تاریخ : 1401/04/7 11:46
شناسه : 401066

فاطمه مداح نظری - یک رسانه عرب زبان با اشاره به رزمایش نظامی اخیر رژیم صهیونیستی در قبرس و آبهای یونان، آن را بی ارزش توصیف کرد و از واکنش زلزله واری که در کار است، خبر داد.

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به هشدار نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره اینکه این رژیم در آستانه فروپاشی است، نوشت: بنت هنگامی که گفت اسرائیل در برابر گزینه‌های سختی قرار گرفته و در آستانه فروپاشی است، کاملاً درست گفت. اما چرا این فروپاشی نزدیک است؟ آیا ساعت صفر برای حمله به سکوهای گازی در دریای مدیترانه فرا رسیده و این چه زمانی و چگونه خواهد بود؟

این رسانه می‌نویسد: ما از اظهارات نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که نظریه بدبینانه و از روی یاس را مطرح کرد، شگفت زده نشدیم. وی این سوال را مطرح کرد که آیا ما قادر به حفظ اسرائیل خواهیم بود؟ او پاسخی به این سوال که در اذهان بیشتر شهرک نشینان اسرائیلی این روزها وجود دارد، نداد. هفتاد درصد از شهرک نشینان در نظرسنجی رسانه اسرائیلی نگرانی و هراس خود از سرنوشت این رژیم اعلام کرده‌اند.
جنگ آتی که مردان مقاومت در جنوب لبنان و غزه فتیله آن‌را روشن خواهند کرد، امکان آغازش در هر لحظه وجود دارد. بعید نمی‌دانیم که سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه هدف آتی موشک‌های مقاومت باشد. رزمایش‌های اسرائیل در قبرس و آب‌های یونان به منظور آمادگی برای مقابله با آن انجام شد هم ارزشی ندارد

رأی الیوم نوشت: نه بنت و نه نتانیاهو و نه حتی بن گورین اگر از گور خارج شود و مجدداً رهبری اسرائیل را برعهده گیرد، هرگز قادر حفظ موجودیت رژیم اشغالگر نخواهند بود به ویژه که آمریکا و اروپا به عنوان حامیان اصلی این رژیم مشغول جنگ فرسایشی اوکراین که طولانی خواهد بود، هستند.

این رسانه می‌نویسد: چگونه اسرائیل می‌تواند که موجودیت داشته باشد در حالی که لبنان و غزه و سوریه تحریم تحریم شدید هستند و مردمش لقمه نانی برای خوردن ندارند و دارویی و برقی ندارند.

رأی الیوم گزارش داد: اسرائیل گاز فلسطینی را می دزدد و یک کشور عربی آن‌را می خرد و این در حالی است که برای لبنان استخراج گاز از دریای مدیترانه ممنوع است و بهانه هم معضل ترسیم مرزهاست. این وضع نمی‌تواند که ادامه داشته باشد و نباید هم ادامه داشته باشد.

این رسانه نوشت: جنگ آتی که مردان مقاومت در جنوب لبنان و غزه فتیله آن‌را روشن خواهند کرد، امکان آغازش در هر لحظه وجود دارد. بعید نمی‌دانیم که سکوهای گازی اسرائیل در دریای مدیترانه هدف آتی موشک‌های مقاومت باشد. رزمایش‌های اسرائیل در قبرس و آب‌های یونان به منظور آمادگی برای مقابله با آن انجام شد هم ارزشی ندارد.

رأی الیوم در پایان آورده است: بله ای «بنت»، اسرائیل غاصب که همه طرح‌های صلح را نابود کرد و به زورگویی و شهرک سازی و جنایات جنگی ادامه داد، در آستانه فروپاشی است و عمرش به سرآمده است. گاز ما را غارت می‌کنند و کودکان ما را می کشند و اسیران ما را تحقیر می‌کنند و از ما انتظار دارند که ساکت بمانیم و برای آنها دست بزنیم؟ لحظه انفجار نزدیک است و واکنش زلزله وار خواهد بود و در برابر شما راهی جز پیمودن دریا برای حفظ جان نخواهد بود.
رسانه‌های عربی گزارش دادند که ترس از پاسخ ایران به شهادت دو افسر ارشد خود در سوریه بر نشست ارزیابی شرایط که دیروز (جمعه) با حضور مقامات صهیونیستی برگزار شد، سایه افکنده بود.

