تاریخ : 1401/03/26 11:50
شناسه : 401038

تحقیقات جدید نشان می دهد که آلودگی هوا امید به زندگی را در مقایسه با مدل فرضی جهان که در آن دستورات بهداشتی رعایت شده است به میزان ۲.۲ سال کاهش می دهد.

شاخص زندگی کیفیت هوا در دانشگاه شیکاگو که از سوی محققان دانشگاه شیکاگو مورد بررسی قرار گرفته نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ۲.۵ PM و یا ذراتی با قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر، دارای تاثیری به اندازه سیگار کشیدن است و سه برابر بیشتر از استفاده از الکل و آب ناسالم است.

محققان مشاهده کردند که تاثیر این نوع از ذرات آلاینده در امید به زندگی ۶ برابر ویروی اچ. ای. وی/ ایدز و ۸۹ برابر بیشتر از درگیری ها و تروریسم است.

مایکل گرین استون، یکی از تهیه کنندگان این شاخص و استاد اقتصاد موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو گفت: اگر مریخی‌ها به زمین بیایند و ماده‌ای را بپاشند که باعث می‌شود افراد متوسط روی کره زمین بیش از دو سال از امید به زندگی خود را از دست بدهند، یک وضعیت اضطراری جهانی خواهد بود. این درست شبیه وضعیتی است که اکنون در بسیاری از مناطق جهان حاکم است و تنها تفاوت آن این است که این ماده از خارج اسپری نمی شود.

محققان تاکید کردند با وجود این حقیقت که در سال نخست همه گیری کرونا خسارت سنگینی بر اقتصاد وارد شود متوسط آلودگی ذرات معلق به قطر ۲.۵ PM در مقایسه با سال قبل از همچنان بدون تغییر بود. همزمان شواهد فزاینده ای نشان می دهد که حتی سطوح پایین آلودگی هوا می تواند به سلامت انسان آسیب وارد کند.

بر اساس این گزارش، این شرایط باعث شد که سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل های خود را تغییر دهد و حدود ۹۷.۳ درصد از جمعیت جهان را در قلمرو ناامن قرار دهد.

محققان دریافتند بدترین تاثیر آلودگی هوا در منطقه جنوب آسیا محسوس است که بیش از نیمی از مجموع فشار ناشی از آلودگی هوا رخ می دهد.

این تحقیق نشان داد که ساکنان این منطقه اگر در معرض همین سطح بالای آلودگی هوا قرار داشته باشند، به طور میانگین حدود پنج سال از عمر آنها کاسته خواهد شد. از سال ۲۰۱۳ حدود ۴۴ درصد از افزایش جهانی آلودگی از هند بوده است.

مانند آسیای جنوبی، ۹۹.۹ درصد از آسیای جنوب شرقی سطح ناسالم آلودگی را تجربه می کنند.

محققان افزودند ساکنان مناطقی همچون میانمار، هانوی، ویتنام و جاکارتا و اندونزی بیشترین تاثیر آلودگی هوا را تجربه می کنند وانتظار می رود به طور میانگین چهارسال از زندگی خود را از دست بدهند.

دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که بیش از ۹۷ درصد از آفریقای مرکزی و غربی در وضعیت ناسالم هوایی قرار دارند.

اگر چین به این دستورات پایبند باشد ساکنان این کشور می توانند انتظار داشته باشند امید به زندگی آنها به اندازه  ۲.۶ سال افزایش یابد.

در آمریکا میانگین سطح آلودگی ذرات کمی بالاتر از دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، یعنی ۵ میکروگرم بر متر مکعب، بوده و ۷.۱ میکروگرم بر متر مکعب بوده است، در حالی که در اروپا ۱۱.۲ میکروگرم بر متر مکعب است.

با رعایت دستورالعمل بازنگری شده سازمان جهانی بهداشت، امید به زندگی در آمریکا به طور متوسط ۲.۵ ماه بهبود می یابد، در حالی که امید به زندگی اروپایی ها ۷.۳ ماه بهبود می یابد.

پاسخی بگذارید