مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم :
گروه: استان ها / قم
تاریخ : 1401/08/3 12:06
شناسه : 401237

مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم : تخصص حلقه مفقوده پیشرفت پروژه‌های عمرانی قم زهره مهرنوروزی-قم یکی از کلانشهرهای کشور و دومین شهر مهم زیارتی ایران ماست، ورود سالانه بیش از 20میلیون زائر و مسافر به این شهر نشان می‌دهد که قم در زمینه زیر ساخت های یک شهر و استان زائر پذیر و گردشگر به توسعه زیرساخت های متعددی نیاز دارد، از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به پروژه های تامین آب شرب، ساخت مسکن، توسعه وتمرکز بر روی استفاده از ظرفیت‌های ریلی و هوایی برای تسهیل در جابجایی مسافر، افزایش شهرستان برای تخصیص اعتبار بیشتر برای توسعه استان در سطح ملی، از جمله اهدافی است که در استانداران قم پی گیری و دنبال شده و می‌شود، اما شهرما همچنان از وجود پروژه‌های نیمه تمامی مانند منوریل ، فرودگاه و مسیر ریلی جدید و معضلات بافت فرسوده رنج می‌برد و این نیمه کارها شهروندان را کلافه کرده است.

مهندس مرتضی رحمن نیا مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم که ازبخشداری محلات استان مرکزی گرفته تا سه دوره شهرئار لوشان زرندیه اراک وهمچنین شهردار ناحیه 5  تهران و7سال مدیرکلی اداره فنی عمرانی حمل و نقل ترافیک استانداری قم را در کارنامه سوابق 32ساله خود دارد مهمان روزنامه شاخه سبز شد تا از پروژه‌های افتتاح شده در سال‌های پیش بگوید و راهکار گره‌های کوری که مانع از پیشرفت پروژه‌های بزرگ قم شده را نیز بیان کند.
مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم گفت: در طی 8سال مسکن مهر قم را که با 33درصد پیشرفت فیزیکی از دولت نهم ودهم تحویل گرفتیم، در سال 1398مسکن مهر در 46هزار و 333واحد درقالب 9محله  با کمک راه وشهرسازی و تعاون ساخته و به متقاضیان تحویل داده شد.
مرتضی رحمن نیا افزود: از دیگر اقدامات انجام شده طی ساله دولت تدبیر و امید در قم می توان به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب در ضلع شرقی شهرقم بالغ بر یکصد میلیارد تومان اشاره کرد که با راه اندازی این تصفیه خانه، علاوه بر تولید برق همچنین باعث شد که آب فضای سبز را از آب شرب جدا سازی شود.
خدمات در حوزه مسکن
وی یکی دیگراز خدمات دولت قبل به قم را الحاق 560هکتاری پردیسان به قم برای ساخت نهضت ملی مسکن بیان و تصریح کرد: الحاق این زمین ها با پیگیری استاندار وقت از وزارت راه و شهرسازی انجام شد.
مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم گفت: درسال 1394 برای ارتباط ترافیکی مناطق 3 و 6 برای ساماندهی حریم ریل به طول عرشه بتنی 262مترطول کلی آن 350 متر با 12عدد پایه بتنی برای 9عرشه 10میلیاردو 280میلیون تومان اعتبار پرداختی دولت وقت هزینه شده است.
بافت فرسوده شهری
رحمن نیا در خصوص بافت فرسوده تصریح کرد: برای باز سازی بافت فرسوده شهر قم 250میلیارد تومان در سال 1395 به عنوان سهم استان قم  از ردیف بودجه 40907299 برای بهسازی بلفت فرسوده کلان شهر قم تخصیص یافت.
وی در باره قطار شهری با بیانن اینکه این پروژه در قم فاز نخست آن از سال 1392 آغاز شده و در هر کیلومتر 400میلیارد تومان هزینه در بر دارد اظهارداشت: برای خط «B» مترو مطالعات جانمایی ایستگاه ها به طول 15کیلومترو 16 ایستگاه برای خط« A » مترو سیصد میلیارد توما دولت وقت هزینه کرده است.
