تاریخ : 1401/02/10 14:16
شناسه : 400961

در پی درگذشت نادر طالب‌زاده بسیاری از مقام‌های سیاسی، فرهنگی و هنری با انتشار پیام‌های تسلیت یاد و خاطره این هنرمند مردمی را گرامی داشتند و با بازماندگان وی ابراز همدردی کردند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاون برون‌مرزی صداوسیما بخشی از صاحب منصبانی بودند که درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفتند.

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی

استاد نادر طالب‌زاده، پدر و معلم دلسوز جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به رفقای شهیدش پیوست. جان بیقرارش، او را سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند. او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع مقدس تا سریال مسیح و برنامۀ راز، از گروه تلویزیونی حوزۀ هنری تا جشنوارۀ عمّار. او از برپاکنندگان جبهۀ فرهنگی انقلاب بود و هر آنچه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سید مرتضی را از او استشمام می‌کردیم. چه عاقبت دل‌انگیزی که در عزیزترین ماه و یوم الله قدس در جوار یار دیرینش، آوینی بزرگ آرام می‌گیرد. روح بلند او در پناه حضرت حق جلّ و علی، غرق نور و رحمت باشد و ان‌شاءالله همۀ ما دلبستگان آن جانِ طالبِ حقیقت، در سرای باقی به او و یارانش ملحق شویم.

سیدمحمد حسینی مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

استاد گرانمایه و عزیز حاج نادر طالب زاده. کسی که در حیات و امروز در نوع وفاتش به آموخت. بهتر از همه حرف های یار دیرینش سید شهیدان اهل قلم را فراگرفته و به آن جامه عمل پوشانده. اینکه هنر در ذات خود واجد دو وجه کلی است. قبله و جبهه هنری که جهت نداشته باشد و روی به قبله ای نکند و به تعبیر بلند سید مرتضی انصراف وجه از جهات دیگر نداده باشد و هنری که جبهه و مواجهه با ظلم و کفر و استبداد و بیداد را سرلوحه خود نسازد اساسا هنر نیست از حیز هنر بودن ساقط است و این مفهوم چه عمیق و درست و مشهود در تار و پود تمام رفتارهای عمار سینمای ایران حاج نادر طالب زاده عزیز تنیده شده بود. روحت شاد که در رفتن از این دنیا هم محراب ماه علی علیه السلام و روز مبارزه با استبداد را برگزیدی و دوباره پرده از رازی برداشتی برای اینکه به ما و به همه آزادی خواهان جهان با رفتن شهادت گونه ات درس  پایداری و استقامت دهی. حاج نادر عزیز بدان که شاگردانت راهت را ادامه خواهند داد و دیر نخواهد بود زمانی که روز قدس را به یاد تو در قدس گرامی دارند. رحمت و رضوان اللهی بر تو باد.

مسعود ده‌نمکی کارگردان و تهیه‌کننده سینما

نادر جان! می دانم از امشب پوستر هایت را فراوان چاپ خواهند کرد و برایت کلیپ‌ها و مستندها خواهند ساخت اما از غصه‌های این سال‌های آخر تو نخواند گفت. از بی‌مهری‌های کسانی که تو برایشان نردبان فراهم کردی. از حرف‌های در گوشی که بارها برایم گفتی و مرا هم به صبوری دعوت کردی. از اینکه می‌گفتی مسعود جان! نسل جنگ چیز دیگری بود و تکرارنشدنی است و از هم‌سنگران امروز باید به اندازه فهم‌شان توقع داشت. می‌گفتی چک دست کسانی است که خودمان دسته‌چک دستشان دادیم اما به اسم نو انقلابی‌گری از روی ما رد شده‌اند. کاری که ما با نسل خودمان و سید مرتضی آوینی نکردیم. می‌دانم درست مثل شهید آوینی همان‌ها که خون به جگرش کردند و برایش مرثیه خواندند، برای تو هم همان‌ها که قلبت را آزردند سیاه‌پوش خواهند شد. حیف که به صبر و سکوتم فراخواندی وگرنه گفتنی‌ها بسیار است. عزت و ذلت دست خداست نادر جان. سلام مرا هم به امام و شهدا برسان و بگو رفقای قدیمی در راه هستند.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

