تاریخ : 1401/02/28 11:14
شناسه : 401001

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان ری با تاکید بر اینکه باورهای غلط را بلای جان روباه ها نکنید، گفت: وجود جانورانی مانند روباه در داخل محدوده شهرها عملا تهدیدی برای انسان ها نیست، در صورت رؤیت بیماری هاری به محیط زیست گزارش دهید.



به گزارش شاخه سبز از شهرستان ری - آتنا تکیه: این روزها ویدیوهایی در سطح شهرستان در فضای مجازی دست به دست می شود که حاکی از مشاهده روباه در مناطق مسکونی، برخی پارک‌ها است.

حضور روباه در مناطق شهری موضوع جدیدی نیست و تقریبا هر ساله مشاهده این حیوان در برخی مناطق شهر تهران می شویم و اینبار پای این روباه ها در سطح شهرری باز شده و مردم در راستای رعایت حفظ و حریم این حیوانات در شهر بدنبال زنده گیری آن هستند. 

علیرضا فاضلی ثانی در گفتگویی با خبرنگار شاخه سبز، بیان داشت: حیاط وحش نیازمند رعایت یک حریم حداقلی می باشد، زمانی که انسان ها بدون در نظر گرفتن حقوق دیگر جانداران به هرکجا که تمایل داشتند گام می گذارند و با دست اندازی در این گونه مناطق که اولویت با زندگی این حیوانات است، اقدام به شهرسازی می کنند تعارضاتی بین انسان و این جانداران بوجود خواهد آمد.

فاضلی ثانی با اشاره براینکه نمی‌توانیم در برابر تهدید سلامت و امنیت شهروندان بی‌تفاوت باشیم، خاطر نشان کرد: در کنار حیات انسان‌ها، احترام و حفظ حقوق حیوانات برای محیط زیست اهمیت خاصی دارد؛ چون ممکن است زندگی حیوان در محیط شهری تناقض با مدیریت شهری ایجاد کند و هر دو ناخودآگاه دچار آسیب شوند. این آسیب بخشی مربوط به تغییر نگرش شهروندان نسبت به عناصر طبیعی است و بخشی دیگر به محدود شدن محیط زندگی سایر جانداران مربوط می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان ری گفت: وجود جانورانی مانند روباه که در چند سال اخیر در داخل محدوده شهرها مشاهده شده است، عملا تهدیدی برای انسان ها بشمار نمی روند و تاکنون نیز گزارشی در خصوص حمله یا آسیب این حیوانات به انسان ثبت نشده است.

وی افزود: بدیهی است در صورتیکه این حیوانات غذای کافی در داخل محدوده شهرها پیدا نکنند نسبت به ترک منطقه و مهاجرت به مکانهای طبیعی یا نقاطی که تغذیه مناسب و در دسترس تری موجود باشد اقدام می کنند.

فاضلی ثانی ادامه داد: بهترین کار در مواجهه با این جانور حفظ فاصله مناسب با روباه و عدم آسیب رسانی به آنان است و نیاز هم به نگهداری یا غذارسانی ندارند. در تمام دنیا شاهد زندگی مسالمت آمیز حیواناتی نظیر گربه و روباه در شهرها هستیم و وجود این حیوانات در شهرها مزیت هایی هم دارند، از جمله اینکه در کنترل جمعیت حیوانات موذی و جوندگان کمک شایانی می نمایند.

وی در پایان نسبت به بیماری هاری روباه ها آن هم در موارد نادر به شهروندان هشدار داد و یادآور شد: در صورت مشاهده اینگونه موارد همشهریان می توانند به ادارات محیط زیست گزارش دهند، تا کارشناسان با شناسایی محل زندگی جانور بیمار و زنده گیری آن ها نسبت به معدوم سازی اقدام می نمایند و شایان ذکر است که علایم بیماری هاری در جانوران متفاوت است که عمدتا شامل ترس، حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، بلع سخت، گیج بودن و تلوتلو خوردن و تشنج می باشد.


انتهای پیام /

پاسخی بگذارید