امیرعبداللهیان:
تاریخ : 1401/08/1 11:59
شناسه : 401282

وزیر خارجه کشورمان گفت: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی در روزهای اخیر این است که توافق نه تنها اولویت آمریکایی‌ها هست بلکه برای آن شتاب هم دارند اما آنها برای مصرف داخلی خود و تحریک عوامل داخل ایران در مواضع خود به گونه دیگری سخن می‌گویند.





به گزارش شاخه سبز - امیر عبداللهیان در جریان سفر به ارمنستان در جمع خبرنگاران در خصوص تناقضات رفتاری و عملی ایالات متحده در زمینه گفت‌وگوهای مربوط به رفع تحریم‌ها عنوان کرد:  آمریکایی‌ها گفتارشان با رفتارشان متناقض است. ۳ روز پیش پیامی بین ما و طرف آمریکایی منتقل شد و ما پیامی را از آمریکا دریافت کردیم، آمریکایی‌ها حتی در پیام‌هایشان تعجیل دارند در اینکه هر چه زودتر به نقطه تفاهم برسیم.

وی افزود: ما به صراحت اعلام کریم که باید موارد اتهامی که آژانس در حوزه هسته‌ای متوجه ایران کرده حل و فصل شود. حاضر نیستیم توافقی انجام دهیم و بعد مثل یک استخوان لای زخم مانده دائما آژانس بخواهد از مسیر سیاسی فشارهایی را متوجه ایران کند.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ضمن اینکه تبادل پیامشان با ما ادامه دارد اما تلاش می‌کنند بر مسائلی که در روزهای گذشته در ایران جریان داشت، بدمند و فکر می‌کنم آنها می‌خواهند اعمال فشار سیاسی و روانی کنند و بتوانند در مذاکرات امتیاز بگیرند اما ما هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و توافقی که ایران خطوط قرمزش رعایت شود، حرکت می‌کنیم اما در عین حال هیچ گاه میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی در روزهای اخیر این است که توافق نه تنها اولویت آمریکایی‌ها هست بلکه برای آن شتاب هم دارند اما آنها برای مصرف داخلی خود و تحریک عوامل داخل ایران در مواضع خود به گونه دیگری سخن می‌گویند که این هم از تعارضات رفتاری طرف آمریکایی است.

وی در خصوص دیدار امروز خود با مقام‌های ارمنستان گفت: در دیدار امروز با آقای پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و گفت‌وگو با سایر مقامات ارمنستان تاکید داریم که مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود و تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. ما به صراحت حساسیت جدی خود در هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر مرز‌ها را به همه طرف‌ها در منطقه اعلام کردیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب گفت‌وگو‌های بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدور‌های شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

امیرعبداللهیان با اعلام این خبر که توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری ما از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا سه میلیارد دلار هدفگذاری کردیم، گفت: خوشبختانه زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و تولیدات مشترک بین دو‌کشور وجود دارد که تجار و بازرگانان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. البته گردشگری هم یکی از ظرفیت‌هایی است که بین دو‌کشور به صورت فعال جریان دارد و توافقات جدیدتری را برای تقویت مسیر گردشگری نیز به عمل آوردیم.

وی در مورد شایعه درخواست طرف ارمنی از ایران برای خرید سلاح عنوان کرد: ما با همسایگان و برخی از کشورها همکاری‌های دفاعی داریم اما آنچه مهم است این است که باید در مسیر سیاسی و از مسیر گفت‌وگو، مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان و ترسیم خطوط مرزی صورت بپذیرد.




انتهای پیام/

پاسخی بگذارید