امیرآبادی در ایسنا مطرح کرد؛
گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1401/06/7 11:33
شناسه : 401188

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات را خوب توصیف کرد و گفت: برجام و مساله مذاکرات برای حل مشکلات اقتصادی مردم است پس هر مذاکره‌ای که با حفظ حقوق، شأن و اقتدار ملت ایران به حل مشکلات اقتصادی منتج شود، مورد تایید نمایندگان مجلس است؛ ما کاری به شرق، غرب و آمریکا نداریم و فقط حقوق ملت برایمان مهم است.

احمد امیرآبادی فراهانی درباره واردات خودرو نیز اظهار کرد:  شرکت‌های خودروسازی داخلی می‌گویند دست ما را نبسته و آزاد بگذارید، در این شرایط ما از فولکس واگن هم جلو می‌زنیم، اجازه دهید ما ضرر نکنیم و از تکنولوژی‌های روز استفاده کرده و محصولمان را به قیمت روز عرضه کنیم و در این صورت ما از شرکت‌های خودروساز خارجی هم بهتر می شویم؛ چون چنین توانی داریم. ما هم می گوییم بسم الله. اما نمی گذاریم ضمن داشتن انحصار، خودروهایتان را به قیمت آزاد بفروشید بعد هم مردم هزینه های مدیریتی شما را پرداخت کنند.

رییس فراکسیون ایثارگران مجلس همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران با بیان این آمار که حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون ایثارگران،‌ تبدیل وضعیت شدند در عین حال گفت:‌ اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم.

امیرآبادی فراهانی نماینده قم و عضو  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری ایسنا به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخ داد که در زیر می‌خوانید.

علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی، هنوز برخی از دستگاه‌ها قانون را اجرا نکرده و نسبت به تبدیل وضعیت استخدامی مشمولین اقدامی انجام ندادند. مجلس از بعد نظارتی چه اقدامی انجام داده است؟

در حال حاضر تعداد زیادی از دستگاه‌ها اقدام به تبدیل وضعیت کارمندان مشمول قانون کرده‌اند. این کار تقریبا در وزارت نفت به مرحله آخر رسیده و حدود ۳۶ هزار نفر تبدیل وضعیت می‌شوند. در وزارت بهداشت هم تعداد زیادی تبدیل وضعیت شده و تعداد زیادی هم در مرحله آخر قرار دارند که مجموعا حدود ۶۳ هزار نفر تبدیل وضعیت خواهند شد. در مجموعه دولت نیز تبدیل وضعیت حدود ۸۷ هزار نفر در دستگاه‌های مختلف انجام شده است.

ظاهرا قرار شد در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند

در این بین هنوز شرکت مخابرات برای انجام این قانون کارشکنی می‌کند. وزیر ارتباطات یکسری اقدامات و کمک‌هایی را انجام داده اما شرکت مخابرات با کوتاهی، قانون‌شکنی می‌کند. در همین راستا ما طرحی تهیه کردیم که به موجب آن ۱۸ درصد سهم دولت در شرکت مخابرات به عنوان سهام ممتاز تعریف می‌شود. همچنین در این طرح ودیعه مردم در شرکت مخابرات برای تلفن‌های ثابت، تبدیل به سهام مدیریتی می‌شود و مدیریت آن در اختیار دولت قرار می‌گیرد. با این طرح وزارت ارتباطات به عنوان دستگاه تخصصی مکلف می‌شود صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیأت مدیره و مدیران مخابرات را تأیید کند، این همان کاری است که بانک مرکزی برای بانک‌ها انجام می‌دهد. این موضوع در طرح پیش‌بینی و بارگذاری شده که ان شاءالله به زودی به کمیسیون تخصصی برای ادامه مراحل قانون‌گذاری ارجاع می‌شود.

در زمینه تبدیل وضعیت هنوز شرکت مخابرات برای انجام این قانون کارشکنی می‌کند. طرحی تهیه کردیم که به موجب آن ۱۸ درصد سهم دولت در شرکت مخابرات به عنوان سهام ممتاز تعریف می‌شودبا چند نفر از نمایندگان هم این موضوع را در قالب سوال از وزیر ارتباطات پیگیری می‌کنیم. سوالاتی که از تعداد دیگری از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد برای برخی از بانک‌ها پرسیده شده و باید به زودی وزرا در مجلس پاسخگو باشند. استنکاف برخی از دستگاه‌ها برای تبدیل وضعیت ایثارگران و اجرای این قانون را در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه پیگیری خواهیم کرد.

با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ موضوع اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران آمده است، آیا مهلت اجرای این قانون تا پایان سال خواهد بود؟

موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آمده است، منتها اگر دستگاه‌ها کوتاهی کرده و تصور می‌کنند با اخراج ایثارگران و عدم تبدیل وضعیت آن ها مجلس کوتاه می‌آید، اشتباه می‌کنند. اگر این تبدیل وضعیت تا پایان سال جاری صورت نگیرد، تلاش می‌کنیم تا آن را مجددا در بودجه ۱۴۰۲ تکرار کنیم. البته که طبق مذاکرات صورت گرفته با دیوان عدالت اداری، نظر تخصصی دیوان بر این است که به دلیل آنکه این موضوع به عنوان حقوق مکتسبه محسوب می شود، حتی در صورت قید نشدن در بودجه ۱۴۰۲، در صورت شکایت ایثارگران به دیوان عدالت اداری، دیوان در سال‌های آینده رأی به نفع ایثارگران خواهد داد.

پاسخی بگذارید