تاریخ : 1401/06/2 11:52
شناسه : 401124

فاطمه مداح نظری- اخیرا در کنار ظرفیت‌های موشکی تثبیت شده، شاهد توجهات گسترده منطقه‌ای و بین المللی به توان پهپادی کشور هستیم. در این زمینه، طبق گزارش های مختلف از سوی رسانه‌ها و مراکز مطالعاتی جهانی، ایران به یکی از قدرت‌های انکارنشدنی در حوزه پهپادی تبدیل شده است.

قدرت موشکی ایران در صدر توجهات بوده و کشورهای غربی و دشمنان ایران، همواره با اهداف مختلف مبادرت به برجسته سازی توان موشکی کشور می کردند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، روز گذشته در گزارشی نوشت: ایران در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های مستمر و چشمگیری در طراحی و تولید انواع پهپادهای داشته و این تلاش ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته است و این کشور را به یک بازیگر مهم در بازار بین المللی پهپادها تبدیل کرده است.

نیویورک تایمز می نویسد: به گزارش رسانه‌های خبری، تصاویر ماهواره‌ای و دفاعی، ایران اکنون به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و فروش پهپادهای پیشرفته با قابلیت سلاح‌های پیشرفته به صورت تجاری به کشورهای دیگر، از جمله کشورهایی که در سال‌های اخیر تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفته‌اند، مانند ونزوئلا و سودان است. این یک منبع مهم سرمایه و نفوذ سیاسی برای ایران است که آمریکا تلاش دارد با محدودیت های مالی ایالات متحده با مشکل مواجهش کند.

این رسانه آمریکایی افزود: اکنون روسیه به عنوان یک مشتری بالقوه پهپادهای ایران مطرح است. واشنگتن هفته گذشته ادعا کرد اطلاعاتی دارد، مبنی بر اینکه مسکو قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین از ایران بخرد تا زرادخانه خود را برای جنگ در اوکراین تقویت کند. مقامات آمریکایی از ایران خواستند که هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه نفروشد و نسبت به عواقب آن برای هر دو کشور هشدار دادند. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری‌های نظامی این کشور با روسیه قبل از جنگ بوده است.
ست فرانتزمن، تحلیلگر دفاعی و کارشناس هواپیماهای بدون سرنشین می گوید: «ایران به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی از نظر صادرات پهپادهاست.»

وی با اشاره به پهپاد پیشرفته مهاجر-۶ که بردی حدود ۱۲۵ مایل و توانایی حمل مهمات هدایت شونده دقیق دارد و ادعا می شود در حال حاضر در نقاطی مانند شاخ آفریقا دیده می شود، می گوید کشورها به پهپادهای ایران به عنوان یک تغییر دهنده بالقوه جریانات نگاه می کنند.

فرانتزمن افزود، پهپادهای ایرانی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار هزینه کمتری دارند، اما در حال پیشرفت هستند و ارزش خود را در میادین جنگ در سراسر خاورمیانه ثابت کرده‌اند.
وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای در ۳۰ تیرماه گفت، «شبکه سیستم‌های هوایی بدون سرنشین تهاجمی که توسط ایران گسترش یافته» یا همان پهپادها، موضوع اصلی بحث در نشست امنیتی منطقه‌ای اخیر در قطر بوده است.
دیپلمات‌های غربی دریافت پهپادهای ایرانی توسط اتیوپی را به نیویورک تایمز تأیید کردند و بعداً وزارت خزانه‌داری آمریکا در اکتبر گذشته با اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران، علناً این موضوع را تأیید کرد. در ماه اسفند، بنی گانتز، وزیر جنگ اسرائیل گفت که هواپیمای مهاجر-۶ ایران - به برخی کشورها فروخته می‌شود.

نیویورک تایمز می افزاید: در تیرماه سال جاری، مادورو پهپادهای رزمی مسلح ایرانی را که با استفاده از کیت های مونتاژ مهاجر-۲ ساخته شده بودند، به نمایش گذاشت. اسرائیل در ماه اسفند ایران را متهم کرده بود که موشک های هدایت شونده دقیق را برای استفاده در پهپادها در اختیار برخی کشورها قرار داده است. یک تحلیلگر نظامی نیز ویدئویی را در ماه دی در کانال یوتیوب خود منتشر کرد که در آن گفته بود ایران در حال صادرات هواپیماهای بدون سرنشین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست در تولید پهپادهای مختلف به سطح تولید انبوه رسیده است و از آنجایی که پهپادها کارآمد هستند و برخی کشورها مشتاق این پهپادها بوده‌اند، در سال‌های اخیر، ایران پهپادهایی مانند نیو مهاجر-۲ (M۲-N) و مهاجر-۶ (M۶) و حتی ابابیل (AB-۲) صادر شده است. ایران هم انگیزه‌های سیاسی و مالی برای فروش هواپیماهای بدون سرنشین به کشورها دارد و فروش این پهپادها به تهران این امکان را می‌دهد تا به رغم تلاش‌های غرب برای منزوی کردن خود، پیوندهای بین‌المللی ایجاد کند و منبع درآمد اضافی در کنار نفت فروخته شده در تضاد با تحریم‌ها فراهم کند.
یک تحلیلگر نظامی همکار انستیتو واشنگتن که متخصص در صنایع دفاعی ایران است و نامش ذکر نشد، می گوید: «ایرانی ها این ظرفیت تولید پهپاد باکیفیت را ایجاد کرده اند، بنابراین جای تعجب نیست که کشورهای دیگر به چنین فناوری هایی علاقه مند هستند.»

