تاریخ : 1401/06/9 09:48
شناسه : 401217

شاخه سبز - چالش تامین انرژی در اروپا به دلیل سیاست‌های غلط رهبران این قاره در اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه روسیه، به بحرانی برای شهروندان قاره سبز در آستانه فصلی سرد تبدیل شده و آنها را نگران آینده و زمستان سخت پیش رو کرده است.

به گزارششاخه سبز، قیمت‌ برق به عنوان مهمترین مولفه در حوزه انرژی، همچنان به رکوردشکنی در قاره اروپا ادامه می‌دهد و نگرانی‌ها درباره دسترسی به انرژی و گرمایش را افزایش داده است.

برای مثال مردم لهستان در بحبوحه نگرانی‌ها از کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها در سراسر اروپا، به مدت چند روز با خوابیدن در خودروهای خود انتظار خرید زغال سنگ را برای سوخت زمستان پیش رو می‌کشند.

در همین پیوند رئیس سابق شرکت نفت و گاز لهستان اعلام کرده که افزایش بهای گاز طبیعی ممکن است شرکت‌های کوچکتر انرژی را در این کشور به سوی ورشکستگی و تعطیلی سوق دهد.

پیوتر ووزنیاک تاکید دارد که چالش مورد اشاره از این واقعیت ریشه می‌گیرد که شرکت‌های انرژی، گاز را در بازار نقدی اروپا خریداری می‌کنند که قیمت‌های آن طی ماه‌ها افزایش داشته است.

وی هشدار داد: قیمت‌هایی که شرکت‌ها باید در بازار نقدی پرداخت کنند، در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و این تهدید جدی وجود دارد که شرکت‌ها پول کافی برای پرداخت وثیقه نخواهند داشت و از این رو چنین شرکتی مجبور می‌شود از مناقصه انصراف دهد.

وی افزود: اگر این شرکت‌ها جایی برای خرید گاز نداشته باشند، نمی‌توانند آن را به مشتری نهایی بفروشند، در نتیجه شرکت‌های انفرادی رو به ورشکستگی می‌روند.

پیشتر نیز گزارش شده بود که شرکت نفت و گاز لهستان پس از خودداری از پرداخت پول گاز روسیه به روبل، به طور فعالانه برای خرید در بازار نقدی وام می‌گیرد و طی چند ماه گذشته، این شرکت چهار قرارداد وام با موسسات مالی مختلف به ارزش چند میلیارد یورو منعقد کرده است.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

گاز روسیه گرانتر می‌شود

از طرف دیگر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که به دنبال افزایش قیمت گاز به سه هزار و ۵۰۰ یورو در هر هزار متر مکعب، ناچاریم قیمت پیش‌بینی شده را تا پایان سال ۲۰۲۲ به پنج هزار یورو افزایش دهیم؛ موضوعی که نگرانی‌ها در این حوزه را دامن زد.

تارنمای اقصادی بیزینس اینسایدر نیز یکشنبه هفته جاری در گزارشی به تشریح شرایط حاکم بر حوزه انرژی اروپا پرداخت و نوشت: نرخ معاملات پایه گاز در بازار اروپا (Dutch TTF futures) در حال حاضر ۱۲۰۰ درصد بالاتر از نرخ میانگین در دهه پیشین است.

در گزارش این وبگاه خبری آمریکایی به نقل از تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری سوئیسی یو بی‌ اس آمده است: با توجه به ادامه روند افزایش چشمگیر بهای انرژی که بر فشار اقتصادی به بخش‌های مختلف جوامع می‌افزاید، اکنون وقوع یک رکود اقتصادی فنی در حوزه یورو پیش‌بینی می‌شود.

اقتصاددانان یو بی‌ اس هشدار دادند: در شرایطی که بحران انرژی به جیره‌بندی گاز منجر شود، دورنمای اقتصادی از این نیز وخیم‌تر خواهد بود.

