تاریخ : 1401/04/20 12:37
شناسه : 401105
درآستانه سفر جو بایدن به عربستان، واشنگتن درصدد از سرگیری فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان است، این امر موید آن است که کاخ سفید برای رسیدن به منافع خود هرگونه نقض حقوق بشری که خود را مدعی آن در عرصه جهانی می‌داند، نادیده خواهد انگاشت ازجمله کشتار مردم یمن و یا قتل روزنامه نگار منتقدی به نام خاشقچی.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری رویتز در گزارش اختصاصی از مبدا واشنگتن درمورد این سفر نوشت: بنابر گفته چهار منبع آگاه به این خبرگزاری ، دولت بایدن سرگرم مذاکره درباره احتمال برداشتن ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان سعودی است که انتظار می رود تصمیم نهایی منوط به پایان بخشیدن جنگ در یمن از سوی ریاض باشد.

این گزارش می افزاید: هرگونه اقدامی برای برداشته شدن محدودیت های فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان، به طور قطع با مخالفت کنگره روبرو خواهد شد، از جمله هم حزبی های بایدن و حزب جمهوریخواه، حزب مخالف بایدن که به شدت عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار می دهند.

این رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: به محض آنکه بایدن سال گذشته میلادی قدرت را در کاخ سفید بدست گرفت، رویه سختی در قبال عربستان سعودی بخصوص در ارتباط با تلفات سنگین جنگ یمن و  سوابق نقض حقوق بشر بویژه مساله کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ میلادی، اتخاذ کرد؛ بایدن حتی در زمانی که نامزد ریاست جمهوری بود عربستان سعودی را یک (حکومت) «منفور» نامید.

رویترز نوشت: عربستان سعودی که بزرگترین خریدار اسلحه از آمریکا بوده است تاکنون طی دهه های اخیر و در دولت های قبلی در آمریکا با چنین محدودیت خرید تسلیحاتی مواجه نشده بود اما، حال به نظر می رسد که واشنگتن با اهدافی خاص بدنبال یک آتش بس دایمی با عربستان است.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک منبع آگاه نوشت: دولت بایدن هم اکنون  در واشنگتن مذاکرات داخلی درمورد احتمال برداشته شدن محدودیت های تسلیحاتی  عربستان را آغاز کرده اما به نظر می رسد که این مذاکرات هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده است.

جنگ یمن

این رسانه انگلیسی همچنین نوشت: منابع آگاه تاکید دارند که انتظار نمی رود در جریان سفر آتی بایدن به منطقه در ۱۳تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) که شامل دیدار از کرانه باختری و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می شود، مطلبی دراین باره اعلام شود، هرگونه تصمیمی بشدت منوط به یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ یمن از سوی ریاض است.

براساس این گزارش، عربستان سعودی بیشتر بدنبال خرید تسلیحاتی همچون بمب های هدایت شونده «نقطه زن»، موسوم به «پی جی ام» (PGM) است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برغم مخالفت کنگره آمریکا فروش آن به ریاض تایید شد، این همان تسلیحاتی است که سازمان عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرده بود عربستان با به کار بردن این سلاح مخرب موجب کشته شدن بسیاری از غیر نظامیان در یمن شده است.

رویترز نوشت: با وجود محدودیت های فروش تسلیحاتی به عربستان اما آمریکا درپی حملات موشکی به آن کشور اقدام به ارسال تسلیحات دفاعی همچون سامانه دفاع موشکی «تاد» (THAAD) کرد که  پیشتر در سال ۲۰۱۷ میلادی فروش آنها به ریاض از سوی دولت آمریکا تایید شده بود.

سد کنگره

بنابراین گزارش نمایندگان کنگره ممکن است به فروش تسلیحات دفاعی از سوی آمریکا به عربستان تن دردهند اما بایدن درصورتی که تصمیم به فروش دوباره تسلیحات تهاجمی به عربستان بگیرد این امر با مخالفت نمایندگان و شکست در کنگره مواجه خواهد شد.

پاسخی بگذارید