گروه: سایر / یادداشت
تاریخ : 1401/06/21 13:06
شناسه : 401262

گزارش

چرایی ترس دشمن از اجتماع اربعین ‏

فاطمه مداح نظری – بیش از ۲۰ میلیون نفر در پیادهروی اربعین حضور دارند و مشاهده این جمعیت برای دشمنان سخت است و ‏چون رسانههای غربی از این حضور خوشایند نیستند، آن را سانسور میکنند.‏

فلسفه و اهداف قیام عاشورا از جنبه های مختلف قابل تحلیل و بررسی است که در این خصوص نقل است از امام صادق علیه ‏السلام، که امام حسین علیه السلام جان خود را در راه خدا داد تا بندگان را از سرگردانی، سردرگمی و حیرانی نجات دهد.

بنابراین در کلام ایشان، اهداف نهضت عاشورا، نجات مسلمانان از بی خبری نسبت به دین، احکام دین و توجه دادن بندگان نسبت ‏به خدا، رهایی بندگان از انحرافات و گمراهی ها که مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.

حضرت سیدالشهدا علیه السلام هدف خود را مبارزه با منکرات فراوانی می داند که در جامعه آن زمان به وجود آمده بود.

بنابراین اصلی ترین هدف و فلسفه عاشورا، احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی و زدودن زنگارهای تحریف نسبت به دین ‏از طرف حکومت بنی امیه و زدودن بدعت هایی است که در آن برهه زمان در دین به وجود آمده بود.‏

 

فلسفه اربعین چیست؟

زیارت اربعین ریشه تاریخی دارد و بر می گردد به این که بعد از واقعه عاشورا، جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه کوفی با پای ‏پیاده از مدینه به قصد سفر به کربلا حرکت کردند تا در اولین اربعین امام حسین علیه السلام، حضرت و شهدای کربلا را زیارت ‏کنند، بنابراین پایه ریزی اربعین به این بر می گردد.

و نیز نقل است که کاروان اُسرا در هنگام بازگشت به مدینه در کنار قبور مطهر شهدای کربلا توقف داشتند.

از آن به بعد، در سیره علما، مراجع و بزرگان دین، زیارت اربعین مرسوم شد.

در قدیم علما در ایام اربعین با پای پیاده به سمت کربلا می رفتند و اکنون نیز خیل عظیمی از عاشقان امام حسین علیه السلام هر ‏سال با پای پیاده مسیر نجف به کربلا را طی می کنند و الحمدالله هر سال بر تعداد زائرین اربعین حسینی افزوده می شود.

 

ثواب و برکات زیارت امام حسین علیه السلام چیست؟

در ثواب زیارت اربعین، روایت است که اگر کسی با شوق به زیارت امام حسین علیه السلام برود پاداش هزار حج و عمره، اجرا ‏هزار شهید از شهدای بدر، ثواب هزار روزه دار و هزار صدقه مقبوله در ازای این زیارت برای او نوشته می شود و تا یکسال از ‏گزند هر گونه خطری مخصوصا از گزند تسلط شیطان بر انسان در امان می ماند.

و روایت است از امام حسن عسکری علیه السلام، که یکی از نشانه های انسان مومن زیارت سیدالشهدا در اربعین است.

در کتاب کامل الزیارات ذکر شده، نقل است از امام صادق علیه السلام در ثواب زیارت پیاده روی اربعین، کسی که با پای پیاده به ‏زیارت امام حسین علیه السلام برود خداوند متعال به ازای هر قدمی که بر می دارد یک حسنه برای او می نویسد و گناهی از او را ‏محو می کند و یک درجه و مرتبه بالا می رود و در هنگام بازگشت از زیارت امام حسین علیه السلام، خداوند متعال ۲ ملک را ‏موکل می کند هر کار خیر و نیکی که انجام می دهد را بنویسید و از نوشتن بدی های او چشم پوشی کرده و برای زائر طلب ‏مغفرت و آمرزش کنند.

 

نکاتی که زائران باید رعایت کنند؟

زیارت اربعین اجر و پاداش بسیار دارد بنابراین می طلبد در وهله اول زائرین جهت رفتن به این سفر معنوی، از مبادی قانونی ‏اقدام کنند و برخلاف قانون عمل نکنند چرا که از نظر شرع، عمل خلاف قانون جایز نیست.