به گزارش شبکه المیادین، در این نشست که به ارزیابی وضعیت در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی پرداخت، احتمال انتقام احتمالی ایران  مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از این بابت ابراز نگرانی شد.

از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی به نقل از عاموس یادلین رییس پیشین دستگاه امنیتی صهیونیست‌ها گزارش دادند که اسرائیل باید با تهدید [احتمالی ایران برای انتقام با جدیت برخورد کند.

ارتش رژیم صهیونیستی از ۱۷ اسفندماه و بعد از حمله به سوریه و شهادت دو افسر ارشد مدفع حرم بر اثر این حمله از ترس پاسخ احتمالی ایران به این جنایت در مرزهای شمالی آماده باش اعلام کرده است.

روعی شارون، تحلیلگر نظامی شبکه عبری زبان "کان" اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ احتمالی ایران به حمله اخیر به حومه دمشق که به شهادت دو ایرانی منجر شد، در مرزهای شمالی به حالت آماده‌باش درآمده است.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۷ اسفند در اطلاعیه‌ای از شهادت دو تن از پاسداران رشید مدافع حرم در حمله جنایتکارانه موشکی رژیم صهیونیستی در حومه شهر دمشق خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روابط عمومی کل سپاه در این اطلاعیه اعلام کرد: در پی جنایت روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه پاسداران رشید مدافع حرم سرهنگ پاسدار احسان کربلایی پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در این اطلاعیه تاکید شده بود که بی شک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت.
رخدادهای جدید در جهان عرب وخیزش مردمی منبعث از بیداری اسلامی در قالب انقلاب های عربی از جمله مسایل و رویداد هایی است كه نمی توان بی تردید از اهمیت آن بر شاكله سیاستگزاری اسراییل صرف نظر كرد ویا آن را نادیده انگاشت. توجه به این نكته ضروری است كه دستگاه سیاستگزاری اسراییل از آن زمان تا كنون درگیر موضوع مهمی چون نقش خیزش مردمی منطقه عربی خاورمیانه وتاثیرات آن بر مردم ساكن در اراضی اشغالی بوده است. از این جهت توجه نوشتار حاضر معطوف به بررسی این نكته كلیدی است كه پیامدها و واكنش سران حكومتی اسراییل در قبال رویداد فوق چه بوده است؟و ایا ترس اسراییل از این وقایع وتهدیدات ناشی از آن به تغییرات احتمالی در سیاستگزاری ها ی این رزیم منجر می شود ویا آن را وادار میكند دست به اعمال خشونت بار بیشتر بزند؟ در نوشتار پیش روی كوشیده ایم این مهم را ارزیابی نماییم.
در حالیكه اسراییل در حال بازسازی قدرت بازدارندگی خود در مقابل مقاومت بود  در مقابل خود تهدیدات نوینی را مشاهده نمود كه باعث تغییر و تحول مستمر در محیط حیات استراتژیكش  گردید.

 اسراییل از گذشته دارای ارتباطات و طرح‌های موقت و یك‌جانبه با طرف‌های عرب از یك سو و تسلیح و ارائه آموزش‌ به ارتش این كشورها از سوی دیگر بوده است كه با وقوع این انقلاب‌ها كاهش یافت .تشدید بحران در كشورهای عربی، نخبگان و حكومت‌های غربی را نگران ساخت و این بدلیل پیوند ارگانیك و فرهنگی و همچنین نقش لابی صهیونیستی در كشورهای آنهاست و تمامی این موارد در تعمیق این بحران دارای نقش است.  

