مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1401/03/22 12:11
شناسه : 401031

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه باید رویکرد ما در قم به سمت عدم استقرار صنایع آلاینده پیش برود تاکید کرد: درقم نباید برای هر صنعتی فرش قرمز پهن کنیم.

به گزارش شاخه سبزسید رضا موسوی مشکینی در جمع اصحاب رسانه قم با بیان اینکه هم اکنون سه ایستگاه در سطح شهر پایش الودگی هوای قم را انجام می دهد افزود: قم برای رسیدن به یک شرایط مطلوب در پایش آلودگی هوا به 10ایستگاه نیازمند است.
این مسئول گفت: با توجه به نزدیکی پردیسان به سیکل ترکیبی نیروگاه قم از سفر ریاست جمهوری طبق مصوبه یک ایستگاه پایش آلودگی هوا در پردیسان قم دردست احداث است.
افزایش روزهای ناسالم
وی معضل آلودگی هوا در هفته‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: این آلودگی‌ها منشا خارجی داشته است.
موسوی مشکینی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال قبل ۱۵ روز پاک در استان داشتیم که با ۹ روز کاهش به ۶ روز رسیده است ادامه داد: روزهای قابل اعتماد به لحاظ پاک بودن هوا، ۵۵ روز بود که به ۴۸ روز کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در حالی که سال قبل تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس هفت روز بود، امسال به ۱۳ روز افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم  تصریح کرد: امسال همچنین هشت روز ناسالم را برای عموم افراد پشت سرگذاشتیم، در شرایطی که سال قبل هیچ روز ناسالمی را برای همه افراد نداشتیم.

