تاریخ : 1400/12/11 12:04
شناسه : 400878

فاطمه مداح نظری - در نشست بخارست در سال ۲۰۰۸، ناتو به صراحت اعلام کرد که اوکراین و گرجستان روزی به عضویت ناتو در خواهند آمد.

 این اتحادیه همچنین از درخواست‌های هر دو کشور برای برنامه عملیاتی عضویت ناتو (MAP) حمایت و موافقت کرد که این گامی به سمت عضویت نهایی خواهد بود. از طرفی دیگر نیز ناتو هیچ چک لیست ثابتی از اقداماتی که کشور‌ها برای واجد شرایط بودن برای عضویت در MAP باید انجام دهند، ندارد؛ و این به این معناست که یک متقاضی برای عضویت MAP نمی‌تواند استاندارد‌هایی ارائه دهد تا بتواند طبق آن قوانین عضو ناتو شود.
همچنین در سال ۲۰۱۰ یک رئیس جمهور طرفدار روسیه در اوکراین روی کار آمد و در سال ۲۰۱۴ پس از کودتای اوکراین و الحاق کریمه به روسیه، این کشور درگیر یک جنگ داخلی بر سر مناطق مورد مناقشه تحت کنترل روسیه شد. این عوامل باعث شد که مقامات ناتو از پیوستن اوکراین منصرف شوند.

اعضای اتحادیه ناتو نیز برای عضویت اوکراین شرط کردند که برای اینکه بتواند به ناتو بپیوندد، باید ثبات داشته و با همسایگان اختلاف ارضی نداشته باشد و زمانی میتواند به عضویت در آید که این اختلافات را با روش‌های مسالمات آمیز حل و فصل کند. تا زمانی که اوکراین از به رسمیت شناختن کریمه به عنوان خاک روسیه امتناع ورزد، اجازه ورود به ناتو را نخواهد داشت.

اما در اصل نگرانی ناتو از ترس مقابله با روسیه و اتکای انرژی به این کشور است. وضعیت نورد استریم ۲ بسیار پیچیده است. این خط لوله کشور‌هایی مانند اوکراین و لهستان را برای رساندن گاز به اروپا دور می‌زند. اوکراین و لهستان خواستار جلوگیری از فعالیت این خط لوله هستند. اما بخش اعظمی از اروپا مخصوصا با شروع زمستان و افزایش بی سابقه قیمت سوخت، برای تامین گاز خود به روسیه متکی است و این درگیری‌ها منجر می‌شود تا روسیه خط لوله گاز خود را تعلیق کند.

در نهایت بعضی متحدان نگران این موضوع هستند که تا زمانی که درگیری با روسیه ادامه دارد، برای اوکراین دشوار خواهد بود که تامین کننده امنیت برای ائتلاف باشد. این یک عامل کلیدی در عضویت این کشور خواهد بود. در واقع اوکراین از نظر سیاسی نمی‌تواند انتظارات ناتو را در مورد دفاع و کمک متقابل برآورده کند و تجهیزات آن با تجهیزات ناتو سازگار نیست.
چرا روسیه از گسترش ناتو به مرز‌های غربی خود نگران است؟

روسیه در مورد نیرو‌های ناتو که در مرز‌های خود جمع شده اند نگرانی‌های قانونی داشته و دلایل قابل قبولی برای ساخت پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و موشک‌ها دارد. بر اساس تجربه تاریخی به دست آمده در طول قرن‌ها و تهاجم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به این کشور، دلیل خوبی برای توجیه مدرن سازی قابلیت‌های دفاعی روسیه است.

پیتر سوچیو، یک کارشناس آمریکایی در مقاله‌ای در مجله نشنال تایمز، نوشت: «ترس روسیه را به راحتی می‌توان درک کرد. زیرا این کشور در قرون گذشته مورد حمله آلمان، سوئد، فرانسه و آمریکا قرار گرفته است. سربازان آمریکایی در سال ۱۹۱۸ در طول جنگ داخلی روسیه در این کشور مستقر شدند و باعث دامن زدن به ناآرامی‌ها شدند. اما آن‌ها ادعا کردند که هدف از مداخله نظامی آمریکا در آن زمان بررسی پیشروی آلمان و کمک به روسیه بود.»

این کارشناس آمریکایی همچنین با اشاره به مدرن سازی تجهیزات نظامی روسیه، گفت: «مدرن سازی تجهیزات نظامی را نمی توان بر حسب قصد مسکو برای حمله به اوکراین گذاشت بلکه باید به آن به عنوان یک عامل بازدارنده برای اطمینان از اینکه روسیه دیگر مورد تهاجم غربی‌ها قرار نمی‌گیرد، نگاه کرد.»
روزنامه موسکووسکی کومسولتس، در مقاله‌ای به پوچ بودن وعده‌های ناتو درباره حمایت از اوکراین در برابر جنگ احتمالی با روسیه اشاره کرد و نوشت: «از آنجایی که کی‌یف نمی‌تواند به خود اجازه درگیری مسلحانه مستقیم با روسیه را بدهد، یک جنگ مخفی علیه روسیه به راه انداخته است. اوکراینی‌ها مسکو راکه بسیار صبور است تحریک می‌کنند. آن‌ها در واقع وابسته به احساس امنیت کاذبی هستند که ناتو به دولت اوکراین می‌دهد. اوکراین به بیانیه‌های پوچ ناتو درباره حمایت از این کشور در صورت حمله روسیه، دلگرم است.»

در ادامه این گزارش آمده است که چندین دلیل وجود دارد که چرا این وعده حمایت می‌تواند زیر سوال رفته و دروغ تلقی شود. مهترین آن این است که اهمیت منافع در اوکراین برای ناتو در حال کاهش است. در واقع می‌توان گفت که کی‌یف یک ابزار یکبار مصرف برای ناتو بود.

این در حالی است که پیش از این نیز بن والاس، وزیر دفاع انگلیس صراحتا اعلام کرده بود که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، انگلیس و متحدانش بسیار بعید است برای دفاع از اوکراین سرباز بفرستند. او در ادامه افزود: «ما نباید با جان مردم شوخی کنیم. اوکراینی‌ها از این موضوع نیز آگاه هستند.»
«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من، خانواده‌ام و مردمم در پایتخت می‌مانیم؛ ما برای دفاع از کشور تنها مانده‌ایم. او با اشاره به اینکه خود و خانواده اش اهداف اصلی روس‌ها هستند با انتقاد از وعده های پوچ غربی گفت: آنها می ترسند اوکراین را بخشی از قلمروی ناتو اعلام کنند و به کمک ما بیایند.
کارشناس مسائل سیاسی اوکراین را قربانی وعده های پوچ آمریکا و غرب دانست و گفت: غربی ها با وعده های پوچ اوکراین را خلع سلاح کرده و این کشور را از داشته های خود محروم کردند.
دکتر حسین کریمی اول با اشاره به تحولات اوکراین و روسیه اظهار کرد: با نگاه به گذشته می بینیم که بعد از فروپاشی شوروی سابق، غرب به ویژه آمریکا خود را قدرت برتر جهان می دانست و با توجه به شرایط ایجاد شده و تحولات اوکراین و اروپای شرقی، آمریکا و اروپا مبنا را بر این قرار دادند که این کشورها را تحت سلطه خود قرار می دهند لذا کارهای انجام‌شده طی سال های گذشته اعم از انقلاب رنگین، گسترش ناتو و غیره در این راستا بوده است.


وی افزود: با توجه به شرایط ایجاد شده در منطقه و وعده های غربی ها به اوکراین و تحولات این کشور، خود بستری را برای ایجاد حساسیت خاص روسیه نسبت به امنیت خود ایجاد کند و می دانست که نظر غرب برای هم مرز شدن و استقرار ناتو در مرزهای روسیه است لذا برای تأمین امنیت خود قراردادها و تعهدنامه هایی منعقد کرد اما غرب به هیچ کدام عمل نکرد، در این مسائل اوکراین به وعده های پوچ غرب اعتماد کرد و به اخطارهای روسیه هم توجه نداشت.



کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه غربی ها با وعده های پوچ اوکراین را خلع سلاح کرده و این کشور را از داشته های خود محروم کردند، تصریح کرد: با آغاز حملات روسیه و اوکراین غرب با تهدید تحریم، تنها لفاظی می کند و حتی رسما اعلام کردند که ما وارد جنگ نخواهیم شد که این مسئله برای دلدادگان به غرب نکته ارزشمندی است که اوکراینی که براساس سیاست های آمریکا عمل کرد امروز تنها از لفاظی غربی ها از جمله آمریکا بهره مند می شود، گرچه آمریکا رو به اضمحلال است و دیگر آن قدرت برتر نیست.


کریمی اول با بیان اینکه باید بپذیریم که غرب و آمریکا دیگر آن قدرتِ بعد از جنگ جهانی دوم نیستند و خود در گرداب مشکلات ساختاری و اجتماعی غوطه ور هستند، یادآور شد: امروز شکست سرمایه داری غرب به گوش می رسد لذا تحولات ایجاد شده در منطقه اساسی و بنیادی است و حاوی این پیام است که به غرب اعتماد نکنیم، هر ملتی که به غرب اعتماد کند گرفتار سرنوشت اوکراین خواهد شد.


وی متذکر شد: در حالی که آمریکا بدون مجوز به هر نقطه ای حمله کرد و هزاران انسان را بی گناه را کشتند اما امروز از تحولات اوکراین انتقاد می کنند حال آنکه خود مقصر اصلی این اتفاق هستند، هر کشوری در دفاع از امنیت خود با کسی شوخی ندارد، در دنیای امروز باید قوی شویم و اگر نتوانیم از خود دفاع کنیم سرنوشت ما همانند کشورهای افغانستان، اوکراین و امثال آن می شود، امیدوارم تحولات اخیر منجر به آن شود که برخی قدرت ها سر جای خود بنشینند گرچه ما طرفدار خونریزی نیستیم و ان شاء الله با ایجاد عدل جمعی در سطح کشورهای منطقه این موضوع نیز بدون جنگ قطعی به پایان برسد.


کارشناس مسائل سیاسی، اوکراین را قربانی وعده های پوچ آمریکا و غرب دانست و افزود: اوکراین ملت و کشور خود را در ورطه ای قرار داد که هیچ کدام از وعده های غربی ها به وی عملیاتی نشد و این درس عبرتی برای تمامی کشورها است تا با واقعیت دنیا آشنا شوند و براساس توانمندی ها و تصمیمات خود عمل کنند و به طور قطع در این حادثه اوکراین و تفکری که اوکراین را در این ورطه قرار داد بازنده هستند.


کریمی اول در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات اخیر در مذاکرات تأثیرگذار است، پاسخ داد: به طور قطع این مسائل تاثیرگذار است چراکه همه تحولات سیاسی و اجتماعی به یکدیگر پیوسته هستند، در این حادثه غرب به انسجام نخواهد رسید و روسیه مصمم است که به اهداف تعیین شده خود دست یابد، از طرفی پیمان های قوی شرقی با محوریت روسیه، ایران و چین در حال شکل گیری است و قطعاً این مهم در تحولات آینده نقش خواهد داشت.


سلاح تحریم دیگر کاربردی ندارد

وی با بیان اینکه به طور قطع ایستادگی ملت ایران در مقابل زیاده خواهی های غرب نتیجه خواهد داد، گفت: در قضیه اوکراین مدام تحریم می کنند حال آنکه سلاح تحریم دیگر کاربردی ندارد و این مهم به تجربه برای ما اثبات شد و در شرایط تحریم نفت را صادر می کنیم، امروز نیز با تحولات ایجاد شده نفت به مرز ۱۰۵ دلار در بشکه رسید که این مسئله می تواند منشأ تحولات عظیمی در برخی از کشورها و دنیای معاصر شود.


کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اسرائیل، آمریکا و غربی ها در یک پازل هستند، بیان کرد: با حمله روسیه سیاست های غرب در اوکراین با شکست مواجه شد و این مسئله در سیاست های کلی بین المللی به ویژه در حمایت از اسرائیل اثر خواهد داشت و اتحادی که بین روسیه، چین و ایران و جبهه مقاومت ایجاد شده تحولات آینده جهان را رقم می زند.
وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه سیاست‌های آمریکا برای حفظ وجهه ابرقدرتی خود در دنیا همواره با شکست روبرو شده است گفت: بحران اوکراین نمونه دیگری از تلاش‌های شکست خورده غرب به رهبری آمریکاست.
حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب با اشاره به  اینکه این شکست‌ها ابعاد پیدا و پنهان زیادی دارند گفت: تداوم شکست‌های آمریکا مدیون هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایستادگی‌های ملت ایران و جبهه مقاومت و هماهنگی و هم‌افزایی نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه می‌باشد.
وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه آمریکا و غربی‌ها در تلاش برای احیاء و ایجاد اتحادهای جدیدی با محوریت ناتو بوده‌اند گفت: با این وجود شاهد بودیم که آمریکا بر خلاف همه هزینه‌هایی که کرده است با ذلت و سرافکندگی در عراق، افغانستان و سوریه شکست خورده است.
حجت الاسلام والمسلمین خطیب با بیان اینکه هدف ناتو از عضویت اوکراین، محاصره نظامی روسیه و چین است تاکید کرد: اگر ناتو از قدرت لازم برخوردار بود، آمریکا می‌توانست در افغانستان و یمن خودی نشان دهد اما عملا شاهد تضعیف متحدان پیمان ناتو در غرب آسیا هستیم.
وی اضافه کرد: گسترش ناتو به سمت شرق، تنش‌زا بوده و تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل و مخالف سلطه آمریکا  در مناطق مختلف است.
حجت الاسلام والمسلمین خطیب با بیان اینکه تمرکز قدرت در آمریکا و غرب یک ادعای منسوخ شده است گفت: آنچه در وین گذشت نشانه‌ای از اثبات قدرت ایران است.
وی تصریح‌ کرد: همان کشورهایی که ادعای ابرقدرت بودن را دارند امروز پذیرفته‌اند که باید در مقابل ایران با مذاکره و تفاهم رودرو شوند و حقوق ایران در زمینه‌های مختلف را بپذیرند.
وی به توسعه سطح ارتباطات ایران به خصوص از زمان فعالیت دولت آیت الله رئیسی با کشورهای منطقه اشاره‌ کرد و گفت: این کشورها امروز برای ارتباط بیشتر با ایران استقبال می‌کنند و از امنیتی که غرب به آنها وعده داده بود بیش از پیش مایوس شده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین خطیب با بیان اینکه دشمن و رژیم صهیونیستی همواره به دنبال مایوس کردن مردم از انقلاب و نظام هستند گفت: قطعا چنین سیاستی موفق نخواهد بود.
وزیر اطلاعات افزود: دولت مردمی و انقلابی ایران در کنار ملت در مسیر توسعه و بهبود شرایط معیشتی و برآورده کردن مطالبات به حق آنان بوده و  در مسیر خدمت صادقانه گام برمی‌دارد  و قطعا اجازه بهره‌برداری دشمن را نخواهد داد.

پاسخی بگذارید