تاریخ : 1401/04/7 11:24
شناسه : 401079

این روزها در عربستان سعودی که همواره بخاطر عدم رعایت حقوق بشر مورد انتقاد مجامع بین المللی بوده، خبری به رسانه ها درز کرده است که حکایت از آزادی کوچکترین زندانی سیاسی از زندان های این کشور دارد.

به گزارش ایرنا، این اقدام سعودی ها که آدم را یاد ضرب المثل ایرانی "روغن ریخته را نذر امامزاده کرده اند" می اندازد، در روزهایی اتفاق افتاده که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه آینده میلادی سفری به منطقه داشته باشد و با پادشاه عربستان و ولیعهد او محمد بن سلمان هم دیدار کند.

به گزارش سایت العربی ۲۱، «مرتضی قریرص» که از سوی دستگاه قضایی عربستان به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، این هفته بعد از گذشت ۸ سال از دوره حبسش آزاد شده است.

مرتضی زمانی که در دادگاه به شکل بی رحمانه ای محکوم می شد، فقط ۱۰ سال داشت و حالا که از زندان آزاد شده است، یک جوان ۱۸ ساله است که مهمترین دوره زندگی اش را پشت میله ها از دست داده است.

سازمان اروپایی – سعودی حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل دیروز شنبه همزمان آزادی این جوان عربستانی را تایید کرده اند .

ناظران و فعالان سیاسی و رسانه ای که وضعیت حقوق بشر را در عربستان پیگیری می کنند، اکنون با این سوال روبه رو هستند که عربستان چرا این زمان را برای آزاد کردن قریرص انتخاب کرده است؟

تحلیلگران طرفدار نظام سعودی این اقدام دستگاه قضایی عربستان را که با احکام ظالمانه و سنگین تعداد زیادی از جوانان این کشور را به بند کشیده است، در چارچوب برنامه تغییرات و اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می دانند و با نگاهی خوشبینانه و بزرگنمایی این ماجرا سعی دارند ثابت کنند برنامه های بن سلمان جدی است.

گروه دیگری هم هستند که آن را یک اقدام رفرمیک مانند قانونی کردن رانندگی زنان در عربستان و یا آزاد شدن برگزاری کنسرت های موسیقی و ... تلقی می کنند تا شاید بخش بزرگی از فشار انتقادها بخصوص نارضایتی سازمان های حقوق بشری غربی از عملکرد عربستان را کاهش دهد.

این کارشناسان، اعتقاد دارند که آزادی مرتضی در آستانه سفر ماه آینده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به منطقه معنا پیدا می کند. آنطور که به نظر می رسد بن سلمان قصد دارد با چنین برگه هایی علاوه بر رهایی از شدت انتقادها، دست بایدن را نیز در برابر انتقادها و اعتراض ها در آمریکا به انجام این سفر باز بگذارد، چرا که بسیاری از نهادها و سازمان های آمریکایی موافق دیدار بایدن با رهبران سعودی بخاطر عملکرد ضد حقوق بشری عربستان نیستند.

دستگاه قضایی عربستان، مرتضی قریرص را زمانی که تنها ۱۰ سال داشت به جرم اعمال خشونت در اعتراضات موسوم به بهار عربی و نیز وابستگی به یک گروه تروریستی، به حبس طولانی مدت محکوم کرد. این حکم تا آن زمان، از نادر اقدامات سرکوب گرانه علیه کودکانی محسوب می شد که نه معنای تروریسم را می دانستند و نه با جثه نحیفشان می توانستند در اعتراضات اعمال خشونت کنند.

سعودی ها برغم اعتراض ها و فشارهای بین المللی برای آزادی این کودک بی گناه، اما ۸ سال او را پشت میله ها نگهداشتند تا از این طریق مخالفان خود را وادار کنند دست از اعتراض های مدنی بردارند.

در همین حال، قتل وحشتناک جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی (سال ۲۰۱۸) در محل کنسولگری عربستان در  استانبول ترکیه نیز سال ها بر پرستیژ و حیثیت بین المللی عربستان سایه افکند و تلاش ها برای پاک کردن این لکه، تا همین یکی دو ماه پیش و قبل از سفر اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ریاض، نتیجه نداد.

اکنون به نظر می رسد، دولت عربستان برای خروج از سایه عملکرد سنگین حقوق بشری و در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه، احتمالا چند حرکت و اقدام ظاهری دیگری را هم در دستور کار خود قرار دهد.

پاسخی بگذارید