تاریخ : 1400/12/8 20:57
شناسه : 400885

به گزارش شاخه سبز از شهرستان ری - عصر پنجشنبه گذشته یک کودک در محدوده روستای عباس آباد شهرستان ری بر اثر سقوط در کانال آب ری ورامین "محله عباس آباد" جان خودش را از دست داد.

طی دو سال اخیر، این چهارمین کودک سقوط کرده در کانال آب است و ماجرای تکراری و تلخ سقوط کودکان در کانال آب عباس‌آباد شهرری به دلیل نبود حفاظ ادامه دارد.

در پی این حادثه، دادستان شهرستان ری از تعیین یک قاضی ویژه برای شناسایی دستگاه های مقصر و برخورد قاطع با خاطیان حادثه خبر داد.

نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری گفت: این کانال آب در سال 1360 به بهره برداری رسیده‌ است. در آن زمان در مناطق مسکونی حریم کانال کاملا ایمن سازی بوده لکن بعد از توسعه شهرها و روستاهای در حاشیه این کانال متاسفانه مسئولین مربوطه به وظایف قانونی شان عمل نکردند ایمن سازی را انجام ندادند. آبان ماه سال گذشته متاسفانه یک کودک 4 ساله در این کانال سقوط کرد.

* اعتراض نماینده مجلس به وزیر نیرو

سیدعلی یزدیخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در پی این حادثه طی نامه‌ای از وزیر نیرو درخواست رسیدگی و رفع این مشکل را برای جلوگیری از حوادث مشابه کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای محرابیان
وزیر محترم نیرو
سلام علیکم
با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد؛ متأسفانه امروز شاهد آخرین ۵ شنبه زندگی یک کودک و برای چندمین بار شاهد حادثه ی تلخ غرق شدن افراد بی گناه مخصوصاً کودکان معصوم در کانال انتقال آب ری ورامین بودیم.

قریب یکسال است در دوره نمایندگی ام با جلسات و پیگیری‌های متعدد تلاش می‌کنم تا مسئولان آب آن وزارت را مجاب به سرپوشیده کردن کانال انتقال آب ری ـ ورامین در محدوده عباس آباد و خاورشهر نمایم، اما دریغ و افسوس از مسئولان بی خاصیت دولت بی تدبیر قبل.

هر مسئولی بهانه نداشتن اعتبار قریب به پنجاه و پنج میلیارد تومانی را می‌کند اما آیا هستی یک انسان مهمتر است یا بهانه نداشتن اعتبار؟

تلاش‌های صورت گرفته به برکت استقرار تیم جدید معاونت امور آب وزارت نیرو مضاعف شده است.

لذا در راستای پیگیری این اتفاق تلخ مقتضی است هرگونه کم کاری‌ها و ترک فعلی توسط افراد مسئول که تا استقرار تیم جدید صورت گرفته است را شناسایی و در اسرع وقت به کمیسیون اصل نود مجلس معرفی نمایید.

انتظار می رود این آخرین حادثه تلخ باشد و با دستور اکید جنابعالی و جناب آقای جوان بخت معاون آب آن وزارت و سایر مسئولان مربوطه شاهد حل و فصل نهایی این معضل در آینده‌ای نزدیک باشیم.

رونوشت: جناب آقای مهندس سیدمصطفی آقامیرسلیم عضو محترم کمیسون اصل نود ـ پیرو صحبت های صورت گرفته در خصوص این حادثه تلخ و ترک فعل‌های صورت گرفته و درخواست پیگیری آن کمیسیون محترم

 

* لزوم پرسش از وزیر نیرو در مجلس
           
جعفر شربیانی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در پنجاهمین جلسه شورا، در واکنش به حادثه غرق شدن کودکی در شهر‏ری در کانال آب عباس آباد با بیان این مطلب افزود: روز پنج‏شنبه اتفاقی ناگوار در منطقه 20 رخ داد و کام مردم شهرری را تلخ کرد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد : آقای رئیسی در سوم آبان ماه 99 زمانی که رئیس قوه قضاییه بودند دستورالعملی بنام «دستورالعمل نحوه مقابله و با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگری از آن» را ابلاغ کردند.

