دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور:
تاریخ : 1400/12/7 10:54
شناسه : 400873

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر این که سهمیه‌های کنکور ساماندهی می‌شوند، گفت: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که تعدادی از این سهمیه‌ها با هم متناقض هستند.

 منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه یک‌صد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه این جلسه درباره سهمیه‌های پذیرش آزمون سراسری بود، افزود: در ماده ۷ مصوبه سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش، به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد  که طی مدت ۶ ماه سیاست‌ها و سهمیه‌های کنکور را بررسی و کامل کند.

وی با بیان اینکه در این جلسه تمام مسوولان مرتبط با بحث سهمیه‌های کنکور حضور داشتند، اظهار داشت : موضوع امروز معطوف به ساماندهی سهمیه‌های کنکور بود، نکته‌ای که به عنوان مقدمه همه تاکید داشتند این بود که طی سالیان دراز ما مصوبات متعددی برای سهمیه‌های مختلف در کنکور به اقتضا و اضطرار داشتیم، کمبود فضای دانشگاه‌ها، اقتضائاتی را ایجاد می کرد و لازم بود بعد از گذشت سالیان دراز جمع بندی و ساماندهی شود.

تعدادی از سهمیه‌های کنکور با هم متناقض هستند

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  با تاکید بر اینکه سهمیه‌های کنکور ساماندهی می‌شوند، نه حذف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضا تعدادی از این سهمیه‌ها با هم متناقض هستند یا بعضا از حیز انتفاع خارج شده و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیه‌ها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواسته‌هایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت شود و همه احساس کنند که عدالت در حال اجرا شدن است.

کبگانیان ادامه داد: در این جلسه چند مورد دقیق‌تر بررسی شد، از جمله سهمیه بومی گزینی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مزایای این سهمیه بررسی شد که بر اساس آن امکان افزایش قبولی عزیزانی که در مناطق کم برخوردارتر هستند، بیشتر می‌شود، تاکید شد که ماندگاری فارغ التحصیلان در استان خودشان می‌تواند، خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی شود، اول اینکه داوطلبان مناطق کم برخوردارتر شانس قبولی در استان‌ها و دانشگاه‌های شهرهای برخوردارتر را کمتر دارند، آماری که مطرح شد، این بود که این سهمیه به ضرر عزیزان مناطق محروم است ضمن اینکه ارتباط بین اقوام و رفت و آمد استان ها با این سهمیه کمتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ایثارگران در مواقع مختلف از خودگذشتگی داشتند و قطعا وظیفه نظام حمایت از این عزیزان است، گفت: در عین حمایت باید مراقب باشیم که نکات منفی این سهمیه‌ها پررنگ نشود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین گفت: مقداری عدم توازن حداقل سطح علمی در سهمیه ایثارگران گزارش شده است و قرار شد که بررسی دقیقی در این زمینه انجام شود، در جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور قرار شد اختلاف رتبه ورودی کنکور برای ما مرجع تصمیم‌گیری نباشد و این هیجان را در طول تحصیل بررسی کنیم با توجه به این نکات که چند نفر از این سهمیه مشروط و چند نفر ممتاز هستند، ریاست بنیاد شهید نیز امروز آمار خوبی دادند که قرار شد در کمیسیون مربوط بررسی شود.

کبگانیان با بیان این که برای ایثارگران ۲۵  درصد مصوبه خوبی در کنکور داریم، اظهار داشت: برای ایثارگران ۵ درصد هم مصوبه خوبی داریم اما یک امکان جا به جایی بین این سهمیه‌های خالی شده گاهی آسیب ایجاد می‌کند وگرنه تک تک مصوبه‌ها بد نیستند، ولی مجوزهایی که در برخی زمان‌ها داده شده باید بررسی شود.

وی با تاکید بر حمایت‌ها  برای مناطق محروم و ایثارگران گفت: ساماندهی این سهمیه‌ها به معنای حذف اینها نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نکته دوم مطرح شده در جلسه امروز پرهیز از ایجاد شکاف علمی زیاد بین داوطلبان چه با سهمیه و چه آزاد بود، در یک کلاس دانشگاه وقتی اختلاف سطح علمی بیش از یک مقداری باشد آن کلاس نامتوازن می شود، قطعا در ساماندهی باید این مورد درنظر گرفته شود.

براساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، کبگانیان با بیان اینکه باید بین جمعیت ثبت نام کنندگان و پذیرفته شدگان  تناسبی رعایت شود، گفت: با بحث‌های مختلفی که صورت پذیرفت اتفاق نظر بود که با سهمیه‌های کنکور صفر و صدی برخورد نمی‌شود و سهمیه‌ها سامان‌دهی می‌شوند، بررسی‌ها امروز ارجاع شد به کمیسیون علم و آموزش و سپس در صحن شورا مطرح می‌شود. ایده آل این است که عزیزان توانمندسازی و حمایت شوند.

وی با یادآوری اینکه همه سهمیه‌های مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی زمان‌دار باید شوند، گفت: سهمیه زلزله در فلان منطقه طبیعی است که تا چند سال محدود باید رعایت می شد ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را رعایت کرده بودیم اما برخی زمان نگذاشته بودند.

ساماندهی سهمیه‌های کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد که ساماندهی سهمیه‌های کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست و تغییر در سهمیه‌ها شاید به سال‌های ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ برسد.
کبگانیان به ترسیم خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیه‌ها در جلسه امروز اشاره و خاطرنشان کرد: تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌های متنوع و متعدد و بعضا متناقض در جهت تقویت ملاک‌های علمی سنجش، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی‌های آموزش عالی،  برقراری عدالت آموزشی با توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی، حمایت از مناطق کمتر برخوردار با تخصیص هدفمند ظرفیت و سهمیه، حمایت از جوانان با وضعیت علمی مناسب با تعیین حدنصاب نمره علمی قابل قبول، ایجاد تلفیق فرهنگ‌ها و همدلی بین اقوام مختلف، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت در آنها و ایجاد امید به اصلاح و بهبود قوانین و مقررات در افکار عمومی خطوط راهنما برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور هستند.

پاسخی بگذارید