تاریخ : 1401/04/20 12:48
شناسه : 401106

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی درباره فشارهای اقتصادی غرب علیه روسیه و تلاش آنها در راستای عدم وابستگی به گاز این کشور، تصریح کرد که جنگ اقتصادی علیه مسکو کارساز نیست و به ضرر غرب و اروپا خواهد بود.

 فرید زکریا کارشناس این شبکه خبری در گفت و گویی از دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و کشورهای اروپایی برای عدم وابستگی‌شان به نفت و گاز روسیه انتقاد کرد.

وی در برنامه هفتگی زکریا جی‌پی‌اس، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های انرژی، بلومبرگ پیش بینی می‌کند دولت روسیه درآمد بیشتری از نفت و گاز نسبت به پیش از جنگ اوکراین کسب خواهد کرد.(حدود ۲۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۳۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱)

زکریا جنگ اقتصادی غرب علیه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را بی‌ثمر خواند و افزود که آمریکا و اروپا بیش از حد وابسته به انرژی روسیه هستند. به گفته وی جنگ اقتصادی نمی‌تواند انرژی روسیه را تحریم کند زیرا اقتصاد روسیه مبتنی بر انرژی است.

وی در این مورد تاکید کرد: درآمدهای نفت و گاز به تنهایی تقریبا نیمی از بودجه دولت را تشکیل می‌دهند. بنابراین، راه حل برای غرب توقف خرید انرژی از روسیه نیست زیرا عرضه کمتر به بازار جهانی حتی منجر به قیمت‌های بالاتر و سود بیشتر روسیه می‌شود.

این مجری شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد: اروپا با توجه به افزایش وابستگی خطرناک به انرژی روسیه در دو دهه گذشته نمی‌تواند بدون یک رکود عمیق و طولانی مدت، به سرعت این وضعیت را تغییر دهد.

زکریا همچنین نگرانی‌های مشابهی را درمورد خط لوله نورد استریم 1 از روسیه به آلمان ابراز داشت و درخصوص این خط لوله گفت: روز ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر) خط لوله ای که آلمان از طریق آن عمده گاز روسیه را دریافت می‌کند، قرار است برای محافظت و مسائل فنی به صورت موقت بسته شود. ممکن است پوتین با عدم اجازه برای بازگشایی آن تصمیم به تنبیه غرب و آلمان بگیرد. اگر این اتفاق بیافتد، آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا قریب به یقین وارد یک رکود اقتصادی خواهد شد.

پاسخی بگذارید