موسوی مشکینی با اشاره به وجود ۲ روز بسیار ناسالم در سال جاری در حالی که سال گذشته هیچ روز بسیار ناسالمی را تجربه نکردیم بیان کرد: برغم خارجی بودن منشا گرد و غبارهای استان در فصل بهار، انتظار داریم در تابستان در قسمت شرق استان شاهد فعالیت کانون‌های داخلی گرد و غبار باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم مسأله محیط زیست در کشورمان در چند سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته است، اما همچنان در مواجهه با مسائل اقتصادی در اولویت قرار ندارد و آسیب می بیند.
محیط زیست میان دستگاهی
موسوی مشکینی با بیان اینکه حفظ و حراست از محیط زیست یک مسأله میان‌دستگاهی است و این سازمان وظیفه نظارت و سیاستگذاری های کلان را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: به طور مثال در موضوع آب، سازمان محیط زیست هیچ اختیاری نداشته و تأمین و توزیع و تخصیص آن با وزارت نیرو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه حفظ محیط زیست در مسیر توسعه اقتصادی، نه در شعار بلکه در عمل باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد، گفت: بدون در نظر گرفتن مؤلفه های زیست محیطی، نمی توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم و گاهی صدمات به محیط زیست غیرقابل جبران است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار شاخه سبز در خصوص الودگی شهرک صنعتی سلفچگان گفت: یکی از کارخانه های الوده کننده که در دو فاز تاسیس شده است فاز اول آن به علت دستگاه های قدیم ساز الودگی دارد ولی فاز دوم به علت استفاده از دستگاه های روز و بگ فیلترهای مناسب الودگی آن کم تر است و در تلاش هستیم که ملزم کنیم فاز اول را نیز بهبود ببخشند تا الودگی هوای کمتر شود، اما اتفاق خوبی که افتاده است جلو گیری از استقرار صنایع آلاینده است.
تولید روزانه بیش از 700 تن پسماند
وی با اشاره به تولید روزانه بیش از 700تن پسماند خانگی در شهر قم و نبود فرهنگ تفکیک از مبداء در میان شهروندان، گفت: بدون تردید تفکیک زباله های خشک و تر اثرات مثبت اقتصادی بسیاری به دنبال داشته، در حالی که دفن زباله ها مرگ زمین و طبیعت را در پی خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه محل دفن زباله های شهر قم در گذشته به خوبی مکان یابی شده است، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از فناوری های نوین و سرمایه گذاری جدی در این بخش، دفن زباله را به حداقل رسانده و از مزایای اقتصادی پسماندها بهره مند شویم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در استان قم، مدیریت پسماندهای صنعتی را بر اساس قانون برعهده تولیدکننده آنها دانست و گفت: فعالان صنعتی و اقتصادی باید نسبت به حفاظت از محیط زیست، بسیار مسؤولانه و متعهدانه عمل کنند.
سایت دفع پسماندهای ویژه
موسوی از افتتاح سایت پسماند صنعتی و ویژه استان قم به زودی خبر داد و گفت: تاکنون پسماندهای صنعتی یا به سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان و سایت های پسماند دیگر استانها منتقل شده و یا در کنار جاده ها و مراتع رها شده که آلودگی زیست محیطی بسیاری به دنبال داشته است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع محیط زیست به آدرس iranemp.ir ، بر لزوم نام نویسی تمامی تولیدکنندگان در این سامانه به منظور مدیریت پسماندهای صنعتی تأکید کرد و گفت: از دستگاه قضایی درخواست کرده ایم تا مجازات های جایگزین و بازدارنده برای متخلفان زیست محیطی در این بخش در نظر داشته باشند، به نحوی که منجر به رفع آلودگی در محل تخلف شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به گردش مالی بسیار زیاد در بخش پسماندها، خواستار توجه هرچه بیشتر مردم و مسؤولان به مسأله تفکیک از مبداء شد و گفت: استفاده از ظرفیت های فنی و علمی شرکت های دانش بنیان برای دستیابی به راه حل های هرچه بهتر و مؤثرتر برای مدیریت اصولی پسماندها بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه گردش مالی حوزه پسماند و همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیلات دولتی باید به سمت کاهش بحران پسماند در کشورمان هدایت شود، اظهار داشت: قم با وجود وسعت اندک جغرافیایی، منابع اندک آبی و بارگذاری صنعتی و جمعیتی بیش از توان اکولوژیکی، باید برای حل این معضل جدی پیشگام باشد که تاکنون اینگونه بوده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه متأسفانه به دلیل خشکسالی و تخریب زیستگاه‌ها، گونه‌هایی از جمله آهو و گور ایرانی در این خطه منقرض شده‌اند،گفت: برخی از گونه‌ها از جمله هوبره نیز درمعرض خطر انقراض قرار دارند که برنامه حفاظتی برای این گونه در اداره کل تهیه و تدوین شده‌است.
تنوع زیستی پرندگان و چرندگان
موسوی مشکینی با بیان اینکه تاکنون در استان قم ۲۶ گونه پستاندار از جمله قوچ و میش، کل و بز، گرگ، کفتار، روباه، گربه وحشی، سیاه گوش و شنگ آبی مشاهده و رصد شده‌اند، گفت: گزارشاتی مبنی بر مشاهده پلنگ در زیستگاه‌های طبیعی استان نیز وجود دارد که کارشناسان به دنبال ثبت این گونه با ارزش به وسیله نصب دوربین‌های تله‌ای هستند.
تالاب های قم
موسوی مشکینی همچنین با اشاره به وجود شش تالاب فصلی و دائمی درقم از جمله تالاب‌های شکار ممنوع مره وحوض سلطان، گفت: قم یکی از تالابی‌ترین استان‌های کشور و دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته‌های بزرگ پرندگان مهاجر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: در استان قم ۲۷۱ گونه از انواع پرندگان رصد و شناسایی شده اند که از این میان ۸۱ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی بوده که عمدتا مهاجر هستند و ۲۸ گونه از انواع پرندگان شکاری است که تنوع گسترده‌ای از پرندگان را در این منطقه شکل داده اند.
موسوی مشکینی با اشاره به وجود بیش از ۴۰ گونه خزنده در این منطقه، گفت: این خزندگان بیشتر در محدوده شرقی استان و در منطقه کویر و دشت مسیله حضور دارند، ضمن اینکه در استان قم دوزیستانی از جمله قورباغه و وزغ هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وجود 800گونه گیاهی در قم
موسوی مشکینی وجود تنوع گیاهی بسیار ارزشمند در قم با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت را مورد توجه قرار داد و گفت: در  استان قم حدود ۸۰۰ گونه از انواع گیاهان به ثبت رسیده که در این میان منطقه حفاظت شده پلنگ دره دارای تنوع گیاهی گسترده‌ای است، ولی متأسفانه خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها به تنوع گیاهی استان به شدت صدمه زده‌است.
  مدیرکل حفاظت محیط زیست قم در پایان با بیان اینکه گونه شاخص جانوری قم پرنده شاهین و گونه شاخص گیاهی استان گز پرشاخه است، گفت: وجود گیاهانی همچون گز که نقش اساسی برای مقابله با گرد و غبار دارند، یک نعمت با ارزش بوده و باید برنامه‌های مناسبی برای توسعه این نوع گونه‌ها در زیستگاه‌های تخریب شده و کانون‌های گرد و غبار ارائه دهیم.
استعلام های انجام شده
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: طی سال گذشته ۶۴۸ مورد استعلام زیست محیطی از این اداره‌کل صورت گرفته که با ۹۵ مورد آن مخالفت شده است.

