تاریخ : 1401/06/10 11:48
شناسه : 401131

فاطمه مداح نظری - بارها شاهد بوده‌ایم که سلبریتی‌ها، در مسائلی که کم‌ترین ارتباط را با حوزه تخصص‌شان دارد، موضع گرفته و اظهار نظر می‌کنند.

اما زمانی که از آنها انتظار می‌رود تا درباره موضوع مهمی که واکنش اغلب مردم کشور را در پی داشته، مواضع خود را روشن کنند، سکوت اختیار می‌کنند.
اغلب مواضعی که سلبریتی‌ها درباره موضوعات مختلف به نام میهن پرستی می‌گیرند، بیش از آنکه برگرفته از احساسات مردم دوستی‌شان باشد، از آن جهت است که شرایط لازم برای ویزای آمریکا را کسب کنند. یعنی لازمه اخذ ویزا و تابعیت ایالات متحده سلبریتی‌هایی را وادار می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، اظهارنظرهایی همسو با سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشند و بالعکس، از اظهاراتی که موجب محکومیت غربی‌ها شود، خودداری می‌کنند.
اساساً سلبریتی‌ها کسانی هستند که در مقاطع مختلف، به اجاره افراد دیگری در می‌آیند. گاهی تحت اجاره سیاسیون داخلی قرار می‌گیرند و گاهی هم به اجاره سفارت انگلیس و امریکا در می‌آیند.
اساساً ترجیح سلبریتی‌ها این است که میان تعارض به حقوق‌ها تفکیک قائل شوند، به خصوص زمانی که این تعارض از طرف دولت های غربی بوده و پای کسب تابعیت و دریافت ویزای ایالات متحده در میان باشد.
برخلاف ادعایشان، مواضع و نظراتی که در حوزه‌های مختلف اتخاذ می‌کنند، بیش از آنکه از روی میهن دوستی و دغدغه مندی برای مردم باشد، در جهت مخالفت با سیستم حاکمیتی کشور است. تنها زمانی شاهد اعلام موضع از سوی سلبریتی‌ها هستیم که اظهار نظرشان ضد حاکمیت و در راستای منافع غربی ها باشد.
سلبریتی‌هایی که برای کوچک‌ترین حوادث در غرب در شبکه های مجازی اعلامیه صادر کرده و اشک می‌ریزند، و یا از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد برای جلب توجه دولت‌های غربی استفاده می‌کنند، نوبت به ملت ایران و مسلمانان که می‌رسد، سکوت پیشه می‌کنند. حتی مواضعی هم که در رابطه با حوادث و اتفاقات داخل کشور اتخاذ می‌کنند، بوی غرب پرستی شان بلند است.
از سال 2017 به این سو، دولت ایالات متحده طی قوانین جدیدی که برای متقاضیان ویزای این کشور وضع کرد، از آنها می‌خواهد که سابقه‌ فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی طی پنج سال گذشته و همچنین اطلاعات بیوگرافی خود از ۱۵ سال گذشته را ارائه دهند.

به عبارتی بهتر، اغلب مواضعی که سلبریتی‌ها درباره موضوعات مختلف به نام میهن پرستی می‌گیرند، بیش از آنکه برگرفته از احساسات مردم دوستی‌شان باشد، از آن جهت است که شرایط لازم برای ویزای آمریکا را کسب کنند. یعنی لازمه اخذ ویزا و تابعیت ایالات متحده سلبریتی‌هایی را وادار می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، اظهارنظرهایی همسو با سیاست‌های دولت آمریکا داشته باشند!
وقتی پا را از پله هواپیما پایین می‌گذارند انگار فراموش می‌کنند که در چه کشوری به دنیا آمده‌اند و با چه فرهنگ غنی بزرگ شده‌اند؛ خیال می‌کنند اگر برعلیه کشورشان صحبت کنند و اظهار نظرهای تندی داشته باشند و پشت به فرهنگ ایرانی کنند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند. قدم روی فرش قرمز می‌گذراند و با هر قدم به جای آن که فرهنگ ایرانی را به رخ دنیا بکشند در ذهن بینندگان جهانی چهره‌ای سیاه و دروغین و دور از شأن و جایگاه ایران و ایرانی به نمایش می‌گذارند.وقتی پشت تریبون می‌روند هم  با همان شگرد همیشگی خودشان شروع به سیاه نمایی می‌کنند و بر تار و پود ایران می‌تازند. همه این کارها برای جایزه است اما چیزی که عایدشان می‌شود وطن فروشی است.
جالب است؛ هیچ کدامشان در جشنواره‌‌های بین المللی فیلم که مورد توجه همه دنیا است یک‌بار هم از تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها نگفته‌اند. چرا دارو را تحریم کردید؟ چرا در طول این چند سال مردم ما را در تنگنا و سختی گذاشتید؟  چرا اینقدر علیه ایران و اسلام جوسازی می‌کنید؟ و هزاران چرای دیگر. اما برای دلخوشی هم که شده یک بار سلبریتی‌ها از مردم کشورمان در مقابل تحریم‌کنندگان دفاع نکردند.

