تاریخ : 1401/06/9 09:10
شناسه : 401216

شاخه سبز - وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای درخصوص تحولات اخیر عراق با بیان اینکه ایران تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را توسل به رویکردهای گفت وگو محور، حفظ حقوق شهروندی، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می‌داند، تاکید کرد: تهران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن و قدرتمند است.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و با طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی سلامت برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر، حکمت و درایت دولت و ملت عراق و کلیه نهادهای قانونی کشور در عبور از فتنه‌ای بزرگ تقدیر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی همانطور که پیشتر گفته است تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را، توسل به رویکردهای گفت وگو محور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می‌داند و امیدوار است تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراقی با مسئولیت پذیری و مشارکت سازنده در روند سیاسی، زمینه مناسب را برای تشکیل دولت جدید فراهم سازند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن، قدرتمند و ایفاگر نقش سازنده در  تحولات منطقه است و هیچگاه حمایت‌های خود را از روندها و نهادهای سیاسی و قانونی عراق دریغ نکرده است.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از تمامی جریان‌های سیاسی، شخصیت‌ها و علاقه مندان به عراق قوی و مستقل می‌خواهد با احترام به حقوق و مطالبات یکدیگر در یک روند مسالمت آمیز و گفت وگو محور همراه با مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی، تمامی مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاری قانونی کشور دنبال و راه را برای هرگونه استفاده بدخواهان عراق مسدود کنند.

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با توجه به آغاز ایام زیارت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و حرکت میلیونی زائران حسینی به سمت عتبات مقدسه عراق، بر ضرورت احترام به شعائر حسینی و تلاش دسته جمعی برای استقرار آرامش فراگیر و تامین امنیت تمامی زائران و مهمانان عتبات عالیات تاکید می‌کند.

در پایان بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد جمهوری عراق با  استعانت از درگاه باری تعالی و با هدایت مقام رفیع مرجعیت و با تدبیر و حکمت دولت و هوشیاری آحاد ملت عراق و تمام جریان‌های سیاسی، از این مرحله سخت با سرعت عبور می‌کند.

پاسخی بگذارید