آنچه آشكار است اینكه اسراییل در صحنه بین‌المللی دارای ثبات نیست و مقبولیت نتانیاهو در میان رهبران اروپایی به شدت كاهش یافته و شاید همین اتفاق برای وی در داخل ایالات متحده و در درون دولت این كشور هم رخ دهد. اسراییل پیش از آغاز انقلاب در كشورهای عربی به سمت انزوای كامل در سطح بین‌الملل پیش می‌رفت و امروزه این انقلابات بسیاری از ادعاهای اسراییل مبنی بر اینكه تنها دمكراسی در منطقه خاورمیانه است را از بین برده و این در حالیست كه این احتمال وجود دارد كه انقلاب در كشورهای عربی الهام‌بخش آغاز انتفاضه جدیدی در فلسطین باشد .

"دلایل ترس اسراییل از انقلاب های عربی":

كارشناسان و استراتژیستهای اسراییلی  از سه خطر پیش روی تل آویو سخن می گویند:

۱-رشد نیروها و جریانهای اسلامی در داخل فلسطین و مسائل حاصل از آن مانند رشد نیروهای مقاومت وبدست گیری رهبری فلسطین توسط نیروهای فلسطینی، تعطیلی روند سازش و ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحمیل شروط خود بر فلسطینیان.

۲-ضعف و فساد نظام‌های عربی منطقه در كنار افزایش نیروها و جریانهای تندرو كه می‌تواند جای این نظامها را اشغال نماید كه همین مسأله جوی علیه رژیم صهیونیستی را ترتیب خواهد داد.

۳-رشد جمعیت فلسطینیان ساكن فلسطین در كنار كاهش مهاجرت یهودیان، تا جائیكه شمار فلسطینیان فلسطین ظرف چند سال (حدود سال ۲۰۱۵) بیشتر از یهودیان خواهد بود.)مركز اطلاع رسانی فلسطین)

در حالی كه همچنان در میانه انقلاب های عربی قرار داریم اگر تغییرات  حاصله شكل مثبت به خود گرفته وبا كامل شدن خود نظامهای سیاسی جدیدی را بر سر كار آورد ، خطر استراتژیكی كه رژیم صهیونیستی از آن سخن می گوید محقق خواهد شد.

اما چنانچه تغییرات شكلی موقت بگیرد به گونه ای كه بار دیگر نظامهای فاسد مستبد بر سر كار آیند و انقلاب ها را مهار كنند، در این صورت رژیم صهیونیستی می تواند از این ورطه نجات یابد و باید به دنبال آغاز موج دیگری از این بیداریها باشد .

چنانچه عملیات تغییر مثبت در منطقه پیرامون فلسطین اشغالی تكمیل شود، زمینه برای تغییرات زیر كه به طور مستقیم و غیر مستقیم به رژیم صهیونیستی مربوط است، ایجاد خواهد شد:

۱-شكل گیری جو استراتژیك رسمی علیه رژیم صهیونیستی.

۲-وارد عمل شدن بعد عربی و اسلامی در قبال مسأله فلسطین.

۳-گشوده شدن در به روی برپایی یك طرح عربی اسلامی انقلابی كه می تواند معادله تقابل و موازنه قدرت با رژیم صهیونیستی را در دراز مدت و كوتاه مدت تغییر دهد.

۴-تضعیف سلطه آمریكا و غرب بر نظام های منطقه، پایان یافتن حالت پیروی و تبعیت و نیز ایجاد نظامهایی مستقل مطابق با منافع و اولویتهای خود بدون دیكته خارجی.

۵-ساخت انسان جدید در منطقه كه قدرت، اراده، آزادی و كرامت دارد، انسانی كه ترس را در هم می شكند و تنها عملیات تغییر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی را رهبری نمی كند، بلكه راضی به آن نیست كه سرزمین و مقدساتش زیر سلطه اشغالگران باقی مانده و پستی را برای دین و دنیایش نمی خواهد.

