گروه: سیاسی / مجلس
تاریخ : 1401/06/9 10:33
شناسه : 401225

نماینده دشتستان در مجلس با اشاره به معضلات و چالش‌‎های موجود در حوزه مسکن و اجاره‌بها، گفت: باید یک سونامی ساخت مسکن در کشور شکل بگیرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و فرمودند: «در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.»

موضوع مسکن از ابتدای تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری،‌ یکی از محوری ترین وعده های رئیس جمهور بود و همچنان از مهمترین مطالبات مردم نیز هست.

در همین راستا و برای تبیین دقیق چالش ها و راهکارهای حوزه مسکن و کنترل اجاره‌بها،‌ مصاحبه‌ای با ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* آقای رضایی، با توجه به تاکید رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت، مبنی بر اینکه در حوزه مسکن، عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که همین موجب افزایش بی رویه قیمت و اجاره‌بها شده است، به نظر شما اصلی ترین دلایل شکل‌گیری این پدیده که به تعبیر مقام معظم رهبری، باعث تحمیل فشار زیادی بر مردم شده است، چیست؟

رضایی: ریشه و علت اصلی گرانی مسکن به کم کاری های دولت های گذشته برمی‌گردد. در سال های قبل، باید متناسب با نیاز جامعه در کشور، مسکن ساخته می شد که نشد. طرح‌های خوبی مثل مسکن مهر نیز دنبال نشد و متوقف شد. این مورد باعث بر هم خوردن نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن شد و به دلیل اینکه متناسب با میزان تقاضا، مسکن عرضه نکردیم،‌ باعث افزایش سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها شد.

اضافه بر آن، برخی اقداماتی که آغاز شد،‌ نیمه کاره رها شد. به عنوان مثال قانون مالیات بر خانه‌های خالی که به معنی تعلق گرفتن مالیات بر خانه هایی که بیش از یک سال خالی مانده بودند،‌ مالیات تعلق گرفت. اما متاسفانه این قانون نه در دولت قبلی و نه در یک سال اخیر، به درستی اجرا نشد و سیاستگذاری صحیحی برای الزام صاحبان این دو میلیون خانه خالی به عرضه این واحدها در جامعه انجام نشد.

 

*به نظر شما، برای کنترل و رفع معضلات حوزه مسکن چه اقداماتی باید انجام شود؟

رضایی: یک قانون خوبی که در این زمینه داریم،‌ قانون جهش مسکن هست که پیش بینی کرده سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود. این قانون باید به بهترین وجه، اجرا شود تا دولت با توجه به اینکه ساخت مسکن در کشور متاثر از تحریم ها نیست، ‌بتواند این میزان مسکن را تولید کند.

به نظر من باید یک سونامی ساخت مسکن در کشور شکل بگیرد و همه دستگاه ها از وزارت جهاد تا وزارت اقتصاد و وزارت راه به میدان بیایند تا این وعده دولت و نیاز مردم، تحقق پیدا کند و عقب ماندگی عظیمی که در این بخش از دولت های قبلی به جای مانده، جبران شود.

*از همان زمان که وعده ساخت انبوه مسکن توسط رئیس جمهور مطرح شد، عده ای به انتقاد از این طرح پرداختند و مدعی شدند که با توجه به اینکه اجرای چنین طرحی نیازمند حجم زیادی از اعتبارات است، ‌عملا قابلیت اجرا نخواهد داشت، نظر شما در این باره چیست؟ آیا این طرح را عملیاتی می‌دانید؟

رضایی: محاسبات ما نشان می دهد که این امر،‌ حتما تحقق‌پذیر است منتهی علی‌رغم تاکید رئیس جمهور، عزم و اراده جدی در همه دستگاه ها برای تحقق این امر دیده نمی‌شود.

یک مسئله خیلی مهم در بحث مسکن،‌ سیاستگذاری ما در حوزه بانکی و سرمایه است. زیرا سیاستگذاری  برای هدایت سرمایه‌های موجود در جامعه به سمت حوزه ساخت مسکن، بسیار مؤثر است؛ یعنی باید به‌گونه‌ای سیاستگذاری کنیم که شهروندان به جای هزینه در خرید مسکن و یا هدایت سرمایه به سایر حوزه‌ها،‌ ترغیب شوند تا در ساخت و تولید مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

پاسخی بگذارید