درگذشت نادر طالب‌زاده را به خانواده‌ بزرگوار، علاقه‌مندان و جامعه‌ هنری تسلیت می‌گویم. طالب‌زاده، تجسم عینی هنرمند متعهد انقلابی و آزاده بود. روحش شاد. تابستان سال ۹۵ و در شروع بیماری او، به عیادتش رفتم. همان موقع این متن را در صفحه‌ام منتشر کردم: نادر! نادر طالب زاده، هنرمند بزرگ و انقلابی کشورمان از بیماری سختی رنج می‌برد. آخرین باری که در منزل از او عیادت کردم با آخرین تصویری که هفته قبل از او دیدم تفاوت زیادی کرده است. از خداوند متعال شفای کامل او را خواهانم. نادر در نوع خود نادره است! او کارگردان، مستندساز، پژوهشگر و غرب‌شناس برجسته‌ای است که به دلیل تجربه‌ زیسته خود در آن سو، متفاوت از دیگران است. در سال ۷۴ مسئولیت اداره‌کل پژوهش معاونت سینمایی ارشاد را به او واگذار کردم، ولی اعتراف می‌کنم که شناخت من در آن زمان بسیار محدودتر از سال‌های بعد بود. نادر واقعیت غرب را ‌شناخته و با دانشمندان و نظریه‌پردازان تمدن غرب آشناست و ابزار آنان به ویژه در حوزه فیلم، مستند و رسانه را به خوبی می‌شناسد. طالب‌زاده غرب را به درستی تشریح می‌کند و مورد واکاوی و تبیین صادقانه قرار می‌دهد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری

اگر غربال ابتلائات نباشد، چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال رسد؟ معلم تمام‌عیار و اندیشه‌ورز قهار که با مشی پدرانه و تلاش مؤمنانه‌اش، راه را برای ما که پای در این مسیر نهاده بودیم، باز می‌کرد از میانمان رفت. او از برجستگانی بود که نهالِ پرطراوتِ هنر و اندیشه انقلاب را در سیل ابتلائات بزرگ زمانه، با شوق و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و رویش‌های تازه در نسل‌های بعدی رساند؛ نسلی که جز تشویق و اعتماد از او چیزی ندید و سعه صدر و متانت را از او آموخت. عروج غم‌بارش و خسارت جبران‌ناپذیر از دست دادنش، بر دوست‌داران و شاگردان این نادر مرد بزرگ تسلیت باد. رضوان و رحمت خدا بر او.

مسعود معینی پور مدیر شبکه چهار سیما

روح بیقرار هنرمند انقلاب اسلامی کسی که از مصادیق تحول‌یافتگان خمینی کبیر است آسمانی شد. نادر طالب‌زاده، کسی بود که تحول روحی و فکری او تحت تاثیر انقلاب امام خمینی (ره) شکل گرفت و به عنوان نماد یک انسان انقلابی تمام عیار است. شاهد بودیم طالب‌زاده تا آخرین لحظه حیات، در تلاش برای جهاد تبیین، ترویج و بیان مصادر و مقاصد انقلاب اسلامی بود. طالب‌زاده را بیش از هر خصلتی، به پیگیری مطالبات طبقه مستضعف جامعه و آرمان‌های انقلاب اسلامی همچون عدالت و آزادی می‌شناسیم. جناب طالب‌زاده، یک تنه، صدا و تصویرِ انقلاب اسلامی بود. سوابق یک عمر کار هنری، او را اهل گفت‌وگو، منطقی و بسیار خوش‌قریحه و خوش‌فکر نشان می‌نُمایاند. درگذشت نادر طالب‌زاده، این هنرمند پرتوان انقلابی را به خانواده محترم ایشان، اصحاب رسانه، جامعه هنری و جامعه اسلامی تسلیت عرض می‌کنم. نادر طالب‌زاده و مرتضی آوینی یک وجه اشتراک دارند؛ هر دو غرب را زیسته بودند، هر دو دنیای مدرن را قبل از دنیای خمینی درک کرده بودند اما آگاهانه تبدیل به انسان انقلاب اسلامی شدند و انسان انقلاب اسلامی رفتند؛ مصداق عاش سعیدا و مات سعیدا.

سیدمجید پور احمدی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر

درگذشت نادر طالب زاده هنرمند ارزش مدار و با ایمان، موجب تأسف و تأثر فراوان شد. استاد طالب‌زاده یکی از برجسته ترین چهره های هنر انقلاب اسلامی بود که در طول عمر پربرکت خویش همواره در راه بازنمایی و تبیین اندیشه‌های اسلام و انقلاب تلاش کرد و در این راه شاگردانی شایسته تربیت نمود که راه او را در خدمت به فرهنگ و هنر کشور ادامه خواهند داد. بی شک یاد و نام وی در قلب دوستدارانش مانا و جاویدان خواهد بود. اینجانب فقدان آن برادر عزیز را که در ایام پربرکت ماه مبارک رمضان و در روز قدس آسمانی شد، به جامعه فرهنگ و هنر کشور، دوستداران و خانواده گرامی ایشان تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبرو شکیبایی برای خانواده محترمش آرزو می‌نمایم.