۶-عقب نشینی از طرح سازش با نظام های عربی و نیز لغو، توقف و یا تعطیلی دو پیمان كمپ دیوید و وادی عربة؛ همچنین بازگشت و تعطیلی عادی سازی روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی.

۷-بهره گیری بهینه از توان و ثروت ملت كه فرصت تحقق رقابت و برتری در رویارویی با رژیم صهیونیستی را در آینده فراهم خواهد نمود.(مركز اطلاع رسانی فلسطین)

برای درك این نكته كه چرا اسراییل از انقلاب های عربی بیمناك است تحلیل پاره ای ازنكات كلیدی ضرورت دارد.

حكومت‌های مهم عربی هم پیمان اسراییل از بین رفته‌اند و سایر دولت‌ها نیز در این مسیر قرار گرفته‌اند و یا ناچارند تا روابط خود را با اسراییل كاهش دهند. در مقابل نظام‌های ضد سیاست‌های سلطه‌جویانه اسراییل جایگزین نظام‌های قبلی خواهد شد و این انعكاسی از خواسته‌های و آرمان‌های مردم منطقه است.در عین حال  دایره حملات مقطعی علیه اسراییل توسط سازمان‌های بین‌المللی روز به روز در حال افزایش است و این سازمان‌ها از وجهه بد اسراییل در خصوص غارتگری، شهرك‌سازی، مهاجرت دادن اعراب و نابودی اموالشان، برای اعمال فشار بر این رژیم استفاده می‌نمایند.

اسراییل درك نموده كه فلسطینی‌ها دیگر روی حداقل خواسته‌هایشان در مورد برنامه مرحله‌ای برپایی دولت مستقل فلسطینی، بیت‌المقدس، حق بازگشت و ... كوتاه نخواهد آمد خصوصاً پس از افشای اسناد سازش كاری تشكیلات خودگردان كه شبكه الجزیره آن را منتشر نمود.

اگر امروز اسراییل در مقابل امتیازات پیشنهادی قرار بگیرد، نه رغبت و نه توان انجام آنها را ندارد. طرح دولت موقت كه نتانیاهو در حال كار برروی جزئیات آن می‌باشد تلاشی برای كاهش عزلت اسراییل و اجتناب از پیامدهای منطقه‌ای و محلی انقلاب در كشورهای عربی برای اسراییل است. سخنان نتانیاهو در خصوص شهرك‌سازی در كرانه باختری و رد حق بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان  نیز تاییدی بر این امر است. (. Jacques Berlinerblau)

روزنامه القدس العربی در گزارشی با اشاره به تحقیقات انجام شده در اسرائیل نوشت: تحولات اخیر در كشورهای عربی یا به معنای دیگر انقلاب در این كشورها به جبهه مقاومت در خاورمیانه كه ایران رهبری آن را برعهده دارد كمك می كند بخصوص كه این انقلابها كشورهایی از جبهه میانه رو و در راس آنها مصر را هدف قرار داده است. (القدس العربی)

این كشورها با جبهه مقاومت مقابله می كردند اما انقلاب در این كشورها موضع آمریكا را تضعیف می كند.

هرچند انقلابها در كشورهای عربی تنها  از جانب  جناح اسلام گرا نیست اما به هرحال این حوادث به نفع این جبهه تمام می شود و جناح میانه رو را تضعیف می كند.

این روزنامه با اشاره به این كه خلأ ناشی از تحولات كشورهای عربی را یك كشور غیرعربی و در راس آنها ایران و تركیه پر خواهند كرد افزود: این كشورها به تدریج بر میزان تاثیرگذاری خود در كشورهای مهم عربی و در راس آنها عراق، منطقه خلیج فارس و نیز فلسطین، لبنان و حوزه دریای سرخ خواهند افزود . بازیگران منطقه ای و بخصوص ایران ناآرامی ها در كشورهای عربی بخصوص در كشورهایی مثل مصر، شمال آفریقا و كشورهای جزیره العرب را فرصتی برای افزایش نفوذ خود می دانند .

