تاریخ : 1401/03/3 15:34
شناسه : 400990

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: فناوری جدید ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما برای نصب در چاه‌های کم‌بازده در نمایشگاه امسال رونمایی شده که این فناوری حدود هشت یا ۹ سال است که در جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

«علی صادق محمدی» مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این شرکت تنها شرکت حاضر در نمایشگاه هست که به‌صورت تخصصی و دانش‌بنیان به موضوع حفاظت از زیرساخت‌ها و پدافند غیرعامل در نفت و گاز می‌پردازد.

وی افزود: گروهی از دانشمندان، نخبگان و فارغ‌التحصیلان ایرانی با مطالعه و شناسایی نقاط آسیب‌رسان صنعت نفت، محصولاتی دانش‌بنیان به تولید رسانده‌اند که با فنّاوری منحصربه‌فرد، بومی‌سازی شده‌اند.

محمدی با بیان اینکه "این محصولات نسبت به نمونه‌های خارجی ارتقا پیدا کرده‌اند و نمونه ایرانی ندارند"، گفت: یکی از این محصولات، سامانه رها است که رصد هوشمند اختلالات ایمنی و امنیتی است.

وی ادامه داد: رها که سامانه‌ای ایرانی است که توسط دانشمندان داخلی طراحی و راه‌اندازی شده، سامانه تحلیل هوشمند تصاویر دوربین‌ها بوده که باهدف نظارت ایمنی و امنیتی محیط کار و مراکز عمومی از جمله پروژه‌های نفت و گاز، تولید شده است؛ این سامانه با اتصال به دوربین‌ها و استفاده از هوش مصنوعی، قادر است موارد ایمنی را کنترل کرده و در زمینه امنیتی نیز، با شناسایی رفتارهای انسانی و تشخیص اتفاقات، هشدارهای لازم را به داشبورد مدیریتی سامانه ارسال کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: مفهوم ترکیب ایمنی و امنیت، مفهوم جدیدی در دنیا است که چند سالی در کشورهای مختلف عملیاتی شده و برای اولین‌بار چنین سامانه‌ای که به طور هم‌زمان مباحث ایمنی و امنیتی را پوشش می‌دهد، در ایران رونمایی شده است و در نمایشگاه امسال صنعت نفت، نخستین قرارداد استفاده از سامانه ایرانی رها، به امضا رسیده است.

وی افزود: محصول دانش‌بنیان دیگری که عرضه شده، پایشگر هیبرید تشخیص آلودگی آب است که این سامانه، برای تشخیص آنلاین سموم شیمیایی آب کاربرد دارد و تاکنون در ۵ نقطه کشور از جمله برخی سدها و تصفیه‌خانه‌ها نصب شده است.

محمدی با بیان اینکه "حداقل ۷۰ نقطه در کشور شناسایی شده که نیازمند چنین سامانه‌ای است"، گفت: در حال حاضر اکثر سامانه‌های تأمین و تخلیه آب جهت ارزیابی سلامت و تشخیص آلودگی‌ها از سنسورهای محدود با هزینه‌های بسیار بالا و یا از ساختار تشخیص آزمایشگاهی با مدت تشخیص بالا بهره می‌برند که هیچ یک از این روش‌ها به‌عنوان یک فناوری جامع و کامل توان تشخیص دقیق و برخط به روی طیف وسیع آلودگی‌ها را ندارد اما در پایشگر هیبرید تشخیص آلودگی آب، این محدودیت‌ها برطرف شده و این پایشگر با شناسایی سموم آب، فناوری لازم برای تشخیص سریع آلاینده‌ها در سامانه‌های تأمین، توزیع و مبادی ورودی و خروجی آب در صنایع را دارد.

وی ادامه داد: همچنین فناوری جدیدی برای ازدیاد برداشت از نفت برای نصب در چاه‌های کم‌بازده در نمایشگاه امسال رونمایی شده که این فناوری حدود ۸ یا ۹ سال است که در جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد و در حدود ۳۰۰ حلقه چاه از امریکا تا کویت با موفقیت تست شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: این فناوری، برعکس سایر فناوری‌ها در ازدیاد برداشت نفت، خطرات زیست‌محیطی ندارد و بین ۲۰ تا ۸۰ درصد موجب افزایش برداشت نفت از چاه می‌شود.

وی افزود: از حدود یک سال و اندی پیش، کارهای مطالعاتی روی این فناوری توسط دانشمندان ایرانی انجام شده و اکنون تمامی تست‌های آزمایشگاهی با موفقیت انجام شده است و برای اولین‌بار در ایران، روش ازدیاد برداشت نفت با فناوری پلاسما، رونمایی و ارائه شده است.

محمدی از مذاکره با شرکت ملی نفت ایران برای انجام پایلوت استفاده از این فناوری در چاه‌های نفت خبر داد و گفت: بیش از ۷۰۰ حلقه چاه نفت کم‌بازده توسط شرکت ملی نفت ایران شناسایی و برای استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده که این روش می‌تواند کمک مؤثری برای احیای تولید نفت چاه‌های کم‌بازده باشد.

پاسخی بگذارید