تاریخ : 1401/01/22 14:46
شناسه : 400947

در حالی که نقض آتش‌بس یمن از سوی ائتلاف سعودی همچنان ادامه دارد، نماینده سازمان ملل در امور یمن امروز دوشنبه برای اولین بار از زمان انتصابش در اوایل سپتامبر گذشته به صنعاء سفر کرده است.

«هانس گروند برگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن قرار است در جریان سفرش به صنعاء با رهبران جنبش «انصار الله» دیدار کند.

یک منبع وابسته به سازمان ملل به العربی الجدید گفت که گروندبرگ با سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله، مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن و عبدالعزیز بن حبتور نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن درباره تقویت آتش‌بس انسانی دو ماهه در این کشور و همچنین پرونده بحران اقتصادی یمن رایزنی می‌کند.

عبدالملک العجری یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده صنعاء در مذاکرات صلح یمن، امروز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: در حال حاضر، پایبندی به صلح واقعی یمن با توجه به میزان پاسخگویی به مسایل انسانی مانند رفع محاصره فرودگاه بین‌المللی صنعاء و بندر الحدیده که در مذاکرات مطرح خواهد شد، در بوته آزمایش قرار می‎گیرد.

سفر نماینده سازمان ملل به صنعاء در زمانی انجام می شود که هیچ پیشرفتی در موضوع از سرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء حاصل نشده است و تنها بندر الحدیده هفته گذشته برای اولین بار از ابتدای سال جاری تاکنون چهار کشتی سوخت دریافت کرده است.

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌ای آغاز آتش بس موقت در یمن را از دوم آوریل (13 فرودرین ماه) به مدت دو ماه اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی  هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند.  آنها همچنین برای ورود کشتی های سوخت به بنادر الحدیده و  انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعاء به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.

گراندبرگ ادامه داد در طول این دو ماه، قصد دارم با هدف دستیابی به آتش بس دائمی، رسیدگی به اقدامات فوری اقتصادی و بشردوستانه و از سرگیری روند سیاسی، همکاری خود را با طرف ها افزایش دهم.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند.

پاسخی بگذارید