القدس العربی می افزاید: در این تحقیقات به ماهیت شعار مردم خواهان سرنگونی نظام های مستبد هستند اشاره كرده  و می افزاید:با وجود قیام هایی كه در كشورهای عربی روی داد ارتش هنوز در مصر و تونس زمام امور را در دست دارد و این نشان می دهد كه روند اوضاع تكمیل نشده است ولی با این حال نمی توان ویژگی های قدرت جدید اجتماعی را كه در اصل بر جوانان مبتنی است مشخص كرد بدین ترتیب می بینیم ملتهای عربی هنوز به آن حد از بلوغ نرسیده اند كه نظامی سیاسی جدید و حكومت دمكراتیك سالمی را تثبیت و تحكیم كنند.( القدس العربی)

در بخش دیگری از این تحقیقات با اشاره به این كه ملتهای عربی به دنبال دمكراسی هستند اما توجهی به ابعاد فرهنگی و فكری غرب ندارند آمده :مسئله كاملا برعكس است زیرا بخش زیادی از معترضان در این كشورها حتی آنهایی كه گرایش های اسلامی ندارند به طور كلی دشمن غرب و نیز آمریكا و اسرائیل محسوب می شوند.

كارشناسان در این تحقیق هشدار دادند نباید شتابزده عمل كرد و موج اعتراضات در كشورهای عربی را شبیه نمونه هایی دانست كه در گذشته روی داده است چیزی كه در این كشورها روی می دهد لزوما چیزی نیست كه غرب از خاورمیانه می خواهد و لزوما رویكردی فكری و فرهنگی به سمت ارزشهای غربی و كثرت گرایی فكری نیست و هیچ دلیلی وجود ندارد كه نشان دهد جبهه صلح طلبی در حال شكل گیری است كه خواهان صلح و آشتی با دشمنان اعراب و اسلام و بخصوص آمریكا و اسرائیل است. در این تحقیق آمده است اعراب به دنبال نوع دیگری از دمكراسی هستند كه با دمكراسی مورد نظر غرب متفاوت است .

پرفسور الكساندر پلی كارشناس امور استراتژیك اسراییل در سخنانی چنین می گوید: انقلابهای عربی از نظر كنترل راه های دریایی برای ما فاجعه هستند www.haaretz.co.il)

الكساندر پلی می گوید: برای اسرائیل چهار مسیر دریایی مهم در جهان وجود دارد ( كانال سوئز، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه دریای سیاه) كه همگی بر اثر این انقلابها ممكن است تحت كنترل دشمنانمان از جمله ایران قرار گیرند.

این كارشناس صهیونیست اذعان میدارد: اگر در مصر انتخاباتی صورت بگیرد در هر صورت بازنده ما هستیم چه اسلام گراها پیروز شوند و چه لاییكها همه آنها ضد اسرائیلند پس كانال سوئز را از دست می دهیم.

بر اساس این گزارش او در ادامه میگوید در كشور یمن نیز ممكن است گروه هایی كه با ما دشمنی دارند و حامی ایران و حزب الله هستند به قدرت برسند كه بر اثر آن تنگه باب المندب را از دست خواهیم داد تنگه هرمز نیز تحت كنترل ایران است و تنگه دریای سیاه هم به دست تركیه می باشد و این برای ما یك فاجعه است.