یهره برداری از ظرفیت ریل استان
رحمن نیا با بیان اینکه برای فاز نخست قطار شهری به طول 14 کیلومتر200میلیارد تومان هزینه شد و همچنین 630میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز برای ادامه پروژه اختصاص یافت تصریح کرد: برای احداث خط بی قطار شهری قرار بود که 200هکتار زمین وگذار شود که در دولت قبل 50 هکتار آن تحویل داده شده است.


خدمات حمل و نقل درون شهری
وی افزود: درخصوص حمل و نقل درون شهری از سوی دولت وقت  تعداد 104 دستگاه اتوبوس به شهرداری قم اختصاص داده شد 86 دستگاه اتوبوس شرکت پیشرو دیزل تفاهمنامه منعقد کرد و سی میلیارد تومان مصوب کرد تا وزیر کشور به بانک مرکزی اعطا کند.
رحمن نیا گفت: در سال 96و سال 97در مجموع 719پروژه عمرانی در قالب صنعتی، گردشگری و کشاورزی در هفته های دولت و دهه فجر درقم افتتاح شد که نقش بالایی در اشتغالزایی و توسعه زیر ساخت ها دربر داشت.
پروژه های آب فاضلاب
وی در خصوص پروژهای آبرسانی و تامین آب شرب قم بیان کرد: تصفیه خانه آب دو دهک دلیجان با 6مترمکعب ظرفیت متعلق به قم 70درصد پیشرفت داشت که درزمان دولت تدبیر با اختصاص 800هزار میلیون یورو بعلاوه 15میلیارد تومان و تخصیص از خزانه اسلامی بخش اعتبارات عمرانی، پیشرفت پروژه به 97درصد رسید.
رحمن نیا با بیان اینکه در زمان دولت دوازدهم در زمینه آب و فاضلاب شهری  170کیلومتر اصلاح شبکه ،140کیلومترخط انتقال انجام شد افزود: ساخت و بهره برداری تصفیه خانه اضطراری آب با ظرفیت 600لیتر برثانیه ، ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه شماره 3 فاضلاب با ظرفیت 50 هزار متر مکعب در شبانه روز و خط انتقال فرعی –اصلی 116 کیلومترو همچنین احداث تصفیه خانه فاضلاب محلی مقیاس کوچک در پردیسان خط لوله انتقال فاضلاب پردیسان  از دیگر اقداماتی بود که  در زمینه آب و فاضلاب این شهرصورت گرفت.
وی در خصوص حوزه فرهنگ و ورزش و جوانان تصریح کرد:افتتاح ورزشگاه تختی، تالار شهر بعد از 18سال توسط معاون عمرانی استانداروقت جناب مهندس بهشتی تکمیل شد و با حضور معاون اول رییس جمهور وقت افتتاح شد واحداث کتابخانه مرکزی در خیابان امام همچنین افزایش سرانه فضای سبزبخشی از اقدامات عمرانی در حوزه جوانان بود.
مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم، درباره پروژهای ریلی قم گفت: احداث سینی گردان در منطقه گارمانوری و تعویض ریل های استان توسط مدیرعامل وقت، راه اندازی قطار قم تهران با 8 واگن و ظرفیت جابجایی 16میلیون مسافر در طول سال از اقدامات خوبی بود که در حوزه ریلی رخ داد.
رحمن نیا اتصال کمرگ استان قم به راه آهن سراسری از برنامه های پیگیری شده دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: در این اقدام این امکان ایجاد می شود که کشورهای آسیای میانه حمل بار خود را از طریق راه آهن قم انجام دهند که هم اکنون سه میلیون بار از طریق کانتینر حمل می شود که با استفاده از ظرفیت ریل میزان حمل بار از آسیای میانه به6میلیون تن می رسد.