در همین ارتباط شرکت انرژی فرانسه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که از امروز شرکت روسی گازپروم کاهش میزان گاز تحویلی را که به شکل فوری اعمال می‌شود، اطلاع داده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر، نوشت: شرکت انژی (Engie) اعلام کرده بود به دلیل نبود توافق میان طرف‌ها در اجرای قرارداد، تحویل گاز به سرعت کاهش خواهد یافت.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

صنایع اروپا در آستانه فروپاشی

نشریه فارین پالسی نیز در گزارشی به تبیین شرایط حاکم بر اروپا پرداخت و نوشت: بزرگترین مشکل، افزایش بهای گاز طبیعی است که در سرتاسر قاره اروپا ویرانی به بار آورده، تورم را افزایش داده، صنایع را از پای درآورده و باعث شده است مردم عادی وقتی قبض‌ها را می‌بینند، به خود بلرزند.

بر اساس این گزارش، قیمت گاز طبیعی اروپا در حال حاضر حدود ۱۰ برابر بیش از متوسط قیمت آن در دهه گذشته و تقریبا ۱۰ برابر گرانتر از آمریکاست.

الکس مونتون کارشناس بازارهای جهانی گاز در شرکت انرژی راپیدان می گوید گاز طبیعی اروپا به حدی گران است که گویی ۵۰۰ دلار برای یک بشکه نفت پرداخت شود.

وی افزود: ما با قیمت‌های نجومی گاز روبه رو هستیم و فقط چند ماه تا زمانی که تقاضای گاز در زمستان به اوج می رسد، فاصله داریم. همچنین واقعا مشخص نیست که آیا گاز کافی برای تامین نیاز در فصل زمستان وجود دارد یا نه.

به گفته مونتون، بدون عرضه گاز روسیه در زمستان، کشورهای اروپایی مجبور خواهند بود به واردات گاز طبیعی مایع متکی باشند. اما مشکل این است که آسیا به عنوان بازار بزرگتر گاز طبیعی مایع در حال رقابت است، بدان معنا که قیمت ها همواره بالاتر از گاز قدیمی از شرق خواهد بود.

جمیع این شرایط موجب شده است که با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش قیمت حامل های انرژی، وزرای انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۹ سپتامبر در بروکسل گفتگوهای فوری برگزار کنند.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

فرانسه دست به دامن الجزایر

البته شرایط سخت تامین انرژی مختص کشورهای ضعیف قاره سبز نمی‌شود و پرچمداران تروئیکای اروپایی نیز با چالش‌های متعدد و حتی عمیق‌تری در این زمینه روبرو هستند.

در همین ارتباط می‌توان به فرانسه به عنوان دومین اقتصاد بزرگ اروپا اشاره کرد که به دنبال گران شدن سوخت و بحران انرژی در اروپا، تمایل مردم این کشور به استفاده از شومینه با سوخت چوب افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری آناتولی با استناد به گزارش رسانه‌های فرانسوی به نقل از بیانیه صادر شده از اتحادیه مواد اشتعال‌زا، سوخت و گرمایش فرانسه، نوشت: تقاضا برای چوب و هیزم جهت استفاده برای سوخت در این کشور به شدت افزایش یافته و همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که درخواست برای خرید خاک اره و استفاده از آن برای سوخت نیز به شدت زیاد شده است.

براساس گزارش این اتحادیه فرانسوی، ترس از کمبود انرژی، مصرف‌کنندگان را به سوی چوب کشانده و موجب شده تا آنجا پیش از فرا رسیدن فصل زمستان اقدام به انبار چوب کنند.

در همین راستا رسانه‌های فرانسوی به استناد اظهارات سخنگوی دولت در مورد اخباری که قرار است در روزهای آینده از توافق این کشور با الجزایر منتشر شود، از احتمال افزایش ۵۰ درصدی واردات گاز از این کشور آفریقایی خبر می‌دهند.

روزنامه لو فیگارو با اشاره به اظهارات الیویه وران (Olivier Véran) سخنگوی دولت فرانسه از نزدیک شدن مواضع در دیدار روسای جمهوری دو کشور فرانسه و الجزایر و اخباری که قرار است به زودی در این باره منتشر شود، نوشت: امانوئل مکرون دست خالی از سفر سه روزه خود بازنگشته است. مکرون عصر پنجشنبه در راس هیاتی عالی‌رتبه به الجزایر سفر کرده بود.

بر پایه این گزارش، پاریس همانند سایر شرکای اروپایی خود و در حالی که روسیه عرضه گاز را محدود کرده است، برای تامین گاز نیازمند اتکا به منابع جایگزین شده است.