با این حساب ایران و سایر دشمنان ما امنیت تمام راهها ی دریایی ما را سلب خواهند كرد(-www.haaretz.co.il)

اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی برای مقابله با شرایط كنونی:

۱-احتمال می‌رود روش و منش رژیم صهیونیستی بسته تر و منزوی تر شود؛ چرا كه این رژیم ذاتا در بحران ترس از آینده به سر می برد، همانگونه كه در بحران عدم مشروعیت و مقبولیت در محیط پیرامون خود قرار دارد و چه بسا تغییرات رخ داده این ترس را افزایش دهد

۲-به نظر نمی رسد تغییرات فعلی، رژیم صهیونیستی را وادار به دادن امتیازات واقعی مرتبط با طرح سازش همچون موافقت با اقدامات عربی و چیزی شبیه آن نماید؛ هر چند ممكن است برخی پیشنهادات ظاهری كه پیشتر از جانب فلسطینیان و اعراب رد شده است، مطرح شود. این رژیم همچنین تلاش خواهد كرد با بهره گیری از شرایط زمانیكه تندروی اعراب رو به افزایش است، سخن از تمایل خود در حفظ “صلح ” بزند.

۳-اسرائیل تلاش خواهد كرد تا تكیه بیشتری بر نیروی نظامی داشته و برای رویارویی با احتمالات پیش رو از سوی هر یك از كشورها از جمله مصر آماده شود. با سقوط حسنی مبارك این رژیم بودجه نظامی خود را ۷۰۰ میلیون دلار افزایش داد Michael sturmer ایهود باراك وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه تاریخ ۸/۳/۲۰۱۱ با روزنامه وال استریت ژورنال گفت كه این رژیم كمك مازاد نظامی به ارزش ۲۰میلیون دلار از آمریكا درخواست نموده است.

۴-رژیم صهیونیستی بعنوان همپیمان استراتژیك قابل اعتماد و مستقر در منطقه برای آمریكا، برای اعاده نقش خود در قبال آمریكا و غرب تلاش خواهد كرد. باراك در همان مصاحبه ضمن تأكید بر این مطلب اظهار داشت: “اسرائیل قوی و مسئول، عامل ثبات در این منطقه آشفته خواهد بود “!!!

۵-رژیم صهیونیستی برای حفظ جایگاه جهانی خود كه رفته رفته حتی در اروپا و آمریكا از بین می رود، تلاش خواهد كرد؛ همچنانكه  می كوشد علاوه بر چین و هند، هم پیمانان جدیدی مانند یونان، بلغارستان، مقدونیه و اوكراین پیدا نماید.

۶-رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آن از اوضاع آشفته و بی ثباتی ناشی از انقلابها، برخوردها و تنشها میان ملت و نظامهایشان و نیز اختلافات میان طرفهای انقلابی و عوامل آن، برای انحراف روند تغییرات از مسیر حقیقی خود بهره خواهند برد.

شاید خطرناكترین جنبه ای كه این رژیم در جهت آن تلاش خواهد كرد، برانگیختن دشمنی ها و اختلافات قومی و طائفه ای باشد كه موجب تجزیه منطقه عربی می شود و این رویكردی است كه دیگر بر بسیاری از محافل پوشیده نیست.

برنارد لوئیس (اندیشمند یهودی صهیونیستی- آمریكایی و یكی از مشهورترین مستشرقین جهان) در مقاله ای كه وزارت دفاع آمریكا در ژوئن ۲۰۰۳ آن را منتشر كرد، پیشنهاد تقسیم دوباره عراق به ۳ دولت (كرد، سنی و شیعه)، سوریه به ۳ دولت (علوی، درزی و سنی)، اردن به ۲ دولت یكی برای فلسطینیان و دومی برای بدوی ها، لبنان به ۵ دولت (مسیحی، شیعی، سنی، درزی و علوی) و عربستان به چندین دولت كوچك مانند پیش از آنكه توسط ملك عبدالعزیز بن سعود یكپارچه و متحد شد، مصر به ۲ دولت (اسلامی و قبطی)، سودان به ۲ دولت جنوبی زنگی و شمالی عربی، موریتانی به ۲ دولت عربی و زنگی و نیز شكل گیری یك دولت ویژه بربر و نیز تقسیم ایران به ۴ دولت را مطرح كرد.