سید رضا موسوی مشکینی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۸۸ مورد استعلام بهره‌برداری به منظور استقرار واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی انجام شده که با ۳۱ مورد مخالفت شد.
وی ادامه داد: برای تاسیس واحدهای تولیدی نیز ۳۶۰ مورد استعلام از محیط زیست استان انجام شده که با ۶۴ مورد آن مخالفت کرده‌ایم.
این مسئول با بیان اینکه در صنوف و صنایع مختلف حدود ۹۱۰ مورد پایش داشتیم گفت: این پایش‌ها صدور ۵۰۵ اخطاریه را به دنبال داشته است.
وی شکل‌گیری ۲۰ پرونده حقوقی محیط زیست انسانی و بحث‌هایی مانند آلودگی آب و هوا و خاک در محاکم قضایی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در محیط زیست طبیعی و در مباحث شکار، صید و حیات وحش نیز ۳۸ پرونده تشکیل شد.

موسوی مشکینی با یادآوری اینکه تالاب‌های استان سالانه پذیرای پرندگان مهاجر هستند و این موضوع باعث مطرح شدن بحث آنفلوانزای فوق حاد می‌شود خاطرنشان کرد: در پایش تالاب‌ها و رودخانه‌ها، خوشبختانه موردی از این بیماری را نداشتیم.

وی اضافه کرد: پرندگان و پستانداران و گونه‌های حیات وحش که آسیب دیده هستند به محیط زیست تحویل داده می‌شوند که سال قبل بیش از ۱۰۰ مورد داشتیم که تیمار کردیم، و ۵۰ مورد که قابلیت رهاسازی در طبیعت داشتند، را نیز رهاسازی و بقیه به مراکز نگهداری انتقال داده شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: سرشماری تابستانه و زمستاته در خصوص حیات وحش در دو حوزه پستانداران و پرندگان انجام، و یک سامانه‌ای نیز توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور طراحی شده که تمام اطلاعات محیط زیست انسانی و طبیعی در آن بارگذاری می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این اداره‌کل افزود: پاسگاهی به مساحت ۷۰ مترمربع در منطقه حساس و حفاظت شده پلنگ دره احداث شده، که محیط بانان به طور شبانه‌روزی در حال نگهبانی هستند، یگان موتوری حفاظت محیط زیست استان نیز برای گشت زنی به تعداد قابل توجهی موتورسیکلت تجهیز شد.
اهمیت اموزش در مباحث زیست محیطی
وی با اشاره به اقدام‌های آموزشی و فرهنگی صورت گرفته برای توجیه افکار عمومی و همچنین ارتقای آگاهی‌های زیست محیطی در استان بیان داشت: کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی برای گروه‌های هدف مانند آمران به معروف و رابطان بهداشت مدارس برگزار و طرح ملی ساعتی با محیط بانان نیز در مناطق حاشیه‌ای و حفاظت شده استان اجرا شد.

این مسئول  با اشاره به نامگذاری ۱۶ تا ۲۲ خردادماه تحت نام هفته محیط زیست خاطرنشان کرد: شعار امسال این هفته، محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فن‌آورانه است که جزو اولویت‌ها و سیاست‌های محیط زیست می‌باشد.

موسوی مشکینی با اشاره به برخی برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته، برپایی نمایشگاه عکس در موضوع‌های مختلف محیط زیست را از جمله آن برشمرد و گفت: این نمایشگاه ساعت ۱۷ روز جاری طی آیینی با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در خیابان شهید فاطمی افتتاح خواهد شد.

وی رونمایی از مجموعه آموزشی‌های زیست محیطی برای دوره پیش دبستانی را از دیگر برنامه‌های این هفته ذکر کرد و گفت: سایت پسماند ویژه و صنعتی استان نیز بعد از دو دهه پیگیری، به صورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، آیین تجلیل از محیط بانان نمونه همزمان با سالروز میلاد امام رضا (ع) و روز محیط بان را نیز از برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: در پنج مسجد شهر قم نیز برنامه آموزشی داریم.



پاسخی بگذارید