لو فیگارو نوشت: این توافق نمی تواند همه مشکلات فرانسه را در حوزه انرژی که بهای آن در اروپا به شدت افزایش یافته، برطرف کند و الجزایر به عنوان هفتمین صادرکننده گاز در دنیا نمی‌تواند به تنهایی جای خالی روسیه را در این بازار جبران کند. امروز الجزایر می‌تواند ۱۱ درصد از گاز مصرفی اروپا را تامین کند و این در حالی است که سهم روسیه ۴۷ درصد بود.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

زمستانی سخت در انتظار آلمان

رابرت هابک وزیر اقتصاد آلمان با پیش‌بینی زمستانی سخت هشدار داد که بحران انرژی هنوز برای اقتصاد آلمان در راه است و بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از اول اکتبر، آلمانی‌ها با تصمیم دولت مبنی بر انتقال افزایش قیمت انرژی به مصرف‌کننده، به‌طور مشخص شاهد افزایش قبوض خود خواهند بود.

از طرف دیگر پایگاه خبری دویچه‌وله در گزارشی نوشت: در میان تورم فزاینده در آلمان،‌ مردم این کشور در حال تلاش برای ذخیره باقی‌مانده درآمدشان برای احتمال افزایش شدید هزینه‌ انرژی در زمستان هستند و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح توقع اقتصادی آلمانی‌ها به کمترین میزان در سه دهه اخیر رسیده‌است.

بر اساس این گزارش، نتایج به ‌دست آمده از بررسی‌های شرکت پژوهش‌ بازار آلمان (GfK) نشان‌ می‌دهد، بحران انرژی و نرخ بالای تورم در این کشور، اعتماد مصرف‌کنندگان به قدرت خرید آن‌ها را به پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال اخیر کاهش داده‌ است.

یک پژوهش جداگانه توسط مجله بیزینس اینسایدر که به تازگی نتایج آن منتشر شد، نشان داد که بیش از نیمی از آلمان‌ها از چندی پیش در حال صرفه‌جویی به منظور کاهش هزینه‌های انرژی خانوار هستند.

فرآیند صرفه‌جویی در بخش‌های صنعتی آلمان نیز شکل گرفته‌است، به طوریکه، آژانس شبکه فدرال این کشور که در حوزه انرژی فعالیت دارد در روزهای گذشته از افت ۲۱.۳ درصدی مصرف بخش صنعتی در ماه ژوئیه در مقایسه با میانگین زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.

دولت آلمان نیز در همین راستا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی قانون محدود کننده‌ای برای گرمایش ساختمان‌های دولتی تصویب کرده است. این قانون که در مدت زمان کمی بیش از یک هفته لازم الاجرا می‌شود، در ابتدا به مدت ۶ ماه به قوت خود باقی خواهد ماند که بر اساس آن بسیاری از ساختمان‌های عمومی مثل تالارها و سالن‌های راه‌آهن ممکن است به صورت محدودی گرم شوند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز روز سه‌شنبه در این زمینه اعلام کرد که قیمت‌های برق سال آینده آلمان که معیار قیمت اروپا در نظر گرفته می‌شود، روز گذشته به مدت کوتاهی به بالای یک‌هزار یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در نهایت به ۸۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کرد. 

فابین رونینگن تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی این وضعیت را غیرعادی و ناپایدار ارزیابی و تاکید کرده است که این قیمت‌ها به میزانی می‌رسد که هرگز فکر آن را نمی‌کردیم.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

لندن در چنبره سونامی گرانی انرژی

روزنامه پرشمارگان لوموند نیز به تازگی در گزارشی اعلام کرد: از آنجایی که قیمت گاز از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافته است، بانک مرکزی بریتانیا انتظار دارد که نهاد تنظیم‌کننده انرژی در این کشور سقف قیمت برق خود را برای مصرف‌کنندگان افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، نهاد تنظیم‌کننده انرژی در بریتانیا اعلام کرده است که این سقف به صورت سه ماهه (پیشتر ۲ بار در سال) برای بهبود ثبات بازار، بررسی خواهد شد که این امر نشان دهنده افزایش سرسام‌آور دیگری در قیمت‌ها از ژانویه است.

