تاریخ : 1401/03/29 11:10
شناسه : 401039

عضو ارشد حزب مردم پاکستان که اخیرا به همراه وزیر امور خارجه کشورش به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، گفت: ما برای چند دهه با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنیم و برای عبور از این چالش دولت اسلام‌آباد باید به مسیر پیشبرد طرح انتقال گاز از ایران و اجرای آن برگردد.

«ندیم افضل چَن» که هفته گذشته بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان را در سفر رسمی به کشورمان همراهی می‌کرد، روز شنبه طی گفت وگو با ایرنا در اسلام‌آباد بر لزوم افزایش تبادل هیات میان دو کشور همسایه تاکید کرد و خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در بخش تجاری شد.

وی اظهار داشت: منطقه با پدیده نا امنی، عدم ثبات اقتصادی و فقر مواجه است. پاکستان نیز با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند و به اعتقاد ما افزایش تعاملات با همسایگان از جمله ایران به عنوان کشور دوست و نزدیک‌ترین همسایه در راستای تامین منافع پاکستان خواهد بود.

سخنگوی سابق نخست وزیر پاکستان یادآور شد: در زمان دولت حزب مردم، کلنگ عملیات اجرایی پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران در خاک پاکستان زده شد اما تا امروز منتظر پیشرفت‌های بیشتر در این خصوص هستیم.

ندیم افضل تاکید کرد: پاکستان نیاز به غلبه بر بحران طولانی انرژی در داخل دارد و ما پروژه گازی ایران را راهکار اصلی برای این چالش می‌دانیم و از دولت اسلام‌آباد می‌خواهیم تا به مسیر پیشبرد این طرح عظیم برگردد.

نماینده سابق مجلس پاکستان افزود: طرح انتقال گاز ایران به پاکستان باید تکمیل شود و اگر به دنبال پایان دادن به مشکلات تولید انرژی در داخل باشیم باید این طرح را به اجرا بگذاریم.

وزیر امور خارجه پاکستان یک روز پیش از سفر رسمی به ایران طی گفت وگو با رسانه‌ها در پارلمان ملی در اسلام‌آباد درباره طرح گازی ایران و پاکستان گفت: ما خواستار استفاده بهینه از پتانسیل‌های یکدیگر هستیم و هرگونه پیشرفت در تعهدات بین المللی و توافق جامعه جهانی با ایران می‌تواند به پیشبرد طرح گازی میان دو کشور کمک کند.

اواخر اسفند گذشته وزیر وقت دارایی پاکستان با اشاره به طرح انتقال گاز از ایران گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احیای برجام راه ما را برای پیشبرد این طرح مهم هموار می‌سازد.

رهبران سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

گفتنی است، احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. در عین حال تهران توانسته‌ به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزدیک مرز پاکستان رسانده است. اکنون انتظار می‌رود این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی و پایبندی به وعده‌های رسمی این کشور در قرارداد گازی مشترک عملیاتی شود.

روزنامه «داون» پاکستان روز گذشته در سرمقاله خود بر لزوم استفاده از فرصت تامین نفت و گاز از جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و نوشت: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی پیش روی پروژه گاز ایران است. لذا اسلام‌آباد نیز مانند هند، باید از واشنگتن معافیت‌های تحریمی دریافت کند.

پاسخی بگذارید