دادستان کل کشور:
گروه: سیاسی / قضایی
تاریخ : 1401/04/7 11:14
شناسه : 401076

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه گزارش حادثه متروپل آبادان نهایی شده است، گفت: در این حادثه یکی از موثرترین عوامل موثر کوتایی‌هایی در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدجعفر منتظری روز یکشنبه به مناسبت هفته قوه قضاییه با حضور در هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اظهارداشت: شما در شورای شهر در راه خدمت به مردم وظیفه سنگینی برعهده دارید و موجبات آسایش، آرامش و رفاه مردم و شهروندان را فراهم می‌کنید.  

وی گفت: همانگونه که مجلس شورای اسلامی برای برنامه‌های کلان کشور ریل گذاری می‌کند، اعضای شورای شهر هم برای مدیریت شهری ریل گذاری می‌کنند.  

دادستان کل کشور اظهارداشت: باید از رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای مدیریت و ریل‌گذاری شهری استفاده شود.  

منتظری با بیان اینکه یکی از تکالیف تعریف شده در قانون برای دستگاه قضا صیانت و حفاظت از حقوق عامه است، خاطرنشان کرد: حقوق عامه شامل بخش بسیار زیادی از مسائل مرتبط با شهروندان است و متاسفانه به دلیل نقیصه‌ای که در قانون داریم  موضوع حقوق عامه تعریف، تبیین و حدود و آن در برخورد با کسانی که حقوق عامه را نادیده می‌گیرند، وجود ندارد.  

وی افزود: به دلیل وجود نواقص در قانون با همکاری رئیس دستگاه وقت دستورالعملی برای حقوق عامه تدوین شد و پس از آن قوانینی در خصوص حقوق عامه در دستگاه قضا آماده و تدوین شده و آماده ارسال به دولت است.  

دادستان کل کشور گفت: شما به عنوان نمایندگان‌مردم باید از حقوق عامه صیانت کنید و مطالبه‌گر باشید.  

رابطه شوراها و دادستانی قوی نیست

وی با بیان اینکه برخورد با تخلفات ساختمانی وظیفه شورای شهر و شهرداری است، افزود: در وظایف و تکالیف هر کجا با موانعی برخورد کردید که ظرفیت قانونی ندارید باید از دادستانی مطالبه کنید، اکنون این رابطه را در تهران و شهرهای دیگر قوی نمی‌بینیم.

کوتاهی های موثر در حادثه متروپل

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در حادثه متروپل آبادان گزارش نهایی شده و اطلاع رسانی خواهد، گفت: در این حادثه یکی از موثرترین عوامل موثر کوتایی‌هایی است که در حوزه شهرداری، نظارت و شورای شهر به وقوع پیوسته است.

در دادگستری خوزستان پرونده تخلفات متروپل در حال رسیدگی و در آستانه اتمام است اما در خصوص خسارات وارده و تلفات انسانی، بررسی ها در حال انجام است و پیگیری می کنیم که حقوق افراد در این حادثه رسیدگی شود

وی گفت: یکی از مطالبات اصلی ما از اعضای شورای شهر شناسایی امکان و ساختمان‌هایی است که ممکن است روزی تبدیل به یک حادثه دلخراش شود.

 منتظری افزود: اگر ساختمانی شناسایی شد که خطرناک است باید توقیف شود و به مالک تکلیف شود؛ جان افراد و امنیت آن برای ما مهم است.

دادستان کل کشور افزود: در بافت‌های فرسوده، قدیمی و جنوب تهران ساختمان‌های خطرناکی وجود دارد که باید برای آن‌ها فکر شود شهرداری ها باید مکلف شوند تا از ابتدای امر در ساخت و ساز استانداردها رعایت شود و نگذارید با سفارش و توصیه، کاری انجام شود.

دادستان ادامه داد: درخواست دارم که نقل و انتقال ملکی که ساخته شده را منوط به گواهی پایان کار کنیم.

وی با اشاره به رایی در خصوص تعییر کاربری که آیا تغییر کاربری تخلفی آنی یا مستمر است، اظهارداشت: یک دادگاه در این خصوص رایی داده بود که درخواست دادیم به صورت وحدت رویه رای‌گیری شود که متاسفانه رای آنی داده شد.

حجت‌الاسلام‌منتظری گفت: اگر تخلف تغییر کاربری آنی باشد، فرد تحت تعقب کیفری قرار نمی‌گیرد اما اگر تخلف مستمر باشد همچنان می‌توان متخلف را تحت تعقب کیفری قرار داد.

وی تاکیدکرد: رای آنی تبعات خوبی ندارد و موجب ادامه دار شدن دامنه تخلفات می‌شود.

ورود جدی دادستانی به آلودگی هوای پایتخت

دادستان کل کشور گفت: در رابطه با آلودگی هوا ورود جدی پیدا کرده‌ایم و در دستور کار معاونت حقوق عامه قرار دارد.

وی گفت: از دادستان تهران می‌خواهم یک فرد و بخش را مسئول حقوق عامه در تهران قرار دهد؛ لازمه اجرای این مطالبه‌گری شورای شهر است.

منتظری با طرح این پرسش که آیا تا کنون مطالبه‌گری رسمی از دادسراها داشته‌اید، گفت: اگر مطالبه‌ای کردید و انجام نشد به من منتقل کنید و اما اگر تا کنون مطالبه نکردید از این به بعد مطالبه گر باشید.