سیل پیام‌های تسلیت در غم از دست دادن نادر طالب‌زاده؛ هنرمندی متعهد بود

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

پرواز شهادت گونه سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاج نادر طالب زاده را همزمان با ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تسلیت و تعزیت عرض می کنم. حاج نادر طالب زاده از مصادیق «اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه السلام» بود که سال‌ها به عنوان جهادگر و رزمنده، سنگر رسانه‌ را «کربلای مبارزه حق و باطل» قرار داده بود. نام این سردار جنگ نرم عجین بود با مبارزه علیه صهیونیسم و استکبار جهانی و چه تقارنی است رحلت شهادت گونه او با روز جهانی قدس. اکنون او میهمان شهدا و در آغوش رفیق دیرینه خود سید شهیدان اهل قلم است که می‌فرمود: «غایت خلقت جهان، پرورش انسان‌هایی است که در برابر شدائد، بر هرچه ترس و شک و تردید و تعلق است غلبه کنند و حسینی شوند». فقدان این استاد ارجمند و مبارز نستوه ثلمه‌ای برای همه آزادیخواهان جهان و اهالی فرهنگ و رسانه است.  با عرض تسلیت و تعزیت به خانواده محترم «حاج نادر طالب زاده» و جامعه هنری ورسانه‌ای کشور، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، غفران و رضوان الهی را مسئلت دارم‌. ان شاالله قرین رحمت واسعه الهی و هم‌نشین سالار شهیدان باشند.

علی دارابی قائم مقام وزیر میراث‌ فرهنگی و گردشگری

با نادر طالب زاده از سالهای نخست تشکیل جهاد سازندگی و سپس دوران دفاع مقدس آشنا و همکار بودم. محل کار او و شهید مرتضی آوینی در کنار دفتر کار من در جهاد سازندگی بود. در هر دو سنگر جهاد و جنگ کارهای مشترکی با هم داشتیم و ادامه این همکاری بعدا در صدا و سیما بود. نادر طالب زاده در زمان افتتاح شبکه تلویزیونی افق، که من در آن زمان مسئولیت معاونت سیما را در رسانه ملی بر عهده داشتم نقش بایسته ای را ایفا کردند. برنامه راز که اجرا و سردبیری آن را نادر بر عهده داشت، در طول ماه مبارک رمضان هر شب  به روی آنتن می رفت که در نهایت برنامه گفت و گو محور جذابی در قاب تلویزیون شد و در جشنواره تلویزیونی جام جم به عنوان برنامه برتر معرفی شد. او  همواره کمک کار و یاور ما در خانه خودش، صدا و سیما بود.  سالیان زیادی با لطف و رفاقتش در هیات داوران و شوراهای تخصصی معاونت های سیما و  استانها، دانش و تخصص خودش را در خدمت رسانه و هنر کشور قرار می داد. طالب زاده دوستی عزیز برای من، هنرمندی متخصص برای جامعه هنری و انسانی اخلاق گرا و متعهد بود. تلاش های زیادی برای روشنگری استکبار و صهیونیزم داشت و با روی خوش و صمیمیت دانش و تخصص خود را در اختیار دیگران قرار می داد. خدایش بیامرزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی پیام تسلیت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی باصدور پیامی درگذشت سردار رسانه‌ای مقاومت و هنرمند متعهد و انقلابی، نادر طالب زاده را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است. عروج حسرت‌بار و تأسف‌برانگیز مجاهد فرهنگی، سردار رسانه‌ای مقاومت و هنرمند متعهد و انقلابی جناب آقای حاج نادر طالب زاده، موجب تالم و تاثر بنده و جمع بسیاری از آزادگان جهان و دلسوزان و همراهان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شد. حقیقتاً ایشان بخش اعظمی از حیات خود را وقف مجاهدت در راه تبیین و تصویر معارف، حقایق و پیروزی‌های مجاهدان اسلامی نمود؛ از روایت مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی، از بدو ورود امام(ره) و هشت سال دفاع مقدس گرفته تا تصویرگری مظلومیت مسلمانان و مجاهدان بوسنی و نشر معارف حقیقی اسلام در قالب مستندهای چندزبانه. همچنین نقش بی‌بدیل و پیشتازی ایشان در عرصه آموزش و تربیت نیروهای متعهد رسانه‌ای بر کسی پوشیده نیست. از طرفی تاسیس روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، راه‌اندازی همایش ضد استکباری هالیوودیسم و سینما، بنیانگذاری کنفرانس علمی و ضدجنگ افق نو، جشنواره مردمی فیلم عمار و مجموعه‌های بی‌شمار مستندهای تحقیقی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌ها و کنش‌های ماندگار آن مرحوم است که تا سالیان سال، مستمر و موثر، توسط شاگردان و علاقه‌مندانش ادامه خواهد داشت. همزمانی رحلت این مردِ پیشگام در مبارزه‌ی رسانه‌ای علیه صهیونیسم و استکبار، با روز قدس، گویی ایشان را به مصداق یاران آخرالزمانی سیدالشهدا(ع) بدل کرد و در این روز میهمان یاران شهیدش شد. اینجانب فقدان این استاد ارجمند را خدمت همسر بزرگوار و همراه و خانواده شریف ایشان و همچنین جامعه هنری و روشن‌ضمیران آزادی‌خواه دنیا تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای روح آن عزیز، رضوان و رحمت الهی و برای بازماندگان و وابستگان صبر و ثبات قدم بر مسیر ایشان مسئلت دارم.

