تاریخ : 1401/03/30 11:39
شناسه : 401050

فاطمه مداح نظری - دشمنی رژیم غاصب و جعلی صهیونیست با جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی شده است و اسرائیل با قبول تلویحی جنایات و ترورها در ایران شمشیر را از رو بسته و اعلام دشمنی و جنگ های علنی تر کرده است.

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن اشاره به اقدام اخیر عوامل وابسته به رژیم‌صهیونیستی در ترور شهید "حسن صیاد خدایی"، سرهنگ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران، این ترور را که همچون نمونه های پیشینِ دیگر، متوجه دانشمندان هسته ای و چهره های علمی ایران نیست و معطوف به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده، رونمایی از راهبردی جدید از سوی صهیونیست ها علیه کشورمان ارزیابی کرده است. راهبردی که مخصوصا وقتی با پاسخ های سخت و قریب الوقوع ایران همراه شود، حاکی از اوج گیری سطح تنش ها و جنگ در سایه ایران و اسرائیل خواهد بود.
میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: اگرچه سازمان جاسوسی "موساد" به طور رسمی مسوولیت ترور حسن صیاد خدایی، سرهنگ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را که به تازگی در تهران ترور شد برعهده نگرفته است، با این حال، این ترور توجهات زیادی را در رسانه های اسرائیلی به سمت خود جلب کرد. این مساله تا حد زیادی این حس را منتقل کرده که این اقدام(ترور حسن صیاد خدایی)، عملا یک عملیات اسرائیلی بوده است. البته که اتخاذ موضع سکوت، و مبهم رفتار کردن اسرائیلی ها در موقعیت های اینچنینی، از دیرباز یکی از سیاست های رایج دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل بوده است.

این ترور عملا نشان داده که اسرائیل صرفا علیه مواضع ایران در سوریه اقدام به حملات تروریستی نمی کند و حتی این اقدامات را به داخل خاک ایران نیز کشانده است. ترور حسن صیاد خدایی چند ماه پس از اقدام اسرائیل در انجام حمله پهپادی علیه یکی از پایگاه های تولید پهپاد ایران در استان کرمانشاه انجام گرفته است. با این همه، لیست اتهامات اسرائیلی ها علیه حسن صیاد خدایی بلند بالا است. آن ها وی را تهدیدی جدی علیه منافع اسرائیل در عرصه بین المللی توصیف کرده اند و سعی دارند که این گونه نشان دهند که این ترور، عملا دنیای امن تری را برای اسرائیلی ها ایجاد خواهد کرد.

ترور حسن صیاد خدایی به دست اسرائیلی ها، در ادامه ترور فرمانده سابق سپاه قدس ایران یعنی ژنرال "قاسم سلیمانی" در ژانویه سال 2020 در نزدیکی فرودگاه بغداد، قرار دارد. اگرچه دولت بایدن این نکته را برای اسرائیل روشن کرده که انجام اقدامات تروریستی علیه ایران را از سوی این رژیم، آن هم در شرایطی که گفتگوهای مرتبط با احیای توافق برجام با ایران در جریان است نمی پذیرد، با این حال، اینطور به نظر می رسد که اسرائیل همچنان هر آنچه دوست دارد را انجام می دهد.

ترور حسن صیاد خدایی توسط عوامل وابسته به رژیم اسرائیل عملا این پیام را می رساند که راهبرد تل آویو در مواجهه با ایران تغییر کرده است. در این چهارچوب، اسرائیلی ها هدف قراردادن شخصیت های مهم و کلیدی را به جایِ هدف قرار دادن نیروهای نیابتی ایران در منطقه، در دستورکار قرار داده اند. این مساله در نوع خود جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

رسانه‌های صهیونیستی تاکید کردند پس از ترور شهید صیاد خدایی با توجه به اذعان سران این رژیم به برنامه‌ریزی این ترور، ایران به آن پاسخ خواهد داد.

ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد پاسخ ایران حتمی است و کارشناسان صهیونیست هشدار دادند اقدامات این رژیم به یک بازی خطرناک تبدیل شده که چه بسا برای صهیونیست‌ها بسیار گران تمام شود.