وی گفت: پهپادهای ایرانی را باید جدی گرفت.
اکنون این سوال مطرح است: این قدرت پهپادی که دشمنان را به هراس انداخته، چگونه به ایجاد امنیت در منطقه کمک می‌کند.
قدرت پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر رشد چشمگیر و ویژه‌ای داشته است. به نحوی که دشمنان کشورمان حیرت زده شده و تلاش دارند اینگونه القا کنند که این پیشرفت پهپادی نوعی تهدید برای منطقه است. این در صورتی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌گاه آغازگر هیچ جنگی نخواهند بود.

با این حال اما طی روزهای قبل اظهار نظرهای قابل توجهی از سوی فرماندهان و مقامات نظامی آمریکایی درباره قدرت پهپادی ایران در منطقه غرب آسیا مطرح شده که جالب توجه است.
تد دویچ، نماینده کنگره آمریکا نیز در اظهاراتی گفته است: پهپادهای ایران خطرناک بوده و کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از این نیز ژنرال کِنِت مَک‌کِنزی فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام در جلسه استماع کنگره گفته بود: « استفاده گسترده ایران از پهپادهای کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه‌جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»
باید به این نکته توجه کرد که دو مورد از عملیات های پهپادی ایران علیه تروریست ها در منطقه غرب آسیا تنها بخش کوچکی از توان پهپادی کشورمان است که در این منطقه صلح‌آفرین است. البته پرندگان بدون سرنشین ایرانی همواره به عنوان چشمان بیدار و تیزبین منطقه را رصد و پایش کرده و در صورت وجود کوچک‌ترین تهدیدی آن را به مواضع دفاعی اطلاع می‌دهند.

این نکته نیز شایان توجه است که ایران علاوه بر پیشرفت‌های پهپادی توانسته در حوزه مقابله با پهپادهای دشمن نیز نقش موثری ایفا کند. به طوری که هنگام تجاوز پهپاد گلوبال هاوک به کشورمان پس از چند بار اخطار به این پهپاد متجاوز آن را با سامانه ایرانی سوم خرداد سرنگون کرد.
باید گفت که رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها رعب‌آور بود. چرا که رونمایی از آن همزمان با سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام شد و طبق گفته کارشناسان و خبرگزاری‌های بین‌المللی پیام مهمی به او بود. پیامی که شاید اکنون در زمان رونمایی آن، توسط آن‌ها دریافت نشده باشد، اما، حتما با تفکر درباره این دستاورد نظامی درس خوبی برایشان داشته است.
رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر ارتش درس مهمی برای صهیونیست‌ها دارد. چرا که این نیرو به هنگام دریانوردی‌های بین‌المللی خود که از مسیر کانال سوئز می گذرد از کنار مرزهای دریایی رژیم اشغالگر قدس عبور می کند. نکته جالب اینجاست که دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش همان فرمانده‌ای است که سال 91 هنگام عبور از کنار صهیونیست ها پاسخ تندی به آن ها داده بود.
رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش در حالی رخ می دهد که چندی است که رژیم صهیونیستی مشغول عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه خلیج فارس تا علاوه بر ابعاد مختلف روابط دوجانبه از نظر نظامی نیز در منطقه حضور پیدا کند. به همین دلیل، مقامات صهیونیستی همانند گذشته در حال ایجاد رعب و وحشت علیه ایران در فضای جامعه جهانی هستند.
علاوه بر توان جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن اصلی محور مقاومت، سایر کشورهای این محور همچون لبنان، یمن، عراق، سوریه و فلسطین نیز آماده اند تا با استفاده از قدرت پهپادی خود درس مهمی را به صهیونیست‌ها بدهند. چرا که این کشورها علاوه بر تجهیز به تسلیحات و تجهیزات مهمی همچون انواع موشک‌ها و خمپاره‌اندازها توانسته‌اند به پهپادهای مختلفی مجهز شده و عملیات‌های مهمی را نیز انجام بدهند.
حال اگر همه یا بخشی از توان نظامی محور مقاومت به طور خاص در حوزه پهپادی علیه حضور صهیونیست‌ها در منطقه به خط شوند می‌توانند آخرین میخ را بر تابوت صهیونیست‌ها وارد کنند. این در حالی که است صهیونیست‌ها نه تنها در رهگیری بلکه در انهدام پهپادهای حزب‌الله لبنان ناتوان هستند و نتوانستند کاری از پیش ببرند.

پاسخی بگذارید