لوئیس می افزاید این تقسیم بندی به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ البته این دولتها و رژیمها ناتوان از اتحاد نخواهند بود ولی اختلافات پایان ناپذیر، آنها را فلج خواهد كرد… چرا كه ضعیف تر از اسرائیل خواهند شد و همین مسأله حداقل در ۵۰ سال آینده برتری رژیم صهیونیستی را حفظ خواهد كرد.

“الوف بن ” تحلیلگر معروف اسرائیلی از اندیشه برنارد لویس پیروی كرده و در روزنامه هاآرتص در تاریخ ۲۵/۳/۲۰۱۱ اینگونه نوشته كه انقلابهای عربی شكل و صیاغ منطقه را باز خواهد گرداند و اوضاع بشارت از پایان یافتن محدودیتها و مسئولیتهای ناشی از پیمان “سایكس/پیكو ” می دهند؛ این در حالی است كه این پیمان به اندازه كافی كشورهای عربی را از هم جدا نكرده و سالهای آتی شاهد حكومتهای جدیدی خواهد بود.

الوف بن پیش بینی جدایی امارتهای خلیج فارس از اتحاد دولت امارات، تقسیم عربستان، سوریه، لیبی، سودان، یمن، ظهور كردستان و جدایی صحرای غربی را دارد. وی تأكید داشت این تقسیم بندی كار را برای رژیم صهیونیستی آسان خواهد كرد.

اما رژیم صهیونیستی باید  بداند  كه برخلاف سیر تاریخ در حركت است و هیچ ضمانتی برای  بقای نیرو و قدرتش وجود ندارد.

با وجود سیر نزولی و نیز محدودیت‌های خارجی و داخلی، مقاومت توانسته طی چندین مرحله، یك جبهه منسجم علیه رژیم صهیونیستی ترتیب دهد و گاهاً با انجام عملیات نظامی رژیم اشغالگر را با چالش‌های جدی مواجه سازد.

رهبری فلسطین می تواند نقش فعال خود را  با توافق بر سر برنامه‌های ملی واحد جهت تحكیم صفوف امنیتی داخلی و آماده سازی مبارزان مطابق با مراحل درگیری، ونیز تعیین اهداف مرحله‌ای و استراتژیك جهت رویارویی با تل آویو حفظ كند.

در سایه انقلاب های عربی كه منجر به انتقال قدرت به دست ملت گردیده، انتظار می‌رود مقاومت فلسطین شاهد سیر صعودی باشد كه نتیجه آن كاهش فشار مصر بر نوار غزه و نیز  ظهورظرفیت‌های جدید برای مقاومت به هر شكلی آن هم در فضای استراتژیك پیرامون فلسطین  می باشد.

مقاومت فلسطین مراحل و شرایط گوناگونی را پشت سر نهاده و واكنش آن نیز متناسب با شرایط هر مرحله متفاوت بوده است.پاره‌ای اوقات مقاومت سیر صعودی گرفته و پاره‌ای اوقات فروكش كرده و اغلب اوقات نیز حالت ثابتی داشته است. گاهی در رویارویی با تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و جنگ سال‌های 2008 و 2009 علیه غزه تبدیل به انقلاب و جنگ شده و "اسرائیل " را در تنگنا و گاهی در برخی مراحل چالش‌های استراتژیك واقعی را شكل داده كه رژیم صهیونیستی ناچار به آمادگی استراتژیك برای مواجهه با آن شده است؛ درست بمانند انتفاضه الاقصی و گاه مانند مراحل عملیات استشهادی دهه نود قرن گذشته و دهه نخست قرن 21، پدیده‌ای نظامی را شكل داده است.

