تاریخ : 1401/06/21 12:58
شناسه : 401256

غافلگیری مسئولان ستاد اربعین نشان داد عشق به مولا وسرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)غیر قابل  پیش بینی نیست اما می تواند فراتر از تصور ما صورت گیرد .

حضور 25میلیون زائر در مدت 20 روز در یک نقطه و گرد مغناطیس وجود حضرت امام حسین علیه السلام مطلبد که ستاد مرکزی برگزاری اربعین به یک سازمان مهم و مستقل تبدیل شود.البته این به معنای دخالت مستقیم دولت در اجرای مراسم یا برگزاری آن نیست بلکه فقط به عنوان تسهیل گر و ایجاد زیر ساخت های لازم و کافی برای تردد و رفاه زائران .

اگر در سال کمتر 50 هزار نفر به حج مشرف می شوند وبرای این مراسم سازمانی وجود دارد می توان برای این مراسم باعظمت نیز سازمانی ایجاد کرد که ماهها قبل از رسیدن موسم مراسم تدارکات و پیش بینی های لازم را انجام بدهند .

اربعین حسینی امروز به یک نماد و یک شعار بزرگ برای مذهب شیعه بدل شده و هویت رسمی مکتب ما را نشان می دهد، آن جایی که خیل زائران و مشتاقان از سراسر جهان زیر لوای پرچم حسینی قرار می گیرند و با یکدیگر برای آماده شدن جهت حکومت جهانی امام زمان(عج) عهد و پیمان برادری می بندند.

رهبر معظم انقلاب در کلام نورانی خودشان به زیبایی موضوع اربعین و اهمیت زیارت اربعین را به تصویر کشیده اند، آنجایی که فرمودند: « اساساً اهميت اربعين در آن است كه در اين روز، با تدبير الهى خاندان پيامبر(ص)، ياد نهضت حسينى براى هميشه جاودانه شد و اين كار پايه‌گذارى گرديد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلى، در حوادث گوناگون - از قبيل شهادت حسين ابن على(ع) در عاشورا - به حفظ ياد و آثار شهادت كمر نبندند، نسل‌هاى بعد، از دستاورد شهادت استفاده زيادى نخواهند برد».

نکته قابل توجه در ارتباط با اربعین همین مسأله است که بحث زیارت اربعین در مورد هیچیک از ائمه معصومین(ع) وارد نشده و تنها سید و سالار شهیدان زیارت اربعین دارند و دلیل این مسأله نیز اهمیت زنده ماندن قیام عاشورا و نهضت حسینی است تا به سادگی فراموش نشود و در اعماق جان ها بماند.

مروری گذرا بر روایات پیامبر و اهل‌ بیت(ع) به خوبی نشان می‌دهد که از منظر فرهنگ ناب شیعه، زیارت امام حسین(ع)، ‌گریه و سوگواری بر مصائب آن امام و بزرگداشت ایام شهادت آن حضرت و یاران مظلومش، از جایگاه بلند و برجسته‌ای برخوردار است. روایات معتبر اسلامی از اهمیت این مسئله و تأکید پیشوایان دین بر زنده نگهداشتن یاد و خاطره جانبازی‌های شهیدان کربلا حکایت می‌کند. تعابیری که در روایات ما در اینباره وارد شده و پاداش‌های گوناگونی که بر این امر مژده داده شده است، بسیار شگفت‌انگیز است.

امام حسن عسگری (ع) زیارت اربعین را نشانه مومن بیان می فرمایند.و امام صادق(ع) فرمود: خداوند خیر هر کس را بخواهد، دوستی امام حسین و دوستی زیارت او را در دلش می‌افکند و برای هر کس بد بخواهد، بغض امام حسین و بغض زیارت او را در قلبش قرار می‌دهد(1)، امام رضا(ع) فرمود: هر کس اباعبدالله را در کنار نهر فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.(2)

محمد بن مسلم از امام باقر(ع) روایت کرده است که فرمود: اگر مردم می‌دانستند چه برکاتی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است، از ‌اشتیاق زیارت او می‌مردند و نفس‌هاشان از حسرت به شماره می‌افتاد! گفتم مگر چه برکاتی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است؟ امام(ع) فرمود: هر کس امام حسین(ع) را از روی ‌اشتیاق زیارت کند، خداوند پاداش هزار حج مقبول و هزار عمر پاکیزه و پاداش هزار شهید از شهدای بدر و پاداش هزار روزه‌دار و ثواب هزار صدقه مقبول و پاداش آزادی بنده‌‌ای که برای خدا آزاد شده باشد، برای او مقرر می‌فرماید!(3)

روایات اهل بیت(ع) در فضیلت زیارت امام حسین(ع) از راه دور و نزدیک در حد تواتر معنوی(4) و دست کم در حد روایات مستفیض است(5)، این امر جای شکی باقی نمی‌گذارد که زیارت آن امام همام از بزرگ‌ترین موجبات قرب الی‌الله است و هیچ عمل مستحبی در فضیلت به پای آن نمی‌رسد. امامان اهل‌ بیت(ع)، هم در گفتار و هم در رفتار بر این موضوع مهم تأکید کرده‌اند، آن بزرگواران از هر فرصت و به هر بهانه‌ بهره می‌جستند تا یاد و خاطره حضرت سیدالشهداء و اصحابش زنده‌تر و پویاتر شود و غبار گذر زمان و سایه سنگین دشمنی‌ها بر آن ننشیند و نیفتد. در مطلب حاضر که از فارس انتخاب شده حجت‌الاسلام احمدرضا دردشتی مدیر گروه شبهه‌شناسی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، اهمیت موضوع پیاده‌روی اربعین و دلایل آن را تشریح کرده است.

 

 

بدون تردید مراسم با عظمتی مثل پیاده‌روی اربعین که به صورت خودجوش و مردمی صورت گرفته و می‌گیرد، در کنار نقاط قوت و ارزشمند آن، از آسیب‌هایی هم رنج می‌برد که باید برای آن فکری کرد و طرحی درانداخت. روشن است که مدیریت دولتی و ورود مستقیم و سیاسی دولت‌ها به این امر کاری نادرست و خطرناک است، این مراسم باید با همان ماهیت ساده و مردمی‌اش ادامه حیات دهد.

اما این امر هرگز به این معنا نیست که نهادهای تصمیم‌گیر و تأثیرگذاری مانند نهاد مرجعیت شیعه برای جهت دادن، مدیریت‌ کردن و بهره‌برداری فرهنگی از این مراسم دست به کار نشوند، این هیجان مقدس و حرکت ارزشمند می‌تواند و باید که بهره‌های بسیار فراوان فرهنگی، سیاسی، امنیتی و معنوی برای شیعیان بلکه جهان اسلام با خود داشته باشد.

پاسخی بگذارید