تاریخ : 1401/06/21 12:45
شناسه : 401255

واقعه عاشورا و خون به ناحق ریخته اباعبدالله الحسین علیه السلام شوری وصف ناشدنی در سرتاسر تاریخ ایجاد کرده واین حقیقت را که پیامبر  اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمودند:«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداًبراى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» وجود عینی اش را در  اربعین و در حال و هوای  محبین به اهل بیت  در مراسم عاشورا و در راهپیمای اربعین می بینیم .

این شورودلدادگی در مردم ایران عاشقانه تر و شیفتگی افزاینده تر است . هر کجا حرف ازامام حسین علیه آلاف التحیه و الثنا و ذریه پاکش به میان می آیید مردم از هیچ چیز حتی آسایش و  و جانشان دریغ نمیکنند . در  روایتها  شنیده ایم که در زمان متوکل مردم حاضر می شدند دست و پایشان را قطع کنند تا به زیارت اربعین بروند و مردم قبول میکردند تا این عشق و ایمان  سینه به سینه و نسل به  نسل به  ما رسیده  این میراپ گرانها که خونبهایش خداست هرگز از قلوب مومنین پاک نمیشود .

چند سالی است راهپیمای اربعین شکل و شمایل  عمومی تری  به خودگرفته و صدا و سیما و دولتها نیز بر طبل آن میدمند .از حالت  سفر معنوی و روحانی در آمده و تبلیغات هم به آن اضافه شده که میتواند آثار ناخوشایندی به همراه داشته باشد و نتیجه عکس بدهد . در این هزارو 400 سال همواره مردم کم یا زیاد به صورت مردمی و خود جوش به سفر کربلا میرفتند و البته در اربعین شورو شوق مردم افزایش پیدا می کرده است .

این واقعه بزرگ و وصف ناشدنی را به عنوان قدرت شیعه و مغناطیس وجود نازنین امام سوم شیعیان جهان پدیده ای منحصر به فرد و بی نظیر مطرح کرده است.

اما آن چیزی که امسال در حال وقوع است در کنار عظمت وبزرگی این رخداد بزرگ . ناهماهنگی ها وبی تدبیری های موجود در این ماجراست.تاکید بر حضور 5 میلیون ذائرایرانی در اربعین و  پیش بینی آن بدون پیش بینی های لازم برای  سهولت در رفت و آمد مردم کاری  ناصحیح می باشد

الان که تعداد زائران هنووز به 3 میلیون نفر نرسیده و هنوز یک هفته تا روز اربعین باقی است  با تراکم و ازدحام بیش از حد و غیر قابل تصور  در جاده های منتهی به مزرها در پایانه های مرزی و همچنین در کشور عراق  ودر نجف و کربلا رو برو شده ایم .

و تقصیررا به گردن  آماده نبودن  زیر ساخت های عراق می اندازیم .اماآیا زیر ساخت های  جاده ای و همچنین دیگر امکانات از قبیل  خود پردازها و پمپ بنزین ها به  حد کافی آمادگی سرویس دهی برای این حجم جمعیت را داشته اند. مسلم است که  جواب  منفی است زیرا بسیاری از عزیازن در شهرهای مرزی به خاطر کمبود سوخت معطل مانده اند .

لذا بهتر است در وقت باقیمانده با مدیرت جمعیت و  تردد و تسهیل برگشت زائران به ایران شرایط را در سالهای آتی برای سپردن امور به دست  مردم  تلاش کنیم . امام خمینی  همواره تاکید داشتند عزاداریها  به همان شکل قدیم و سنتی برگزار شود منظور امام از سنتی فقط شیوه عزاریها و نوحه خوانی ها نبود بلکه کلیه ارکان عزاداری از نذر ها و نوع حضور مردم در مراسم و البته سفر پر فیض اربعین  نیز بایست به همان شکل سنتی و بدون دخالت دولت انجام شود و فقط دولت به عنوان تسهیل کننده روند حضور مردم را مدیریت وتسهیل کند .در این صورت است که می توانیم بگوییم  حضور مردم را ارج نهادیم . مدیرت مراسم اربعین امسال می تواند کام مردم را  که باشهد شیرین زیارت  شیرین شده است به تلخی نگرایاند.  گرچه حلاوت زیارت اربعین چنان قدرتی دارد که هیچ مصیبت و سختی آثار معنوی و گرانبهای آنرا ازبین نمی برد امابه هر حال کسانیکه مردم را به حضور گسترده تشویق کردند باید برای رفاه حال زوار امام حسین ع از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

پاسخی بگذارید