تاریخ : 1400/12/15 12:09
شناسه : 400897

فاطمه مداح نظری - روز‌هایی از اسفندماه اختصاص دارد به شهدایی گرانقدر در دوران دفاع مقدس که هر کدام ستاره هدایت بودند و هستند.

دفاع مقدس گنجینه‌ای از ایستادگی، استقامت و ازخودگذشتگی مردان و زنان غیرتمند و متعهد ایران در برابر حمله ناجوانمردانه دشمن به این مرز و بوم است. در طول آن سال‌ها رزمندگان با اجرای عملیات مختلف و ایثار جان خود در مقابل دشمن متجاوز ایستادگی کردند. در جریان این عملیات‌ها تعداد زیادی از بهترین فرزندان این آب و خاک جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب کردند.
اسفندماه؛ یکی از ماه‌هایی است که تعداد شهدای آن نسبت به ماه‌های دیگر بیشتر است و یکی از ماه‌های‌ پربرکت بوده که در این ماه شهدای بسیاری به شهادت رسیده و نام‌شان در تاریخ ثبت شده است.
شهدای شاخص اسفندماه؛ هشت ستاره هدایتبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، روز‌های اسفند و ایام پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم. چه خوب است زندگی‌مان هر روزش مزین به نام و یاد شهدا باشد تا کارهایمان رنگ و تراوتی از مردان پاک خدایی بگیرد.
اول اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید محلاتی
فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی معروف به فضل‌الله محلاتی ۱۸ تیرماه سال ۱۳۰۹ در محلات متولد شد؛ دشمنان ایران اسلامی که توان رویارویی با رزمندگان دلیر اسلام را در جبهه نبرد نداشتند، در اول اسفند سال ۱۳۶۴ پس از شکست در عملیات والفجر ۸ ، برای جبران این شکست، در نزدیکی اهواز با دو فروند جنگنده به هواپیمای مسافربری «آسمان» که چهل تن از دلباختگان مکتب عشق را به مقصد می‌رساند، حمله کردند و دست پلید خود را به خون این عزیزان آغشتند. پیکر پاک شهید محلاتی پس از تشییع باشکوه، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
ششم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید حمید باکری
حمید باکری متولد ۱۳۳۴ در ارومیه متولد شد، او از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق و برادر علی باکری و مهدی باکری بود. وی ۶ اسفندماه سال ۶۲ در عملیات خیبر؛ منطقه قرنه، در اثر اصابت آرپی‌جی به شهادت رسید. پیکر او در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد.
هفتم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید سعید قهاری
سعید قهاری ۵ فروردین ماه سال ۱۳۳۱ در اسدآباد همدان متولد شد و ۵ اسفندماه سال ۱۳۸۵ در ارومیه براثر سقوط بالگرد به شهادت رسید. او از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران و فرمانده لشکر ۳ مخصوص نیروی زمینی سپاه بود.