پیاده روی اربعین شاید سختی هایی داشته باشد بنابراین می طلبد زائران در طول این سفر معنوی صبور بوده و با یکدیگر همراه و ‏همدل باشند.

 

در خصوص استجابت دعا در زیارت امام حسین علیه السلام به چه چیزهایی سفارش شده است؟

روایت است که در زیر قبه سیدالشهدا دعا به استجابت می رسد، آنچه که در زیارت سیدالشهدا علیه السلام برای طلب حاجت ‏سفارش شده این است که انسان با حالت حزن به زیارت رفته و با گریه، اخلاص، خشوع و با نیت خالصانه در زیر قبه سیدالشهدا ‏علیه السلام دعا کند.

 

ابزار دشمن برای جلوگیری از پیاده روی اربعین و کم رنگ کردن این حرکت چیست؟

پیاده روی اربعین بزرگترین اجتماع مذهبی در جهان است که نظیر و مانند ندارد، این اجتماع بین المللی خار چشم دشمنان است و ‏برای دشمنانی که همواره با روش های مختلف به دنبال ضربه زدن به دین اسلام هستند، قابل تحمل نیست بنابراین ساکت نمی ‏نشینند و گاهی در مقوله امنیت اخلال به وجود می آوردند.

امروز بیشترین ابزاری که دشمن از طریق رسانه هایی که در اختیار دارد برای کم رنگ شدن همایش اربعین به کار می برد ‏تبلیغات سو و ایجاد شبهه نسبت به سفر کربلا، هزینه های سفر، نذورات مردم و راه اندازی موکب ها است.

دشمن با تحریم و فشارهای اقتصادی، صراحتا اعلام کرده که امسال مردم ایران نمی توانند در پیاده روی اربعین شرکت کنند اما به ‏لطف خداوند علی رغم این فشارهای اقتصادی، بر اساس اخبار و طبق واقعیات، امسال تعداد زائرین اربعین حسینی چندین برابر ‏سال گذشته است.

هوشیاری و بصیرت عاشورایی مردم همواره مانع تحقق اهداف دشمن برای کم رنگ شدن این همایش عظیم شده است.

هر سال در اجتماع اربعین حسینی، بسیاری از ادیان مختلف از جای جای دنیا حضور می یابند و ابراز علاقه و دلدادگی به امام ‏عاشقان می کنند.

این ها مصداق روایت پیامبر اکرم(ص) است که بعد از شهادت امام حسین علیه السلام حرارتی در دل مومن ایجاد می شود که ‏هرگز خاموش شدنی نیست.

و ما هر سال شاهد این عشق و حرارت در اجتماع بزرگ اربعین هستیم که نه تنها مسلمان و شیعه بلکه از ادیان دیگری نیز در این ‏اجتماع حضور می یابند.

رهبری، در مورد پیاده روی اربعین می فرماید؛ شروع جاذبه مغناطیس امام حسین علیه السلام، با حرکت جابر از مدینه به سمت ‏کربلا آغاز شد و امروز نیز همان جاذبه مغناطیسی مردم و عاشقان را پس از سال های متوالی به سمت کربلا و زیارت امام حسین ‏علیه السلام سوق می دهد.

 

پیام اربعین چیست؟

اربعین نمایشی از عزت و اقتدار اسلام و وحدت مسلمین است.

دشمن از اتحاد مسلمانان( شیعه و سنی) و از اتحاد کشور ایران و عراق می ترسد.

مسلمین یک هدف واحد دارند و آن عظمت اسلام است، اتحاد مسلمانان در مسیر مقاومت، نشان از عظمت اسلام دارد.

دشمن تا به امروز به دنبال تفرقه بوده و می داند که اربعین مرکز اجتماع مسلمین است.

 

 

کمک به زوار اربعین، منشا چه خیرات و برکاتی است؟

به ازای هر دِرهمی که به مسلمانی کمک کند که به زیارت امام حسین علیه السلام برود، خداوند متعال مانند کوه احد برای او ‏حسنه می نویسید، چندین برابر این هزینه را به او در دنیا عطا می کند، بلاها را از او دفع می کند و مالش را در این دنیا حفظ می ‏کند

برچسب ها:

پاسخی بگذارید