تاریخ : 1401/06/21 12:01
شناسه : 401249

شاخه سبز- بیانیه تند و تحریم در کنار ادعای تلاش برای احیای توافق؛ دوگانه متناقض غرب در مذاکره برای رفع تحریمهاست و تروئیکای اروپا و آمریکا متاثر از ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی، تکلیف خود را در قبال خواسته‌های به حق ایران نمی‌دانند و این ندانستن را در بهانه‌هایی چون زمستان اروپا و گاز ایران پنهان می‌کنند.

به گزارش شاخه سبز انتشار تازه‌ترین بیانیه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، علیه برنامه هسته ای ایران در کنار تحریم وزیر و وزارت اطلاعات ایران، نشان می‌دهد در غرب بر همان پاشنه سابق «چماق و هویج» می‌چرخد. در این میان اروپا پس از ۴ سال بی‌تعهدی به تعهدات خود در، مدعی به خطر افتادن مذاکرات و تیره شدن چشم‌انداز آن شده‌ است.آمریکا هم پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای و اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران، بار دیگر و خلاف ادعاهای «جو بایدن» تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند.

با وجود تمام این زیاده‌خواهی‌ها اما این دو طرف در تقلای این هستند که با بهره‌گیری از هجمه رسانه‌ای، جمهوری اسلامی را مقصر بن‌بست موجود در مذاکرات جلوه دهند. ادعاهایی از این‌ دست که ایران مذاکرات را برای رسیدن به زمستان اروپا و آغاز بحران سوخت این قاره، متوقف کرده، شوخی‌های تلخی است که غرب برای فرار از مسئولیت‌های جدی خود به آن‌ها دست می‌یازد.

بیانیه و تحریم یا مذاکره و پیش‌نویس؟

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ با ایده تازه سه کشور حاضر در برجام آغاز شد، ایران هم بر اساس حسن‌نیت خود، این ایده را که به پیش‌نویسی تبدیل شده بود، با دقت بررسی و دیدگاه‌های خود را به طرف‌های غربی انتقال داد؛ تبادل دیدگاه‌ها اگرچه در ارزیابی خود آنها به خوبی پیش می‌رفت اما از یازدهم شهریور که آخرین دیدگاه‌های ایران به رابط اروپایی و سپس به آمریکا منتقل شد، متوقف مانده و شواهد نشان می‌دهد، تروئیکای اروپا و آمریکا خواب تازه‌ای برای مذاکرات و احیای توافق دیده‌اند. بیانیه روز شنبه (۱۹ شهریور) سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و نیز تحریم وزارت و وزیر اطلاعات ایران به بهانه های واهی از سوی آمریکا نشانه‌هایی از همین شواهد هستند.

تروئیکای اروپا در بیانیه‌ خود از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند «این خواسته چشم انداز بازگرداندن برجام را به خطر می‌اندازد». وزارت خزانه‌داری آمریکا هم روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «سید اسماعیل خطیب»، وزیر و وزارت اطلاعات ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد و دلیل اعمال این تحریم را «کمک به حمله سایبری» ادعایی علیه آلبانی عنوان کرد.

گفت وگوها هم درباره ایران همچنان ادامه دارد؛ وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته در کنفرانس خبری به همراه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره مذاکرات برای احیای برجام به خبرنگاران گفت که پاسخ اخیر ایران به آمریکا «ما را به عقب می‌برد». «آنتونی بلینکن» همچنین در سفر شامگاه جمعه خود به بروکسل با کاترین کولونا، جیمز کِلِورلی و آنالنا بربوک، همتایان خود از فرانسه، انگلیس و آلمان دیدار کرد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای چالش‌های ایران را مهمترین محور این دیدار اعلام کرده است. «راب مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران هم پنج‌شنبه گذشته با روسای گروه‌های صهیونیستی، مانند آیپک دیدار کرد. پیش از این هم «جوزپ بورل» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک‌شدن نظرات، در حال فاصله‌گرفتن آراست».

پاسخی بگذارید