احمد نوروزی معاون برون‌مرزی صداوسیما

احساس حزن و حسرت وداع با برادر ارجمند و استاد فقید، حاج نادر طالب‌زاده برای اینجانب و همکارانم در معاونت برون‌مرزی رسانۀ ملی، بسیار عمیق‌ و جانسوز است. طالب‌زاده مجاهدی آگاه و دغدغه‌مند در عرصۀ‌ مبارزه با استکبار جهانی و افشای جنایات قدرت‌های استعمارگر در مقیاس جهان اسلام و حتی مظلومان قلمروی به‌وسعت جهان بود. افکار متعالی و بغض بینش‌ورزانۀ او، شعاع آرمان‌خواهی نادر طالب‌زاده را در دایره‌ای پهناور از انقلاب اسلامی ایران گرفته تا بوسنی، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن، عراق، بحرین، کشمیر و... فلسطین گسترد و لطف خداوند، او را واسطۀ رویش‌هایی ریشه‌دار از متفکران و علاقه‌مندان به اندیشۀ پویای انقلاب جهان‌شمول اسلامی ساخت.  همکاری و همراهی مشفقانه و تمام‌قد او با رسانه‌های برون‌مرزی ج.ا.ا. و به‌ویژه شبکه پرس‌ تی‌وی، هم گواهی است بر صدق مجاهدۀ او و هم درسی بزرگ و جاودان برای پویندگان این مسیر.
در درگذشت این مرد میدان‌های دفاع از مقاومت فلسطین، در دقایق پایانی روز قدس و آخرین ایستگاه رمضانی وعدۀ ظهور حضرت حجت(عج) نیز بی‌گمان سری است که رجای واثق داریم مهر تأییدی باشد بر سال‌ها ایستادگی‌اش در کنار جبهۀ تناور مقاومت و آرزومندان جهانی نو.

مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر

ضایعه درگذشت سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرحوم نادر طالب زاده موجب تاثر و تالم همه دوستداران و یاوران انقلاب، جامعه رسانه ای، سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی شد. استاد طالب زاده از سرمایه های ارزشمند کشور، ولایتمدار و از یاران شهید مرتضی آوینی بود که لحظه ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد. اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را همزمان با روز جهانی قدس به اهالی رسانه، فرهنگ‌ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان، رحمت و بخشایش و برای بازماندگان گرامی صبر و سلامت مسألت دارم.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

باید در جست‌وجوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس به راستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت. شهید آوینی؛ نادر طالب‌زاده پس از مجاهدتی خستگی‌ناپذیر در مسیر تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع از حقیقت نابی که خمینی کبیر پرچم آن را برافراشت، به دیار باقی شتافت و چشمان خسته و تن رنجور او آرام گرفت. تقارن سفر آخرتش با روزی که یادگار ماندگار آن پیر فرزانه و نشانی برای تمام آزادیخواهان جهان و مجاهدان محور مقاومت است، تاییدی بر یک عمر مجاهدت این مبارز نستوه در راه آرمان فلسطین است. به راستی که هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی مدیون حضور پربرکت و روح جست‌وجوگر و حق‌جوی اوست. هرچند فقدان این سردار جبهه فرهنگی انقلابی اسلامی ضایعه‌ای خسارت‌بار است، اما نقشه راهی که ترسیم کرد و خیل عظیم شاگردان و رهروان او، امیدبخش امتداد اثر او در سپهر تمدن انقلاب اسلامی است. به جرئت می‌توان گفت که او یکی از شاخص‌ترین شاگردان مکتب خمینی عزیز بود که با دم مسیحایی او پای در مسیری گذاشت که ابتدای آن بیداری و انتهای آن شهادت است و مگر شهادت جز آن است که عمر خود را همچون مشعلی برای یافتن و نشان دادن حقیقت صرف کنی. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فقدان یار دیرین شهید آوینی و هم‌رزم مجاهدان محور مقاومت و سردار بی‌بدیل عرصه رسانه و فرهنگ انقلاب را به خانواده، هم‌رزمان، شاگردان و دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کند و بر خود فرض می‌داند که حافظ و رهرو راه ایشان باشد.

پاسخی بگذارید