محمدی گلپایگانی:
تاریخ : 1401/01/14 22:45
شناسه : 400926
 
به گزارش شاخه سبز از شهرستان ری - حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم معارفه تولیت جدید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اظهار کرد: برای من سخت است که در مراسم آیت الله ری شهری صحبت کنم؛ زمان رفاقت من با ایشان بسیار طولانی است. ۶۰ سال با ایشان رفیق بودیم از سال ۱۳۴۰ در یک‌مدرسه در قم طلبگی را آغاز کردیم.

وی افزود: من شهادت میدهم در این دوران طولانی حتی یک خلاف از ایشان ندیدم و هرگز غیبتی از آیت الله ری شهری نشنیدم. ما در مدرسه ای بودیم که رئیسش مرحوم آیت الله بهشتی، استاد اخلاقش مرحوم آیت الله مشکینی و امام جماعت آن مدرسه مرحوم آیت الله ستوده بود. این مدرسه ترکیب عجیبی داشت و زیربنای عقاید ما در آن مدرسه شکل گرفت و می‌توانم بگویم از بهترین خاطرات دوران طلبگی من بود.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی با اشاره به سفر تبلیغی به خوزستان و اهواز با آیت الله ری شهری گفت: ایشان آنجا منبر می‌رفتند و در پایان دهه عاشورا دستمزد او را دادند و ایشان آن پول را به یک نفر داد تا وی را مخفیانه به کربلا ببرد و همانجا به نجف اشرف هجرت کرد؛ همچنین مرحوم آیت الله مشکینی به صورت پنهانی به نجف مشرف شدند و با یکدیگر در یک مدرسه بودند‌.

وی ادامه داد: همین آشنایی باعث شد که مقدمات پیوند ازدواج فرزندان آن دو فراهم شود و در نتیجه آن خداوند فرزندان صالح به آقای ری شهری عنایت کرد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه آیت الله ری شهری هرمسئولیتی را به نحو احسن انجام می‌دادند، بیان کرد: در طول تاریخ انقلاب بزرگترین دشمن ما امریکا بوده است و از هیچ کاری برای نابودی انقلاب دریغ نکرده است. ایشان سران کودتای پایگاه شهید  نوژه را شجاعانه محاکمه کرد.

حجت الاسلام گلپایگانی با اشاره به اینکه ایشان به کار فرهنگی خود مسلط بود خاطر نشان کرد: آیت الله ری شهری قرآن را در دوران میانی حفظ کرد و از هرفرصتی برای حفظ قرآن استفاده می‌کرد؛ در عین حال کوچک ترین کوتاهی در انجام وظایف خود نداشت.

وی به تألیف دانشنامه امیرالمؤمنین(ع) و دانشنامه امام حسین (ع) و دانشنامه حضرت فاطمه زهرا (س) توسط آیت الله ری شهری اشاره کرد و گفت: در این دانشنامه ها همه فضائل و آنچه در کتاب های مختلف نوشته شده ، جمع آوری شده است؛ علاوه بر این در مسافرت های مأموریتی که با یکدیگر داشتیم، شاهد این بودم که نماز شب او ترک نمیشد. 

حجت الاسلام گلپایگانی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز ((حجاب معاصرت)) است؛ ما هم عصر ایشان بودیم، اما او را نشناختیم. ایشان را چند قرن بعد خوب خواهد شناخت. 

وی با اشاره به کتاب میزان الحکمه تشریح کرد: این کتاب به زبان های زنده دنیا ترجمه شده و در دانشگاه های سایر کشورها از ان استفاده می‌کنند.

حجت الاسلام گلپایگانی با اشاره به اینکه بعد از رحلت آیت الله ری شهری صحبت های زیادی بود که این تشریفات عظیم تحویل چه کسی شود گفت: مقام معظم رهبری چند شب به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مشرف شدند و بر سر مزار آیت الله ری شهری هم حضور یافتند و از خدمات مطلوب ایشان در شگفت بودند.

وی درباره حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر گفت: ایشان امتحان خود را به خوبی پس داده است. اولین آزمایش ایشان در زمان رهبری آیت الله خامنه ای زمانی بود که در اصفهان آقای طاهری امام جمعه اصفهان استعفایش را به مردم ارائه داد ! و آقای قاضی عسگر به فرمان رهبری به اصفهان رفت و با تدبیر ، فتنه را فرو نشاند و ۵ سال در اصفهان به عنوان امام جمعه حضور داشت.

حجت الاسلام گلپایگانی در پایان تصریح کرد: آقای قاضی عسگر حدود ۲۰ سال با مرحوم آیت الله ری شهری همکاری داشتند و بر امور اینجا آگاهی داشتند. ان شاءلله در این مسئولیت نیز همانند مسئولیت های قبلی موفق باشند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسگر تولیت جدید حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: خداوند بر من منت نهاد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خدمت مقام معظم رهبری بودم و کارهای اجرایی را با ایشان آغاز کردم. یعنی در دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه که در ابتدا شورای مرکزی بود.

وی افزود: خودم را سرباز مقام معظم رهبری می‌دانسته و می‌دانم و همیشه شرمنده الطاف ایشان بودم چرا که هیچ وقت دنبال سِمَتی نرفتم.

وی با اشاره به مدت ۵ ساله امامت جمعه در اصفهان افزود: در آن زمان گفتم بهتر از من فراوان است اما اگر نظر رهبری این است این کار را خواهم کرد و انجام وظیفه کردم. 

حجت الاسلام  قاضی عسگر با اشاره به اینکه اسامی حدود ده نفر را برای تولیت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیشنهاد دادم خاطر نشان کرد: با مقدماتی به من زنگ زدند و اعلام شد که نظر ما روی خود شماست؛ من هم گفتم اگر نظر آقا این است من سربازم و انجام وظیفه خواهم کرد. من خودم را کوچک ترین می‌دانم.

تولیت جدید آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه داد: مسئولیت گرچه سنگین است اما به لطف خدا آسان خواهد شد و با عنایت حضرت سیدالکریم ان شاءالله تا توان دارم با کمک مسئولان شهرری تلاش خواهم کرد مسیری که آیت الله ری شهری هموار کرد را ادامه دهم.

وی با تأکید بر مدیریت و سلامت نفس آیت الله ری شهری گفت: کم دیدم از افرادی که می‌شناسیم مقام معظم رهبری اینگونه تمجید و تعریف کنند. 

حجت الاسلام  قاضی عسگر تصریح کرد: شخصیت بزرگی را از دست دادیم و من به عنوان خدمتگزاری کوچک عرض می‌کنم ان شاءالله تلاش خواهم کرد راه ایشان را مخصوصا در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ادامه دهم. کارهای بزرگی صورت گرفته و اگر ما توفیق داشته باشیم کارهایی که ایشان در حوزه دانشگاه و پژوهشگاه انجام دادند را به کمال برسانیم و کارهای باقی مانده را انجام دهیم، کار بزرگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه آبادانی حرم مطهر، رعایت آسایش زائران، حفظ حقوق مردم شهرری، ارائه خدمت به محرومان ومستضعفان و گسترش فضای معنوی و معرفتی از جمله اقداماتی است که آیت الله ری شهری انجام دادند و امیدواریم ما بتوانیم آن را تکمیل کنیم و اینجا را به عنوان کانونی برای فعالیت های دینی و معرفتی قرار دهیم.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید