گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1401/05/25 14:35
شناسه : 401113

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران از مسولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام می‌گذارد

کنعانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است. ایران به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کند و همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید دارد.

وی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است همواره جزو امور داخلی عراق بوده و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌ مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و ما هم این اطمینان را داریم که ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم، می‌توانند از این مرحله هم به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روز افزون در عراق باشیم.

تاکید رئیس جمهور بر پیگیری حقآبه هیرمند

وی در پاسخ به سوالی در مورد هیرمند گفت: در ارتباط با حقآبه که اشاره کردید، موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس‌جمهور اخیراً تاکید مضاعفی بر بحث ضرورت پیگیری حقآبه جمهوری اسلامی ایران داشتند که در بحث رود هیرمند مشخصا این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما مسئله حقآبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان درخصوص حقآبه یک محک و یک بستر آزمونی مبنی بر میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در این ارتباط در وزارت امور خارجه هم در بخش سیاسی و هم در بخش حقوقی، موضوع با جدیت و تمام توان دنبال می‌شود. همچنین وزیر امورخارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در این ارتباط داشتند و بر ضرورت رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

وی گفت: با توجه به نزولات آسمانی اخیر و اینکه میزان بیشتری از آب در بستر رودخانه جاری است انتظار می‌رود سرپرستی موقت دولت افغانستان به تعهدات خود بر مبنای قرارداد موجود میان دو کشور عمل کند و موانع مصنوعی احتمالی موجود در مسیر رودخانه را مرتفع کند و کمک کند که حق به جمهوری اسلامی ایران به داخل سرزمین ما برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی کرده که چنانچه موانع فنی وجود دارد آماده است که هیات فنی خود را اعزام کند تا با همکاری با طرف‌های ذیربط افغانستان بتوانند مشکلات و موانع احتمالی فنی را برطرف کنند.

کنعانی افزود: همچنین اعلام آمادگی کردیم تا وزیر نیرو به افغانستان سفر کند و با مقامات ذیربط این کشور گفت‌وگو کنند و زمینه اجرایی کردن کامل توافق آبی میان دو کشور را فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مهم است تحقق این امر با همکاری صادقانه طرف‌های در کشور دوست و برادر افغانستان بستگی دارد و ما این را به عنوان یک نشان حسن‌نیت می‌دانیم مبنی بر اینکه دوستان و برادران ما در افغانستان یک همکاری مبتنی بر تعامل سازنده را با جمهوری اسلامی ایران شکل دهند. ‌بنابراین ما تلاش‌هایمان را در این ارتباط با جدیت ادامه می‌دهیم و امیدوار هستیم انشالله به نتیجه لازم برسیم.

ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از برادرانمان در افغانستان نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آخرین جمله در مورد این موضوع،حقیقت امر این است که ما هنوز شاهد تحقق انتظارات جمهوری اسلامی ایران از برادرانمان در افغانستان نیستیم و میزان آبی که وارد جمهوری اسلامی ایران می‌شود بسیار ناچیز است و انتظار داریم برادران افغانستانی ما به تعهدات و مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات با ۱+۴ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را منطقی و معقول و برای رسیدن به توافق جامع و تضمین کننده منافع ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ایران می‌دانیم.

وی افزود: در طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داد مبتنی بر اینکه مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. همچنین گفت‌وگوی مفصل رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش‌هایی انجام انجام می‌دهد، گفت: مقامات دیگر کشورها از جمله وزرای خارجه تلاش‌های انجام دادند و در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر خارجه کشورمان ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر مطرح کردند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک کننده باشد برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره مبدع و منعطف بوده‌ایم و در میز مذاکره حضور داشتیم.

وی افزود: این احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم.ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.

آمریکایی‌ها باید از طرح مباحث انحرافی در مذاکرات خودداری کنند

کنعانی خاطرنشان کرد: اما باید تاکید کنم که این موضوع بستگی کامل به اراده طرف مقابل هم دارد، مشخصا طرف آمریکایی که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان بدهد و از طرح مباحث انحرافی خودداری کند. این آن چیزی است که می‌توانم از وضعیت فعلی تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها در ارتباط با موضوع هسته‌ای خدمتتان عرض کنم. خوشبین باقی می‌مانیم که روند مذاکرات ما را به نتایج منطقی و معقول برساند.

وی گفت: تاکید مجدد می کنم جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می‌داند و به آن تاکتیکی نگاه نمی‌کند چرا که دستیابی به توافق هم می‌تواند منافع ما و هم منافع طرف‌های توافق را تامین کند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بحث فروش نفت ایران و مطرح شدن این موضوع در مذاکرات گفت: به گمانه‌زنی‌ها ورود نکنیم. چارچوب کلی همان است که عرض کردم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری گفت‌وگو مسئولان ایران و اردن با واسطه‌گری عراق گفت: برای انجام چنین گفت‌گویی، یافته‌ای ندارم که این موضوع را تایید کنم. اما تاکید می‌کنم ما رابطه مستقیم و دوجانبه‌ای با دولت اردن داریم و سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و عمان فعال هستند و امکان تماس‌ها و گفت‌گوهای دیپلماتیک میان دو کشور وجود دارد.

کنعانی ادامه داد: ارتباطات دیپلماتیک و گفت‌وگوهای تلفنی در سطوح مختلف وزارت خارجه برقرار بوده است و ما از هرگونه تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای توسعه مناسبات استقبال می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران حتماً در این خصوص منعطف عمل می‌کند و از تحولات مثبت استقبال می‌کند.

ایران آمادگی تأمین سوخت لبنان را دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد تامین سوخت لبنان توسط جمهوری اسلامی ایران گفت: در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفته‌اند.

کنعانی افزود: ما از این وضعیت متاثر و ناراحت هستیم و اگر امکان و توانی داشته باشیم به ملت و دولت لبنان در چارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم. به عنوان کشور دوست علاقه مند هستیم تا برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش سازنده ای ایفا کنیم و چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به ایران ارائه شود، ایران آمادگی دارد در مورد تامین سوخت با مقامات لبنان گفت‌وگو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات وزارت امور خارجه در خصوص تسهیل تردد زائران عتبات عالیات گفت: سالیان گذشته با توجه به وضعیت خاص اربعین حسینی و میزان اقبال گسترده عاشقان سیدالشهدا در کشور خودمان و در کشورهای همجوار مثل افغانستان، پاکستان و حوزه قفقاز مانند آذربایجان، ستادی به نام ستاد مرکزی اربعین برای عزیمت به زیارت عتبات عالیات در عراق شکل گرفته است که مسئولیت آن با وزارت کشور است. وزارت امور خارجه نیز از اعضای ستاد مرکزی اربعین است و در آنجا موضوعات را مدیریت برنامه‌ریزی می‌کند.

کنعانی ادامه داد: اطلاعات تا این لحظه بر این اساس است که توافقات به طور مشترک با مقامات ذیربط عراق انجام شده و تسهیلات خوبی در خصوص تسهیلات روادیدی و حتی نظام بدون روادید در نظر گرفته شده است و در حوزه مرز نیز امکانات فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد رایزنی‌های قطر و عمان در مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: برخی کشورهای منطقه در مورد موضوع هسته‌ای انگیزه‌های مثبتی دارند و در این زمینه همواره نقش آفرینی می‌کنند لذا قطر و عمان علاقه‌ داشتند تا نقش مثبتی در مسائل ایفا کنند و ارتباط خوب و گسترده ای نیز با این دو کشور داریم.

درگیری مرزی با طالبان ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان بود

وی درباره درگیری مرزی نیروهای طالبان در مرزهای شرقی کشور گفت: موضوع افغانستان و تحولاتی که در این کشور رخ می‌دهد برای ما بسیار حائز اهمیت است. اتفاقات دو روز گذشته که در مرز مشترک ما با افغانستان رخ داده است برداشت ما براساس اظهارنظرهایی که مراجع ذیربط در جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند این است که به نظر می‌آید این اتفاقات ناشی از عدم توجه و توجیه درست نیروهای مرزبانی افغانستان به خطوط مشترک مرزی و خطوط شناخته شده مرزی بین‌المللی دو کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سالهای گذشته ما اقدامی را در حوزه مرزی با افغانستان برای ایجاد یک دیوار امنیتی برای مقابله با بحث تردد قاچاقچیان و مقابله با قاچاق مواد مخدر انجام دادیم در بخشی از این مناطق به نظر می‌رسد نیروهای مرزبانی افغانستان متاسفانه توجیه وضعیت مرزی نیستند و شناخت دقیقی از مناطق مرزی و خطوط مرزی ما ندارند و برخی از اقدامات تحرکات آنها موجب ایجاد سوء‌تفاهم و برخورد مرزی می‌شود.

کنعانی بیان کرد: با اشرافی که به منطقه و مرزهای بین‌المللی دو کشور دارند با دقت به مسائل توجه دارند و تحرکات مرزی را رصد می‌کند و نسبت به صیانت از امنیت مرزی ما اهتمام جدی دارند و در این زمینه با مسئولیت و با دقت عمل می‌کنند ما همین انتظار را از مقامات حکومت سرپرستی موقت افغانستان هم داریم که نیروهای مرزبانی خودشان را با دقت بیشتری توجیه کنند و نسبت به خطوط مرزی و خطوط مرزی بین‌المللی آنها را آشنا کنند، نسبت به وظایفشان توجیه کنند و ما شاهد تکرار اینگونه اتفاقات نباشیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما افغانستان را همسایه، دوست و برادر خود می‌دانیم و خواستار حفظ آرامش در خطوط مرزی با افغانستان هستیم و خواستار بهترین همکاری‌ها و هماهنگی‌ها برای تامین امنیت خطوط مرزی مشترک دو کشور هستیم چرا که این مرزها، باید مرزهای امنیت و همکاری باشد و امیدوار هستیم در طرف مقابل هم این تاکید و اهتمام بیشتر باشد که ما شاهد پیشگیری از اتفاقات مشابه در مرزهای مشترک دو کشور باشیم.

همکاری با آژانس برای ایران مهم است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاثیر انتخاب نماینده جدید ایران در آژانس برای حل اختلافات است، گفت: آقای نظیری اصل به عنوان سفیر جدید ما نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در وین انتخاب شده‌اند و همچنان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شده اند. این یک نقل و انتقال طبیعی است که باید بعد از بازگشت سفیر و نماینده قبلی ما انجام می‌شد.

کنعانی تصریح کرد: سفیر جدید فرد مجرب و دیپلمات با تجربه و متخصص در این حوزه انتخاب شده است و عازم مسئولیت جدید خود شده‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند با وجود دیپلماتی در این تراز موضوعات مرتبط ما در همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع همکاری با آژانس برای ما بسیار حائز اهمیت است جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولیت پذیری در چارچوب آژانس است همواره به مسئولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد هم آژانس و مدیرکل آژانس در ارتباط با موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به طور حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کنند و بتوانند نقش تسهیل‌گر را در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ایفا کنند.

از تد اوم آتش‌بس در یمن حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص آتش بس در یمن گفت: موضع ما درباره جنگ ظالمانه علیه یمن روشن بود و معتقد هستیم این جنگ نباید شکل می‌گرفت و راهکار آن سیاسی است نه نظامی.

کنعانی ادامه داد: همواره حامی آتش بس بودیم با این نگاه که زمینه برای شکل گیری روند سیاسی ایجاد شود. از آتش بس حمایت کردیم و معتقدیم آتش بس ضرورت اساسی است که روند سیاسی آغاز شود. آتش بس باید ادامه یابد در عین حال آتش بس به تنهایی برای حل و فصل بحران یمن کافی نیست.
وی تصریح کرد: اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن شکل بگیرد. اجازه فعالیت بنادر آبی و فرودگاهی یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک‌های اولیه و انسانی و مایحتاج اساسی برای یمن فراهم شود  و روند گفت‌وگوی یمنی – یمنی و دولتی ملی به انتخاب مردم شکل بگیرد. از ادامه آتش بس حمایت می‌کنیم.

رشد تجارت ایران و چین با اجرایی شدن برنامه همکاری ۲۵ ساله

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص روابط با چین اظهار کرد: اراده مشترک در عالیترین سطح برای گسترش روابط با چین وجود دارد. بخش قابل توجهی از گفت وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور ناظر بر بعد دوجانبه همکاری‌ها و فعال سازی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور بوده است و وارد فاز اجرایی این توافق شدیم.

کنعانی خاطرنشان کرد: در سفر سال گذشته وزیر خارجه به چین و دیدار با همتای خود عملا به صورت مشترک اجرایی شدن این توافق را رسما اعلام کردیم و از آن زمان تا الان جهش خوبی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور شاهد بودیم که این جهش در سایه تحریم‌های آمریکا جهش قابل توجهی است. رشد ۴۳ درصدی تجارت خارجی ایران  و چین را شاهد بودیم. رشد حدودا ۵۸ درصدی صادرات به چین را شاهد بودیم و این تنوع همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های مختلف بوده است.

وی افزود: در سایه داشتن یک سند جامع، وجود اراده سیاسی مشترک در عالیترین سطح بین دو کشور و سیاست ایران مبنی بر گسترش مناسبات با همسایگان و سیاست آسیا محور خوش بین هستیم که اتفاقات مثبتی در روند رو به رشد مناسبات ایران با چین شکل بگیرد و این مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور است.

پاسخی بگذارید