منال اسماعیل گزارشگر المیادین در این خصوص گفت: پس از آنکه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارشی را درباره اینکه اسرائیل مسئول ترور (شهید) حسن صیاد خدایی، فرمانده سپاه پاسداران ایران است، منتشر کرد، درباره اینکه درز کردن این اطلاعات برای اسرائیل چه فایده و منفعتی دارد، بحث و جدل‌هایی ایجاد شد. به ویژه آنکه پس از درز کردن این اطلاعات، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه او در اظهاراتی به این موضوع اشاره کردند.

گزارشگر المیادین بیان کرده که این اظهارات بنت، که پیش از آن موضوع اقدام عمدی اسرائیل به درز کردن برخی اطلاعات مطرح شده بود، با انتقاد‌هایی رو به رو شد,، زیرا (اظهارات بنت) با سیاست مبهم اسرائیل تناقض دارد و انگیزه و مشروعیت را به ایران می‌دهد تا از اسرائیل انتقام بگیرد.

روعی شارون خبرنگار مسائل نظامی در شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به سخنان بنت اشاره کرده است که میان آنچه که انتشار می‌یابد و اینکه یک منبع اسرائیلی بگوید ما این کار را انجام دادیم، تفاوت وجود دارد. این کار چه فایده‌ای دارد؟ معلوم نیست. ایرانیان از مدت‌ها پیش می‌خواهند پاسخ دهند. اما چرا باید زمینه و انگیزه انتقام گیری را برای آن‌ها فراهم کنیم؟

شارون تاکید دارد که همزمان با نگرانی رژیم صهیونیستی به سبب ارزیابی‌های صهیونیست‌ها درباره حتمی بودن پاسخ ایران، برخی کارشناسان درباره پیامد اقدامات رژیم جعلی اسرائیل هشدار دادند. زیرا این اقدامات در همه ابعاد به یک بازی خطرناک تبدیل شده است.

گیورا ایلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد آنچه در برابر ایرانیان روی می‌دهد، یک بازی خطرناک است و امیدوار است که تصمیم‌های سران این رژیم با هوشیاری اتخاذ شود اما او مطمئن نیست که عملیات علیه ایران، بهترین راه برای صهیونیست‌ها باشد.
در حالیکه برخی درباره فایده و خطر اقدام صهیونیست‌ها به گسترش عملیات تروریستی خود علیه ایران سوال‌های مطرح کردند، برخی دیگر می‌گویند رژیم صهیونیستی باید در برابر ایرانیان با احتیاط بازی کند و به دنبال راهبرد دیگری در قبال تهران باشد، زیرا به گفته آن‌ها تل آویو تاکنون در آزمایش نتایج هر آنچه به کنترل برنامه هسته‌ای ایران مرتبط است، شکست خورده است.
بسیاری از افرادی که در ساختارهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل حضور دارند، معتقدند که پاسخ ایران به اقدامات تروریستی اسرائیل، ماهیتی پیچیده خواهد داشت و آماده سازی های اسرائیل برای مقابله با آن ها نیز برای این رژیم بسیار گران تمام می شود. جدای از این ها، ایران نیز از اقدامات تروریستی اسرائیلی ها، برخی نکات را فرا می گیرد و سعی می کند تا برخی نقطه ضعف های امنیتی اش را برطرف کند».

 با این همه، با توجه به تشدید اقدامات غیرسازنده اسرائیل علیه ایران و متعاقبا اراده جدی تهران در نشان دادن واکنش به اسرائیلی ها، احتمالِ برخوردهای بیشتر در آینده میان دو طرف تقویت شده و انتظار می رود که عصر پُرتنشی را در ادامه در مواجهه دو طرف با یکدیگر شاهد باشیم.
رژیم غاصب صهیونیست طی یک هفته اخیر شاهد رخدادهایی چون آتش گرفتن دانشکده افسری رژیم، ترور رئیس جوخه ترور موساد، هک شدن بورس تلاویو و کشته شدن چهار مامور اطلاعاتی صهیونیست در امارات بوده است که هر کدام گویای حقیقتی در دنیای سیاست است.

پاسخی بگذارید