ساخت آزاد راه
وی تصریح کرد: شروع آزاد راه غربی کهاز کیلیومتر 660/11متر از عوارضی قم تهران شروع جاده قدیم قم –تهران را قطع می مند در کیلومتر 250/11کیلو متر و تا راهجرد به طول 56 کیلومتر در فاصله 500متری بیمارستان 1000تختخواب ودر 2500متری 578هکتاری و مسکن مهر پردیسان عبور می کندو همچنین آزاد راه قم گرمسار را در فاصله 3/7کیلومتری قطع می کند در دولت دوازدهم به سرعت پیگری و دنبال شد.
 وی در خصوص پیگیری طرح های اولویت دار قم اظهارداشت: تسریع در اجرای پروژه قطار سرسیع السیرتهران-قم –اصفهان، تعین تکلیف فرودگاه قم و تکمیل و اجرای پروژه، تکمیل و بهربرداری از متروی  از پروژه هایی است که در دولت قبل بارها با نامه نگاری پیگری و دنبال شد تا خدمت قابل توجهی  به مردم شریف و محترم قم  انجام شود.
رحمن نیا خاطرنشان کرد: در زمینه جابجایی مسافراولویت بندی حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی در الویت اول تا سوم هستند و  و درحمل و نقل جاده ای که امیدوارم در دولت سیزدهم شاهد گره گشایی راه های حمل و نقل جدید مانند هوایی در قم افتتاح شد.
فرزندان انقلاب
مدیرکل فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک سابق استانداری قم با بیان اینکه برخی از پروژه های قم مانند منوریل میراثی است افزود: برای رسیدن به این روزهای پرافتخار شهیدان بسیاری جان خود را فدا کردند و خدمت به این مردم در هر لباسی ارزشمند و مقدس است چون خدمت به نظامی است که این مرد با جان دل در به دست آوردنش نقش داشتند و برای پیروزی آن تلاش کرده اند.
وی با نقد صحبت های معاون عمرانی استاندار در نشست خبری استاندار قم به مناسبت هفته دولت گفت: پروژه های بزرگ قم بیشتر مشکل حقوقی دارند که استاندار سابق آقای صادقی آن را قصه غم انگیز می دانستند وارتباط زیادی با مدیریت ندارد ما نمی توانیم این پروژه های تاریخی را از ضعف و کمکاری مدیران سابق بدانیم چون بدور از انصاف است، اما من معتقد هستم تخصص حقله مفقوده پروژه های عمرانی قم است چرا که در بخش عمران لزوما ما به مدیران متخصص و تحصیل کرده در زمینه مهندسی عمران نیاز داریم برای  مثال در پروژه های افتتاح شده در سال 96و 97 در زمینه فاضلاب و حمل  تو توسعه ریلی با نظر کارشناسی و اعتبار انجام شد.
وی با گلایه از نقد گفته های معاون عمرانی استاندار تصریح کرد: ما مدیران همه خودمان را سرباز این نظام می دانیم و اینکه ما مدیران دولت قبل را که وظیفه خود را انجام داده اند و رفته اند درغیابشان نقد کنیم با اخلاق یک مدیر اسلامی سازگاری ندارد.
 وی بیان کرد: معاون عمرانی استاندارقم از خدمات استانداری  در زمینه عمرانی  در نشست خبری صحبت می کرد این در حالی بود که 98درصد  پروژهای قم زیر ساخت آن در دولت قبل انجام شده است هرچند که معتقد هستم همه دولت های ما به این مردم و این نظام تعلق داشتند و کشیدن خط پر رنگ بین دولت ها به نفع هیچکسی نیست ما همه باید برای سربلندی نظام و مردم این کشور تلاش کنیم.
رحمن نیا بیان کرد:  مطمئن هستم  ما مدیران با محکوم کردن یکدیگر کاری  از پیش نمی بریم فقط آب به آسیاب دشمن می ریزیم و این عمل نه مورد پسند خداست و نه  مورد پسند رهبری و نه  هیج مدیر فرزانه ای در این نظام است بلکه همه باید نگاه  و هدفمان ساخت و آبادانی کشور باشد نه اینکه با نگاه پررنگ جناحی به همدیگر انگ کمکاری بزنیم.



پاسخی بگذارید