

وی با تاکید بر ارتقای روابط اقتصادی دو کشور گفت: امیدواریم روزی برسد که شاهد تبادل کانتیرهای ایرانی در این بندر و صادرات به چین باشیم.

وی با بیان این که افزایش ارتباطات زمینی میان دو کشور به نفع ملت ها خواهد بود افزود: پروژه قطار میان تهران، اسلام آباد و استانبول نیز در حال پیگیری بوده و به نتیجه رسیده است.

سوری بیان کرد: مسئله دستیابی به توافق برای استفاده از پول داخلی در مراودات میان دو کشور یکی دیگری از موضوعات مهم میان ایران و پاکستان بشمار می رود زیرا یکی از راهکارها در مبارزه با تحریم ها است و موجب بهبود روابط اقتصادی می شود.

نایب رئیس مجلس نمایندگان پاکستان با تاکید بر اینکه پاکستان خواهان افغانستانی مستقل و آزاد است، اظهار کرد: در واقع اقوام و مردم این کشور باید برای آینده خودشان نقش ایفا کنند و بدون شک امنیت افغانستان بر امنیت همسایگانش مانند ایران و پاکستان تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه با اتحاد می توان مشکلات موجود را برطرف کرد، افزود: این درحالیست که حکومت های غربی درصدد تفرقه و اختلاف افکنی هستند؛ در شهر حوزه انتخابیه ام صدها شهید برای مقابله با بحث های تروریستی داده ایم اما با برادری میان مسلمین، شاهد امنیت هستیم.

وی در پایان از رییس مجلس شورای اسلامی به منظور سفر و بازدید از پاکستان دعوت و برای دولت سیزدهم آرزوی موفقیت کرد.

پاسخی بگذارید