حواشی بسیاری که سلبریتی‌ها و بازیگران ایرانی در جشنواره فیلم کن امسال داشتند آنقدر هنجارشکنانه بود که صدای بسیاری از مردم را درآورد. پای اعتراض مردم به «فارس من» کشیده شد و چندین پویش ثبت کردند. حامیان پویش‌ها به حجاب سلبریتی‌ها، اظهارنظرهای غیرکارشناسی و تند علیه ایران و اسلام،‌ همراهی با دشمنان و... معترض بودند.
یکی از اتفاقات سخیفی که در جشنواره فیلم کن  امسال افتاد نمایش فیلم موهن «عنکبوت مقدس» بود. فیلم بسیار ضعیفی که پایین ترین نمره را از تماشاگران گرفت و حتی عده ای حاضر نشدند تا پایان فیلم در سینما بمانند. اما در کمال تعجب جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن به آن هدیه شد. این فیلم حتی در رده بندی بهترین فیلم از نگاه مخاطب آخرین فیلم بود ولی بر اساس موضع گیری های سیاسی به بازیگر زن معلوم الحال و فراری آن فیلم جایزه دادند .
ترانه علیدوستی اولین سخنان توهین آمیز را درباره ایران در این جشنواره مطرح کرد. او گفت: «وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، پس شما از صبح که بیدار می‌شوید تا شب، مشغول جنگیدن خواهید بود! ». ترانه علیدوستی همچنین در مصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما در ایران رسانه‌ای برای زدنِ حرف‌هایمان نداریم و سرکوب می‌شویم!». علیدوستی در حالی چنین ادعاهایی را مطرح کرد که جزء معدود بازیگرانی است که به طور مداوم در حال نقش آفرینی در فیلم های سینمایی و سریال هاست. او حتی فراموش کرد که بیست سال پیش و در حالی که یک جوان ۱۸ ساله بود سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و از آن زمان به عنوان یک بازیگر جدی مطرح شد.

پیمان معادی نیز درباره تورم ایران در جشنواره کن صحبت کرد و گفت: «تورم و تاثیراتش در ایران از جنگ ویران‌گرتر است. شما برای اینکه هزینه خانواده‌ات را تامین کنی هر روز باید ببینی رئیس جمهور آمریکا چه گفته است». او هیچ اشاره ای به نقش آمریکا و رئیس جمهورش بر این وضعیت نکرد و سخنی از تحریم های ظالمانه آمریکایی نگفت.

اصغر فرهادی نیز در نشست خبری هیات داوران کن گفته بود: «با آن که کشورم در شرایط خیلی سختی به لحاظ اقتصادی و…  به سر می‌برد خوشحالم که توانستم امسال در این جشنواره به عنوان داور حضور داشته باشم». بسیاری از کارشناسان معتقدند که فرهادی نقش موثری در ارائه جایزه به فیلم سخیف «عنکبوت مقدس» داشته است.

چرا سلبریتی‌ها با اظهارات خلاف واقع و سخیف‌شان پیرامون وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور در جهت اهداف دشمن حرکت می‌کنند و تصویری دروغ از ایران در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند.

پاسخی بگذارید