این روزنامه فرانسوی روز جمعه هفته گذشته نیز اعلام کرد که در بریتانیا، قیمت‌های تنظیم شده انرژی از ماه اکتبر سالجاری میلادی ۸۰ درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، قیمت گاز و برق از زمان آغاز جنگ در اوکراین افزایش یافته است و طبق گزارش دانشگاه یورک، دو سوم خانوارهای بریتانیا تا ژانویه ۲۰۲۳ در مضیقه انرژی خواهند بود.

لوموند اضافه می‌کند: از آنجایی که این آستانه بر اساس میانگین قیمت عمده‌فروشی گاز طی ماه‌های گذشته محاسبه می‌شود، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تورم سالانه در بریتانیا بیش از ۱۰ درصد افزایش یابد و این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران این کشور در آستانه رکود است.

با این حال روزنامه لوموند در گزارش دیگری که در تاریخ چهارم اوت منتشر کرد، نوشت: بانک مرکزی انگلستان عواقب تورم در این کشور را ترسیم و نرخ تورم را در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی ۱۳ درصد پیش‌بینی کرده است.

روزنامه لو فیگارو نیز با اشاره به افزایش سقف قیمت انرژی در بریتانیا که ۸۰ درصد افزایش یافت، نوشت: این معیار، تورم را در کشوری که در بحبوحه بحران هزینه زندگی و با جنبش‌های اعتصابی بزرگ مواجه است، تشدید می‌کند.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

بر اساس این گزارش، سقف قیمت انرژی از اکتبر در بریتانیا ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت، که در بحبوحه بحران هزینه زندگی، تورم را بیشتر می‌کند و دولت را برای اقدام تحت فشار قرار می‌دهد.

به دلیل افزایش قیمت جهانی گاز به ویژه پس از جنگ در اوکراین، این سقف سالانه از یکهزار و ۹۷۱ پوند برای هر خانوار متوسط ​​به رقم سه هزار و ۵۴۹ پوند افزایش خواهد یافت.

یک مستمری بگیر ۷۲ ساله که در مسکن اجتماعی در جنوب لندن زندگی می‌کند، از افزایش صورتحساب ماهانه خود از ۲۵ به ۴۵ پوند در کمتر از یک سال خبر می‌دهد.

او که به تازگی نامه‌ای از تامین کننده انرژی خود دریافت کرده که از او خواسته است برای هزینه بعدی ۷۰ پوندی برنامه‌ریزی کند، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: همه روزگار سختی خواهند داشت.

این شهروند بریتانیا که قصد دارد از ژاکت و پتو برای به حداقل رساندن مصرف انرژی خود استفاده کند، نگران همسایه‌های خود است؛ افرادی که به گفته او کنتور برقشان با پیش‌پرداخت کار می‌کند و در زمان بدهکاری، ناگهان اجاره‌شان را نمی‌دهند چراکه برق و گازشان قطع می‌شود.

در همین ارتباط رویترز نیز گزارش داد: پنج هزار انگلیسی مبتلا به نارسایی کلیوی برای تصفیه خون به دستگاه‌های دیالیز خانگی وابسته هستند و ماهیانه ۲۰۰ پوند بابت ۲۰ ساعت مصرف برق این دستگاه‌ها هزینه می‌کنند که در صورت قطعیت گرانی برق، برخی از این بیماران به ناچار روانه بخش دیالیز بیمارستان‌ها خواهند شد که این اماکن درمانی تنها ۱۲ ساعت در هفته اقدام به دیالیز می‌کنند و در نتیجه امید به زندگی این بیماران کاهش خواهد یافت.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

جانسون: اشک بریتانیا درمی‌آید

با این حال بوریس جانسون نخست وزیر در حال کناره‌گیری انگلیس به تازگی در یادداشتی برای نشریه دیلی میل با اذعان به وخامت شرایط اقتصادی این کشور تلاش کرد روسیه را عامل اصلی بحران و افزایش هزینه‌های زندگی مردم از جمله انرژی در انگلیس جلوه دهد.

