تاریخ : 1401/04/7 11:20
شناسه : 401078

الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان با بیان اینکه امروز بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جنگ مستقیم با روسیه هستند، گفت غرب با تحت فشار قرار دادن بلگراد برای تحمیل تحریم ها بر روسیه به دنبال آن است که خود را از جنایت هایی که مرتکب می شود «تبرئه» کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای شبکه راشاتودی روسیه، ووچیچ گفت: بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا اکنون وارد «جنگ مستقیم» با روسیه شده اند و از این که بلگراد در تحریم های روسیه آنها را همراهی نمی کند، «خشمگین» هستند.

ووچیچ دو روز بعد از شرکت در نشست ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و سران ۶ کشور غرب بالکان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: منطقه بالکان در اروپا، برای اتحادیه اروپا مهم نیست زیرا این اتحادیه کاملا در جنگ با روسیه بسر می برد و اولویت آن اعطای وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا به کشورهای اوکراین و مولداوی است.

وی خاطرنشان کرد: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان گفته که از نظر اقتصادی، کشورهایی مانند صربستان، مونته نگرو بسیار آماده تر از سایر کشورها برای عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

رئیس جمهوری صربستان توضیح داد که کشورش به دلیل فشارها برای ملحق شدن به اتحادیه اروپا به منظور اعمال تحریم ها علیه روسیه در وضعیت دشواری بسر می برد و مطلع هستم که برخی از این کشورها تا چه اندازه بر سر این مساله از صربستان عصبانی هستند.

ووچیچ تاکید کرد: باید یک رویکرد منطقی و واقع گرایانه سیاسی وجود داشته باشد که منافع را در نظر بگیرد.

وی همچنین اظهار داشت غرب نمی تواند این موضوع را تصدیق کند که چقدر دور ماندن صربستان از تحریم های ضد روسی و حفظ روابط مثبت با روسیه و چین مهم است.

این مقام صربستانی چشم انداز تیره ای را درباره وضعیت اقتصادی در اروپا ارائه داد و گفت اگر درگیری ها در دوئباس با یک آتش بس پایان نیابد جهان با جنگ جهانی وخیم تری نسبت به جنگ جهانی قبلی مواجه خواهد شد.

هفته گذشته هنگامی که اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی را از اتحادیه اروپا دریافت کردند، الکساندر ولین وزیر کشور صربستان گفت به نظر می رسد درگیری نظامی با روسیه شرط ملحق شدن سریع به اتحادیه اروپا است.

ماه گذشته وزیر کشور صربستان گفته بود که کشورش علاقه ای به کاهش روابط «نزدیک و همکاری» با مسکو ندارد و این اظهارات به دنبال درخواست اولاف شولتس صدر اعظم آلمان از صربستان برای پیروی از خط مشی اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه و به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل در صورت امید به پیوستن به اتحادیه اروپا مطرح شده است.

پاسخی بگذارید