هشتم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید حاج حسین خرازی
شهید حسین خرازی به سال ۱۳۳۶ در یكی از محله‌های مستضعف‌نشین شهر شهیدپرور اصفهان بنام كوی كلم، در خانواده‌ای آگاه، متقی و با ایمان فرزندی متولد شد كه او را حسین نامیدند. در عملیات كربلای ۵ ، زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن غذا به رزمندگان با مشكل مواجه شده بود، خود پیگیر جدی این كار شد، كه در همان حال خمپاره‌ای در نزدیكی‌اش منفجر شد و روح عاشورایی او به ملكوت اعلی پرواز كرد و این سردار بزرگ در روز هشتم اسفند ماه ۱۳۶۵ در جوار قرب الهی ماوا گزید.
یازدهم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید یوسف رضا ابوالفتحی
شهید یوسف رضا ابوالفتحی سال ۱۳۳۴ در دامان پر عطوفت خانواده‌ای نجیب و دین باور از اهالی شهرستان نهاوند از توابع همدان تولد یافت. دوران کودکی و نوجوانی خود را با کار مستمر و تحصیل پشت سر نهاد طوری که مراتب تحصیلی‌اش را با جهد فراوان تا مقطع دیپلم پیش برد و به عنوان جوانی متدین همراه با اندوخته‌های معنوی و علمی آماده پذیرایی مسئولیت‌های بزرگ زندگی شد و در مسیر کمال و بالندگی گام برداشت. این مجاهد دلیر و بزرگوار که تمام زندگی خود را وقف این مرز و بوم کرده بود حتی در عزیزترین روز زندگیش دست از مجاهدت برنداشت و در شب ازدواج فرزندش با شنیدن خبر گروگان گیری (بعضی از کارکنان) توسط اشرار همان شب راهی منطقه لارستان شد و در یازدهمین روز اسفند ماه سال ۱۳۷۸ بر اثر نقص فنی هلیکوپتر و سقوط در دریاچه مهارلو به جمع جان باختگان طریق فضیلت و آزادگی پیوست و با کاروان راهیان سپید همراه شد تا با شهادت مظلومانه خود لزوم حراست مستمر و همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی را گواهی کند.
شانزدهم اسفندماه؛ سالروز شهادت محمد حق‌شناس
شهید محمد حق‌شناس در سال ۱۳۳۱ در میان خانواده‌ای مؤمن و زحمتکش در یکی از محلات ورامین دیده به جهان گشود. او پس از چهار ماه مبارزه شجاعانه علیه بعثیون عراقی در ۱۹ اسفندماه سال ۵۹ در نورد اهواز بر اثر اصابت ترکش کافران و مزدوران عراقی به درجه رفیع شهادت نائل شد.
هفدهم  اسفندماه؛ سالروز شهادت حاج اسدالله هاشمی و سردار محمدابراهیم همت
شهید حاج اسدالله هاشمی؛ در سال ۱۳۳۴ در روستای خنجین اراک دیده به جهان گشود و روز تولدش مصادف با تاسوعای حسینی بود. حاج اسدالله در عملیات خیبر با ساختن جاده سید‌الشهداء(ع) در آبادان با برگرداندن مسیر آب بهمنشیر، در والفجر ۸ با احداث جاده شهید «اسلام پناه» و همچنین درعملیات والفجر ۸ در فاو با برپایی پل‌های مهم و استراتژیک و در عملیات‌های کربلاهای ۱ تا ۵ با وجود خویش زیباترین حماسه‌های تاریخ را آفرید و با خلوصی بی‌نظیربه دیار یار شتاف .
این سردار شهید اسلام یک بار در اسفند ۱۳۵۹ مجروح شد و بالاخره در اسفند سال ۱۳۶۵ در جبهه‌های شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
محمد ابراهیم همت؛۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۳۴ در شهرضا متولد شد و۱۷ اسفندماه سال ۱۳۶۲ در جزیره مجنون در عملیات خیبر به شهادت رسید.او از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق بود. وی پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند، و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ ایران و عراق در عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. وی به سردار خیبر و چشم مجنون مشهور بود.


نوزدهم اسفندماه؛ شهادت شهید حبیب‌الله افتخاریان
در سال ۱۳۳۴ در خانواده‌ای مذهبی در شهر بهشهر چشم به جهان گشود. ابوعمار در اصفهان به‌عنوان معلم اخلاق و اسوه دینی نمونه برای برادران و خواهران خود جلسات مخفیانه تدریس دروس اسلامی داشت. شهید ابوعمار مدتی هم در آلمان(قبل از دستگیری توسط ساواک) در رشته پزشکی تحصیل کرد تا این‌که زمان انقلاب فرا رسید و شهید ابوعمار پس از رسیدن به خدمت امام خمینی و کسب تکلیف مبنی بر ترک تحصیل، به فلسطین رفت و با دکتر چمران به تعلیم فنون نظامی و آموزش چریکی پرداختند و با سلاح اخلاص و ایمان وارد مبارزه شدند و در نهایت ۱۹ اسفندماه سال ۶۳ به شهادت رسید.

بیست و یکم اسفندماه؛ شهادت شهید حسن درویش

سردار سرلشکر شهید حسن درویش متولد سال ۱۳۴۱ در شهرستان شوش دانیال(ع) است که در دوران دفاع مقدس، مسئولیت‌هایی همچون فرماندهی تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی (ع)، جـانشین فـرماندهی محور عملیاتی شوش و فرماندهی تیپ ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع) را بر عهده داشت.

شهید حسن درویش در اوایل جنگ مسئولیت جبهه شوش را بر عهده داشت که چند روز پس از عملیات فتح المبین، بنا به دستور فرمانده وقت کل سپاه مأمور تشکیل شده و فرماندهی تیپ ۱۷ علی ابن ابی طالب (ع) قم به ایشان واگذار شد که ظرف مدت ۲۰ روز آن را تشکیل داد و یکی از بهترین یگان‌های عمل کننده در عملیات رمضان بود.

مأموریت تشکیل تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی (ع) نیز از دیگر مسئولیت‌های این سردار رشید جبهه‌های نبرد بود که با تلاش شبانه روزی تشکیل و سازماندهی شد و به نام تیپ مستقل ۱۵ تکاور دریایی (تیپ ۱۵ آبی_خاکی امام حسن مجتبی(ع) و نقش مهمی در عملیات‌های بزرگ خیبر و بدر در هورالهویزه، شرق رودخانه دجله و کنار اتوبان العماره_بصره و خطوط پدافندی داشت.