وی یکشنبه هفته جاری نیز خطاب به مردم این کشور درباره نرخ بالای تورم و رشد سریع هزینه‌های زندگی و بهای انرژی در انگلیس، نوشت: ماه‌های آتی شرایط سخت و شاید بسیار دشوار خواهد بود. قبوض انرژی اشک در می‌آورد.

جانسون افزود: هزینه گرم نگه‌داشتن منازل از هم‌اکنون برای اکثریت مردم دلهره‌آور است. بنابراین نباید فراموش کرد که مقصر اصلی بحران انرژی در جهان چه کسی است.

وی که روزهای پایانی به عنوان نخست وزیر انگلیس را سپری می‌کند، با مقصر دانستن رییس‌جمهوری روسیه و بحران اوکراین، هیچ مسئولیتی را در قبال وضعیت کنونی اقتصاد انگلیس نپذیرفت و ادامه داد: این جنگ اوکراین است که برای انگلیسی‌ها هزینه تراشی می‌کند و به همین دلیل است که قبوض انرژی ۲ برابر خواهد شد.

در این میان خبرگزاری رویترز در گزارشی از اثرات افرایش بهای انرژی بر زندگی مردم انگلیس پیش‌بینی کرد که گرانی انرژی می‌تواند زندگی قشر آسیب‌پذیر انگلیس را با خطر روبرو کند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز گزارش داد: هزینه های بالای زندگی ناشی از افزایش قیمت انرژی در انگلیس صاحبان کسب و کار را مجبور به بستن درها و تعطیلی مغازه‌های خود کرده است.

بر اساس این گزارش، پل استیونز مغازه قصابی خود را در ۳۱ آگوست به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی پس از هفت سال اقامت در شهر باکینگهام شایر تعطیل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت‌های کنونی انرژی ما را فلج کرده و باعث شده درهای مغازه خود را ببندیم، از این وضعیت ناراحت و عصبانی است و می‌گوید: ادامه فعالیت به منزله خودکشی مالی برای ما خواهد بود. این بسیار ناامید کننده است.

برایان ویلیامز مالک یک مهدکودک در شهر پیتربورو در شرق انگلیس نیز تاکید دارد: مساله اصلی، فقدان قطعیت درباره قیمت‌های انرژی است. برنامه‌ریزی مالی در تجارت مهم است و با شرایط فعلی نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

این شهروند انگلیسی اضافه می‌کند: ما به روش‌هایی برای استفاده بهینه از انرژی توجه داریم، اما وقتی با کودکان کار می‌کنید، نمی‌توانید هزینه‌های گرمایش را کاهش دهید، نمی‌توانید گرما را از آنها بگیرید. بنابراین ما ناچاریم از طرق دیگر در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. قبوض غذا، هزینه‌های کارکنان ما، و این‌جور چیزها باید آسیب ببینند.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

فوتبال جزیره در آستانه بحران

به نوشته تارنمای روزنامه دیلی میل، در پی اعلام خبر افزایش هزینه‌های انرژی، برخی از باشگاه‌های فوتبال انگلیس با خطر تعطیلی روبرو شدند.

این روزنامه با تبیین بحران انرژی در اروپا و آثار و تبعات ناشی از آن، نوشت: برخی از باشگاه‌های فوتبال جزیره پیش‌بینی می‌کنند که هزینه‌هایشان چهار برابر شده و مدیران باشگاه‌ها از مالکان آنها می‌خواهند تا به جای جذب بازیکن جدید به فکر پرداخت قبض گاز و دیگر هزینه‌های جاری باشند.

دیلی میل به نقل از برخی از مدیران باشگاه‌های انگلیس نوشت: بیم آن می‌رود که اوجگیری هزینه‌های انرژی تنها نوک کوه یخ باشد. بر اساس برنامه اعلام شده افزایش بهای گاز و برق، برخلاف سقف ۸۰ درصد ویژه مصارف خانگی، هزینه انرژی مشاغل و باشگاه‌ها به صورت نامحدود قابل افزایش است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، باشگاه فارست گرین که قبض انرژی فصل پیش آنها حدود ۹۰ هزار پوند بوده، پیش‌بینی کرده که با وجود تامین برق مصرفی باشگاه از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، هزینه انرژی این باشگاه در فصل آتی سه برابر شود.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

سوئیس: بحران انرژی غیرقابل اجتناب

از طرف دیگر خبرگزاری فرانسه با اشاره به بیانیه مطبوعاتی شورای فدرال (دولت) سوئیس، نوشت: این کشور اکنون باید مانند سایر کشورها در جلوگیری از وضعیت کمبود گاز تا حد امکان با اتخاذ اقدامات داوطلبانه کمک کند.

بر پایه این بیانیه، سوئیس قصد دارد در بازه زمانی از اکتبر ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ مصرف گاز را از متوسط مصرف پنج سال گذشته خود کمتر کند.

اتحادیه اروپا پیشتر از ۲۷ کشور عضو که البته سوئیس جزو آنها نیست، خواسته بود تا مصرف گاز خود را تا ۱۵ درصد کاهش دهند تا به صورت مشترک از ایجاد وضعیت کمبود در زمستان پیش رو جلوگیری و عرضه کافی گاز را تضمین کنند.

سوئیس همه گاز مورد نیاز خود را وارد می‌کند و سه چهارم این سوخت نیز از آلمان وارد می‌‎شود.

دولت سوئیس در بیانیه خود یادآوری کرده است که کمبود گاز در اتحادیه اروپا پیامدهای مستقیمی بر این کشور خواهد داشت و استفاده از گاز خریداری شده را پیچیده خواهد کرد.

مهمترین استفاده گاز در سوئیس گرمایشی است و سه چهارم گاز مصرفی این کشور در فصل زمستان مصرف می‌شود.

گاز تنها ۱۵ درصد از منبع تامین انرژی سوئیس محسوب می شود اما این کشور در زمستان برق تهیه شده از گاز را از آلمان تامین می‌کند.

رییس کمیسیون فدرال برق سوئیس (الکام) نیز به تازگی به یک شبکه رادیو و تلویزیون این کشور گفت که افزایش سرسام‌آور قیمت برق برخی از مشاغل این کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

پایگاه خبری سوئیس‌اینفو با اعلام این موضع به نقل از ورنر لوگینبول نوشت: درحالیکه هر کاری انجام می‌دهیم تا هیچ کمبود برقی وجود نداشته باشد، اما خطر آن در هفته‌های اخیر از بین نرفته است.

رییس الکام همچنین معتقد است که بحران انرژی در زمستان غیرقابل اجتناب است زیرا پیش‌بینی این مشکل دشوار بوده است.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

بلژیک: بازار انرژی اروپا شکست خورده است

تین ون در استراتن وزیر انرژی بلژیک نیز معتقد است: بدون کنترل قیمت‌های گاز طبیعی، اتحادیه اروپا باید چندین زمستان سخت را تحمل کند.

این مقام بلژیکی در صفحه خود در توئیتر هشدار داد: پنج تا ۱۰ زمستان آینده در صورتی که کاری برای کنترل بهای گاز انجام نشود، بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: ما باید در سطح اتحادیه اقدامی بکار بندیم و در زمینه توقف افزایش قیمت گاز تلاش کنیم.

این مقام بلژیکی خواستار کنترل قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا شد و افزود زمان مذاکره به پایان رسیده و وقت تصمیم‌گیری فرا رسیده است.

وزیر انرژی بلژیک گفت که کشورش نقش پیشتازی را در درخواست تعیین سقف قیمتی در سطح اروپا مطرح و درباره این پیشنهاد خود با کمیسیون اروپا رایزنی کرده است.

استراتن افزود: بازار انرژی اروپا شکست خورده است و به اصلاحات فوری نیاز دارد و وضعیت کنونی دیگر برای بسیاری از خانواده‌ها و شرکت ها قابل تحمل نیست.

بحران جهانی انرژی؛ قاره سبز در انتظار زمستان سخت

اروپا به سمت فروپاشی نظام‌مند

این شرایط علاوه بر چالش‌های متعدد اقتصادی، بحران‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در سطح قاره اروپا به همراه داشته است و وزیر خارجه مجارستان در همین ارتباط هشدار داد: باورهای ایدئولوژیک اروپایی‌ها را در زمستان گرم نگه نمی‌دارد و غرب اروپا به سمت فروپاشی نظام‌مند ناشی از بحران انرژی پیش می رود.

برچسب ها:

پاسخی بگذارید