رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد؛
گروه: سیاسی / دولت
تاریخ : 1401/06/7 12:39
شناسه : 401193

شاخه سبز- رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به راه‌اندازی پلاسما تراپی برای درمان سرطان در کشور، از هدف‌گذاری ۱۰ هزار مگاواتی در ساخت نیروگاه‌های برق خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی امروز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در لرستان در سخنانی با اشاره به برنامه‌های انرژی اتمی اظهار داشت: از تأکیدات و فرمایش‌های مقام معظم رهبری یک عقب ماندگی انباشته ۱۰ ساله داریم و در همه دولت‌ها نسبت به این موضوع اهتمام ویژه به کار گرفته نشده است.

وی با اشاره به نقش مؤثر این حوزه برای پیشبرد سایر امور عنوان کرد: آثار تبعی این حوزه و پیشبرد توسعه‌ای این بخش، فوق العاده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه نکته اصلی که با آن مخالف هستند و در انحصار ابرقدرت‌ها است، بحث چرخه سوخت است افزود: همه ابرقدرت‌ها به شدت مخالف این امر هستند، حتی همین روسیه و چین که ما چرخه سوخت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این چرخه سوخت قدرت ساز است و با آن می‌توان بدون وابستگی کارها را پیش برد ادامه داد: این امر را در انحصار سلطه خودشان نگه داشته‌اند، دعوای آنها نیز با ایران بر سر همین است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: از ابتدای شکل گیری صنعت هسته‌ای، شیطنت و خباثت و فتنه‌ای که با سر دستگی منافقین به راه انداخته‌اند و موارد اتهامی با محوریت اسرائیل، در این راستا بوده تا با همین جوسازی و غوغا سالاری، وجاهت قصد ایران را زیر سوال ببرند.

اسلامی با تاکید بر اینکه اسرائیل روزانه راجع به برنامه اتمی ایران صحبت می‌کند گفت: غیر از پنج قدرتی که خودشان تسلیحات هسته‌ای دارند، اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی نیز تسلیحات هسته‌ای دارند، به کره شمالی گیر می‌دهند، اما با بقیه کاری ندارند، به طور مثال مدیر کل آژانس که به اسرائیل می‌رود یک کلام سوال نمی‌کند که ما باید بازرسی کنیم، جرأت نمی‌کند بگوید که موارد هسته‌ای شما را انبار گردانی کنم.

وی با بیان اینکه در این دوره تلاش کرده‌ایم و تا جایی که میسر شده تصویری متفاوت از انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای را به جامعه خودمان ارائه بدهیم گفت: به طور مثال رونمایی روز پنج شنبه، کاری است که ۳۰ سال پیش باید شروع می‌شد و پیشرفته‌ترین سامانه اشعه گاما را برای پرتو دهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی به ویژه برای حبوبات راه اندازی کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دامنه گسترده‌ای از فعالیت را در حوزه آب و خاک، محیط زیست، کشاورزی، سلامت و… هدف گذاری کرده‌ایم گفت: حوزه پلاسما سرد دستاورد بزرگی است، الان نتیجه تحقیقات پلاسما را تبدیل به سامانه کرده‌ایم و برای درمان سرطان، پلاسما تراپی را راه اندازی کرده‌ایم.

سلامی با تاکید بر اینکه برای اولین بار در کشور سه نفر از بانوان تحت درمان و پلاسما تراپی قرار گرفته‌اند افزود: این امر بدون عوارض جانبی بوده و درمان بدون هیچ گونه آسیب خواهد بود.

وی گفت: همچنین پسته ایران را به خاطر آفت مهجور می‌کردند، سامانه آن را ساختیم و الان در همین حوزه پلاسما، بحث صنعتی سازی آن را راه اندازی کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه همچنین حوزه آب سنگین مهم‌ترین تحول اساسی را در بخش سیستم دارویی دنیا ایجاد کرده است گفت: سیستم داروهای شیمیایی که اقتصاد و تجارت بزرگی در دنیا به وجود آورده امروز با استفاده از آب سنگین تولید می‌شوند.

اسلامی گفت: سریع‌ترین دستاوردی که ما داشتیم و همین چند ماه پیش کارخانه آن را افتتاح کردیم، قطره غربالگری نوزادان سه تا هفت روزه برای تشخیص بیماری‌های متابولیک است.

وی با بیان اینکه این امر دستاورد حوزه فناوری هسته‌ای است که در بخش صنعت مولکولی و همچنین اکسیژن ۱۸ اتفاق افتاده است گفت: اینها به لحاظ اقتصادی و فناوری برای کشور شکوفایی می‌آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه اینها قدرت ساز است و مؤلفه قدرتی هستند بیان داشت: در این راستا ابرقدرت‌ها و دشمنان آنها را برای کشور ایران نمی‌خواهند و می‌خواهند که پیشرفت‌های این حوزه از آن خودشان باشد.

اسلامی تاکید کرد: اما جمهوری اسلامی ایران از این مرز عبور کرده و ظرفیت‌ها را در این حوزه گسترش می‌دهد، از همه مهم‌تر حوزه برق است، فرانسه بیشترین ظلم را در طول تاریخ بر سر قضیه اتمی به ما کرده، پول ما را گرفتند تا روی چرخه سوخت سرمایه گذاری کنند، گفتند شرکت تأسیس کنید و شما هر وقت سوخت خواستید ما به شما سوخت می‌دهیم، بعد از ۵۰ سال در رابطه با شرکت چیزی دست ما را نگرفته، سودی به ما داده نشده، بیشترین مزاحمت را هم در مذاکرات بر سر چرخه سوخت، فرانسه برای ایران ایجاد می‌کند، این در حالیست که ۷۴ درصد برق تولیدی آنها از طریق برق اتمی است.

وی ادامه داد: بعد از این همه سال ما فقط یک نیروگاه داریم، یکی از مواردی که از سوی رهبری مورد تاکید بوده، هدف گذاری ۱۰ هزار مگاواتی در ساخت نیروگاه‌ها به صورت بومی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: امیدواریم کار به گونه‌ای پیش برود که جمهوری اسلامی ایران خودش طراح و سازنده نیروگاههای اتمی باشد، حوزه اتمی بالاترین درجه اعتباری را به لحاظ استانداردی دارد، کشوری که به این درجه اعتباری برسد، از صنعت با قابلیت بالا بهره مند است، در این رابطه نیز نیروی انسانی خیلی خوبی داریم.

پاسخی بگذارید