وی مدتی بعد به لبنان اعزام شد که بعد از بازگشت در لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) مشغول به خدمت شد و در ادامه به تیپ امام حسن مجتبی (ع) بازگشت و در عملیات بدر، به صورت گمنام و بدون مسئولیت شرکت و در سخت‌ترین نقطه عملیات برای نابودی کمین‌های دشمن از ناحیه سر مورد اصابت تیر خصم قرار گرفت و جاودانه شد.

بیست و سوم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید عباس کریمی
عباس سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در «قهرود» کاشان متولد شد. او چهارمین فرمانده «لشکر پیاده - مکانیزه ۲۷ محمد رسول الله» در روز ۲۳ اسفند ماه۱۳۶۳ در چهارمین روز عملیات «بدر» در منطقه عملیاتی شرق رودخانه «دجله» بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به ناحیه پشت سرش شربت شهادت نوشید. پیکر غرق در خون و گل حاج عباس کریمی زمانی به تهران منتقل شد که تنها چند روز از اولین سالگرد شهادت فرمانده پیشین لشکر محمد رسول الله (ص) یعنی «حاج محمد ابراهیم همت»می‌گذشت.

بیست و چهارم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید عباس کریمی قهرودی
شهید عباس کریمی‌قهرودی؛ در سال ۱۳۳۶ در روستای قهرود از توابع شهرستان کاشان متولد شد و ۲۴ اسفندماه سال ۶۳ بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سرش با آب دجله وضو ساخت و نماز عشق را به قد قامت شهادت ایستاد.
بیستو پنجم اسفندماه؛ شهید مهدی باکری
مهدی باکری در سال ‌١٣٣٣ هجری شمسی در شهرستان میاندوآب آذربایجان‌غربی متولد شد ۱۵ روز قبل از «عملیات بدر» به مشهد مقدس مشرف شد و با تضرع از آقاعلی‌بن موسی‌الرضا(ع) خواست که خداوند توفیق شهادت را نصیبش کند. سپس خدمت حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رسید و با گریه و اصرار و التماس درخواست کرد که برای شهادتش دعا کنند. این فرمانده دلاور در روز ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۳ و طی « عملیات بدر» به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول به خطرناکترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، تلاش می‌کرد تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند که در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیک گفت و به لقای معشوق نائل شد. هنگامی که پیکر مطهرش را از طریق آبهای هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیکر وی، مورد هدف گلوله آر.پی‌.جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست.

بیست و پنجم اسفندماه؛ شهید عبدالحسین برونسی
عبدالحسین برونسی، بیست‌ و سوم‌ شهریورماه‌ ۱۳۲۰‌ در مشهد به دنیا آمد. او یکی از سرداران شهید خراسان رضوی است که ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۳ و در حالی که مسئولیت فرماندهی «تیپ ۱۸ جوادالائمه(ع)» را بر عهده داشت در عملیات «بدر» و شرق دجله به شهادت رسید.
بیست و ششم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید محمود ستوده
شهید محمود ستوده در ۳۱ شهریور ۱۳۳۵ متولد شد و در بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۶۳ بعد از انفجار گلوله تانك دشمن در شرق دجله گرد و خاكی غلیظ از سنگر هدایت عملیات برخاست و چهره تابان خورشید در هاله‌ای از غم و اندوه فرو رفت . لحظاتی بعد چند تن از سرداران رشید اسلام از جمله سردار شهید حاج محمود ستوده با پیكری پاره پاره دیدار كعبه جمال را احرام خون بسته، به نام بلند شهید افتخار یافتند .
بیست و نهم اسفندماه؛ سالروز شهادت شهید مجید سپاسی
سردار شهید عبدالمجید سپاسی در چهارمین روز از مهرماه سال ۱۳۴۰ در شهر شیراز دیده به جهان گشود. شهید سپاسی در آخرین مسئولیت خود در لشکر به عنوان معاون عملیات لشکر ۱۹ فجر، شب در عملیات والفجر۱۰، در حلبچه بر روی ارتفاعی به نام سه تپان که در کنار دریاچه بندری خان عراق واقع است ؛ درحین حمله به نیروهای عراقی به وسیله ترکش خمپاره که به کنار گوشش در شقیقه او اصابت کرد در حالی که ذکر مقدس یا زهرا (س) بر لب داشت به فیض شهادت نائل شد.

پاسخی بگذارید