در جریان این روند به نسبت طولانی، مقاومت فلسطین تحت تأثیر مسائل داخلی و خارجی در نوسان بوده است، اما علل داخلی همواره خطرناكتر بوده و تأثیر بیشتری بر پیكره‌ی مقاومت داشته است.از جنبه تمرین، آمادگی امنیتی، تاكتیك‌های نظامی و تسلیحاتی، جدیت بالایی در مقاومت فلسطین وجود نداشته و رهبری گروه‌های مقاومت در آمادگی دائم برای ” رهبری فلسطین می تواند با فراهم نمودن برخی لوازم پیروزی مقاومت، نقش فعال خود را از سر بگیرد انقلابی ملزم به مطالبات اخلاقی- عملی برای مقاومت نبوده‌اند،شاید جدایی میان رویكردهای سیاسی مختلف عامل بارز این ضعف بوده است. در حال حاضر موج تغییر در عرصه عربی آغاز شده، برخی حكومت‌ها سقوط كرده و انتظار می‌رود مقاومت در شرایطی جدید، مخالف با شرایط پیشین تداوم یافته و از چندین جنبه تحت تأثیر این شرایط قرار بگیرد.

هم اكنون رهبری تغییرات در ملتهای عربی به دست خود مردم است و مردم در مقایسه با حاكمان همواره نسبت به صلح، عزت و كرامت خود مشتاق تر بوده‌اند.حكام بنا بر منافعِ خود گاها در معرض فشار قرار می‌گیرند و ممكن است برای باقی ماندن در قدرت و رساندن میراث به فرزندانشان دست به معاملاتی هم بزنند.

هم اكنون مردم به ویژه در تونس و مصر زمام امور را به دست دارند و همین امر عامل دقت و رقابت می‌گردد تا مسئولین نتوانند مانند گذشته آزادانه عمل كنند.گاهی ممكن است ملت در معرض خطا و اشتباه قرار بگیرد اما پیشرفت امور، مسائل پنهان را نمودار ساخته و ملت با سرعت شكافها و خلل را پر می‌سازند.

ملتهای عربی در مقایسه با حكام خود شوق و تمایل بیشتری به استقلال امت خود داشته و تبعیت، ذلت و سلطه دولتهای غربی را رد می‌كنند و قطعا این مسأله پس از ثبات اوضاع داخلی كشورهایی كه انقلاب در آنها به پیروزی رسیده نیز ادامه خواهد داشت. ملتهای عربی در مقایسه با حكامشان به یكدیگر نزدیكترند.

سازمانهای عربی به دلایل بسیار از جمله منافع شخصی و نداشتن قدرت در تصمیم‌گیری و كرنش در برابر قدرتهای خارجی از یكدیگر جدا افتاده‌اند.

این امر سبب شده این ملتها تا حدی از هم جدا بیفتند كه حتی در مسائل ثانوی هم وحدت ایشان از سطح قابل قبولی برخوردار نباشد.

به اعتقاد چامسكی تعیین شاخصه‌های سازمانهای جدید عربی مطابق معیارهای انتخابات و آزادی انتخاب انجام خواهد شد و این نكته درستی است كه آزادی انتخاب نیازمند زمان است تا تبدیل به یك روش شود، موج كنونی  دركشورهای عربی فقط منجر به تغییر در دولت‌هایی در معرض انقلاب نخواهد شد، بلكه تغییراتی را نیز در كشورهای عربی كه مردم در آنها به حركت نیفتاده‌‌اند ایجاد خواهد نمود؛ علت آن است كه آنچه در كشورهای انقلابی به راه افتاده، باعث ایجاد فشار بر حكومت‌های آرام خواهد شد زیرا این موجِ تغییر تمامی كشورهای عربی را در بر خواهد گرفت. (نوام چامسكی)

مهمترین بعد تمامی انقلابهای عربی بعد اخلاقی آنها می‌باشد كه ملتها برای دفاع از آزادی خود برخاسته اند. این انقلابها، حركت‌های اخلاقی هستند كه مرحله جدیدی از تاریخ معاصر عربی را شكل می‌دهند و برای كسانیكه متمسك به ارزشهایی همچون فعالیت جمعی، همكاری، آزادی و همبستگی هستند این امكان وجود ندارد كه در امور خود كوتاهی كنند و یا تسلیم نیروهایی شوند كه حقوقشان را سلب كرده و بر كشورشان چیره می‌شود.

پاسخی بگذارید