وی بیان کرد: در ماده 3 این دستورالعمل در بند الف آمده است که: «در صورتی که ترک وظایف قانونی مدیران، مسئولان و روئسای دستگاه های اجرایی و احمال در انجام وظیفه، عدم نظارت بر کارکنان موجب تضییع حقوق عمومی یا خسارت بر اموال عمومی یا منابع بیت‏ المال یا حقوق اساسی ملت شود یا مضر به سلامت و امنیت مردم باشد یا سبب بروز یا توسعه خسارت و صدمات گردد و دارای وصف مجرمانه باشد.

به اعتقاد شربیانی؛ در اسرع وقت نسبت به تعقیب موضوع و جمع‎آوری ادله و نظارت بر تحقیقات اقدام لازم به عمل آورند و مراتب را به دادستان کل جهت پیگیری اعلام کنند».

وی  یادآور شد:  قریب به دوماه پیش از همین تریبون تذکری را به مجموعه وزارت نیرو و مدیر عامل آب منطقه‏ای تهران دادم و از خطرات کانال آب عباس آباد در شهرری گفتم و پیرو آن جلساتی در فرمانداری شهرری برگزار شد و بودجه ه‏ای هم قریب به ١٠ میلیارد تومان به همت فرمانداری شهر ری و شهرداری مناطق ١۵ و ٢٠ تهران تهیه شد تا آب منطقه ه‏ای کار خود را شروع کند اما متاسفانه متوجه شدیم این نوع طرح‏ های مربوط به مردم محروم و مستضعف برای این دوستان اهمیتی ندارد و هربار سنگ‏ اندازی کردند.



عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: این حادثه حاصل بی‏ تعهدی و بی‏ توجهی و بی‏ مسئولیتی عده‏ای در آب منطقه‏ای تهران است که به مردم ضربه می‏ زنند. اگر پیگیری نمی‏کردم و جلسات را برگزار نمی‏ کردم و اگر بودجه را از دوستان شهرداری و فرمانداری نمی‏ گرفتم و اگر رسانه ملی آن تذکر را پوشش نمی داد، آنگاه وزیر نیرو را مخاطب قرار نمی‏ دادم. آیا ایشان شنیدند و اقدامی نکردند؟

شربیانی در پایان تاکید کرد: من نمی گذارم داغ این کودک شش‏ ساله خاموش شود و خواهان سرپوشیده شدن این کانال و برخورد قاطع با مسببین هستم تا عبرتی شود و این آخرین کودکی باشد که اینچنین قربانی اهمال‏ کاری شده و به کام مرگ کشیده می‎شود و از نمایندگان تهران خواست تا در مجلس، وزیر نیرو را مورد پرسش و پیگیری قرار دهند.



* در چه سطحی باید پیگیری شود تا کانال عباس آباد ایمن شود؟

مهدی عباسی در ادامه واکنش ها به غرق شدن یک کودک دیگر در کانال پساب عباس آباد ری گفت: دیگر باید در چه سطحی تذکر و مکاتبه با یک دستگاه اداری انجام شود که الزام آور باشد و برای رفع معضل اقدام کنند؟

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ۴ عضو با ۴ تذکر مفصل به این مساله پرداختند و باید پیش قدم باشند و فرآیند قضایی ورود مدعی العموم طی شود تا کسانی که تکلیف آشکار را کنار گذاشتند، مجازات شوند.

وی اظهار کرد: اگر به فرمایشات حضرت علی(ع) توجه کنیم، باید با مواجهه با مقصران، این ماجرا و تکرار آن متوقف شود، چون ادامه این اتفاقات در شان این کشور نیست؛ این موضوع را رها نکنید تا این کم کاری ها ادامه نیابد.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید