دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید:
تاریخ : 1401/01/23 12:55
شناسه : 400949

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: ۲۱۵ مورد مشکل واحدهای تولیدی در قالب سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شناسایی شده و در این زمینه خط قرمز دولت جلوگیری از تعطیلی واحدها است.


"صدیف بیک‌زاده" امروز (سه‌شنبه) در پایان نخستین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در سال ۱۴۰۱ در جمع خبرنگاران افزود: مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه تامین اجتماعی، بازار تولیدات واحدهای صنعتی، تأمین مواد اولیه و همچنین زیرساخت های آب، برق و گاز، از جمله مشکلات واحدهای تولیدی کشور است.
 وی بیان داشت: در جلسه امروز برنامه های ستاد در سال ۱۴۰۱ و اولویت‌های امسال تشریح شد که از جمله اولویت‌ها اشتغال واحدهای فعلی و همچنین احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است.
بیک‌زاده خاطرنشان‌کرد:  به‌منظور رفع مشکلات یاد شده، در قالب پروژه هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بسته‌های تشویقی به مراجع ذیربط پیشنهاد شده است و در این زمینه تعدادی از بسته‌ها در اسفند ماه گذشته توسط ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد.
 وی خاطر نشان کرد: بیش از ۱۲ هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد آنها قابلیت فعال شدن دارند.
این مقام مسوول اظهار داشت: بخشی از این واحدها به دلیل عدم وصول مطالبات از سوی بانک‌ها تملک شده اند که با دستور رئیس جمهوری در قالب برگرداندن واحدها به سرمایه‌گذاران اولیه، تاکنون تعدادی از آنها به ذینفع اولیه برگردانده شده است.
 وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد راکد و غیرفعال، فعالسازی شد و بیش از یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی که توسط بانک‌ها تملک شده بود امسال در تلاشیم تا حد ممکن آنها را به مالکان اولیه بازگردانیم.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور یادآور شد: همچنین ۱۶ هزار واحد صنعتی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند در کشور داریم که یکی از اولویت‌های اساسی امسال فعال‌سازی این ظرفیت‌های خالی است.
 وی ادامه داد: هفت هزار واحد صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد که ۲ هزار واحد آن ها بالای ۸۰ درصد و پنج‌هزار واحد آن ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و با شناسایی مسائل و مشکلات آنها به دنبال  فعال‌سازی شان هستیم.
وی بیان‌داشت: همچنین حدود ۵۳ هزار صنعتی بین صفر تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد، اما اولویت ما رسیدگی به مسائل و مشکلات واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و دارای ظرفیت اشتغال بالاتر است.

سیمان دهلران تا پایان آبان ماه به بهره برداری می رسد
بیک‌ زاده همچنین محور دوم جلسه امروز را رسیدگی به طرح‌های نیمه تمام عنوان کرد و گفت:  امروز رسیدگی به مشکلات کارخانه سیمان دهلران با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار بود که به دلیل مشکلات متعدد به ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ارجاع شده بود.
این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: با تصمیمات اتخاذ شده طرح تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
 بیک‌زاده گفت : همچنین مشکلات طرح های تولید بتن در شمال شرق استان تهران که به دلایل مشکلات زیست محیطی پروانه های آنها تمدید نمی شد در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۰ واحد را شامل می‌شد.
وی تاکید کرد: با توجه به خط قرمز دولت که جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است، مقرر شد پروانه فعالیت این واحدها تمدید شود و برای حل ریشه ای مشکلات کار به کمیته ذیربط ارجاع داده شد.

پاسخی بگذارید