دادستان کل کشور اضافه کرد: در پارک‌ها، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و هوا مشکلاتی داریم اما ریل‌گذاری حل مشکلات با شورای شهر تهران است.

وی درباره مدیریت پلتفرم‌های داخلی گفت: در دولت گذشته اختلافی بین وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و صدا و سیما وجود داشت اما در دولت سیزدهم این مشکل و اختلاف برطرف شده است.

تلاش دارند فضای فرهنگی تهران را غیراسلامی و غیراخلاقی کنند

دادستان کل کشور با بیان اینکه خیلی کار می‌شود که فضای شهر تهران به فضای غیر اخلاقی و اسلامی تبدیل شود، گفت: برای این موضوع هم هزینه می‌کنند و هم پول خرج می‌کنند.

وی افزود: در این فضا فیلم و تصویر را منتشر می‌کنند و اخیراً هم از دختران و نوجوانان و جوانان استفاده می‌کنند که هم شورا هم شهرداری و هم دستگاه قضایی باید ورود کنند.

منتظری با اینکه وجود این فضا برای نظام اسلامی زشت است، گفت: چندی پیش زنی را برهنه دستگیر کردند که بعداً مشخص شد از خارج و آمریکا مأموریت داشته و چندین میلیون برای ایجاد این فضا پول دریافت کرده بود.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش فعالیت های فرهنگی، اظهارداشت: باید کار فرهنگی و گسترده انجام شود و نمی‌توان موضوعات را به کار قضایی موکول کنیم.

وی از اعضای شورای شهر خواست به عنوان مطالبه گر و نمایندگان مردم این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

وضعیت زندان ها در تهران مناسب نیست

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وضعیت زندان ها در تهران مناسب نیست، گفت: تعداد زندانیان با ظرفیت زندانها تناسب ندارد؛  ۲ زندان رجایی شهر و قزلحصار زمانی که کرج جزو تهران بود، ساخته شد.

وی افزود: اکنون این ۲ زندان مهم تهران مشکلات حقوقی دارد و خود کرج نیز با مشکلاتی روبرو است که باید برای این موضوع فکری کرد.

منتظری با بیان اینکه نمی‌توانیم شهر را فاقد زندان قرار دهیم، اظهارداشت: در جامعه به این گستردگی عده ای دچار جرم از جمله سرقت، اعتیاد می شوند و دست ارازل اوباش باید از شهر کوتاه شود.

وی تأکید کرد: اینکه ۲ زندان تهران را که در کرج ساخته شده اند به تهران منتقل کنیم نیازمند بودجه و زمین است.

انتشار لیست اسامی ساختمان‌های ناایمن اقدام درستی نیست

 دادستان کل کشور همچنین با حضور در جمع خبرنگاران در شورای اسلامی شهر تهران درباره اینکه آیا دادستانی اجازه انتشار لیست اسامی ساختمان های ناایمن تهران را می دهد یا خیر، گفت: انتشار این اسامی اقدام درستی نیست.

وی افزود: اینکه بگوییم چه تعداد ساختمان در حال ریزش هستند، باعث التهاب در جامعه می شود و انتشار هر چیزی به مصلحت نیست.

منتظری با تاکید بر ضرورت شفاف سازی ، گفت: شفاف سازی اتفاق خوبی است اما در شهر تهران مسائلی وجود دارد که مهم این است که مسئولان بی تفاوت نباشند و بدانند و مطالبات را دنبال کنند.

دادستان کل کشور گفت: باید حقوق مردم را محترم بشماریم اما باید در بیان مسائل، نباید به گونه ای عمل شود که توقعاتی از سوی مردم ایجاد شود و مسئولان نتوانند آن را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید به گونه ای هدایت شوند که متناسب با امکانات درخواست داشته باشند، اظهار داشت: ما محدودیت هایی در بخش‌های مختلف داریم و مردم باید بر اساس این محدودیت ها مطالبات خود را مطرح کنند و اگر این مطالبات به حق باشد وظیفه داریم آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه موضوع حمل و نقل یکی از حقوق عامه است، گفت: با یک حساب سرانگشتی می توان دید که در مترو کار بسیار خوبی انجام شده و ببینید از کجا به کجا رسیده ایم.

منتظری اظهارداشت: قطعا مشکلاتی وجود دارد اما متناسب با امکانات، باید مطالبات مطرح شود هرچند این مساله به این معنا نیست که مسئولان امر به دنبال رفع مشکلات نباشند.

دادستان کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زندان های تهران، با بیان اینکه تهران زندان دارد، اظهار داشت: زندان تهران در کرج است، زندان باید در استان تهران باشد چرا که از لحاظ تردد و مشکلات حقوقی با مسائلی روبه رو هستیم.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در کاهش مشکلات پایتخت، گفت: رسانه ها باید فرهنگسازی کرده و این تفهیم را انجام دهند که این چنین نیست که مسئولان بتوانند در زمان کوتاه، مطالبات آنها را به نتیجه برسانند.

منتظری با اشاره به پرونده حادثه متروپل نیز گفت: در دادگستری خوزستان پرونده تخلفات در حال رسیدگی و در آستانه اتمام است اما در خصوص خسارات وارده و تلفات انسانی، بررسی ها در حال انجام است و پیگیری می کنیم که حقوق افراد در این حادثه رسیدگی شود.

پاسخی بگذارید