علی چگینی، عضو شورای اسلامی شهر اراک:
تاریخ : 1401/11/2 11:45
شناسه : 401369

 به گزارش شاخه سبز از اراک ،مهدی غلامی _ عضو شورای اسلامی شهر اراک گفت: طبق آمارها مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی ناشی از ذرات معلق در هوا بین شهروندان اراکی۶۰ درصد افزایش داشته است که بنا بر تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی باعث کاهش عمر شهروندان این کلان‌شهر می‌شود.

علی چگینی گفت: قانون هوای پاک سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان دولت مکلف شد نسبت به اجرای این قانون در کلان‌شهرها اقدامات مؤثری انجام دهد.

وی افزود: طبق آمارها مشکلات تنفسی، قلبی و عروقی ناشی از ذرات معلق در هوا بین شهروندان اراکی ۶۰ درصد افزایش داشته است که بنا بر تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی باعث کاهش عمر شهروندان این کلان‌شهر می‌شود.

چگینی تصریح کرد: عمده دلیل آلودگی هوای اراک ناشی از تولیدات صنایع دشت دلیجان، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه است، این صنایع حاضر نیستند در برابر هزینه‌هایی که به دوش مردم می‌گذارند، سهم خود را جهت کاهش آسیب‌های محیط زیستی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در دهه ۵۰ از اراک به عنوان باغ‌شهر نام می‌بردند، چرا که از آب‌وهوا و فضای سبز مطلوبی برخوردار بود اما در روند صنعتی ۵۰ ساله خود به جایی رسیده است که در سال ۱۴۰۰ تعداد روزهای ناسالم این شهر بیش از ۱۷۰ روز بوده است و به‌ندرت روزی را با عنوان هوای پاک داشته‌ایم.

چگینی تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ۵۰ درصد آلودگی هوا، تحت تأثیر آلودگی شهری است که با در نظر گرفتن راهکارهایی در حوزه شهری می‌توان این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کرد.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه شهری، گازهای آلاینده اتوبوس‌ها و خودروهای مؤثر در آلایندگی از جمله معضلاتی است که در راستای رفع آن توانستیم ۹۹ دستگاه اتوبوس را وارد سیستم حمل‌ونقل شهری کنیم؛ در حال حاضر باید به فکر انجام مطالعات احداث انبوه‌برها و توسعه زیرساخت‌های لازم باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه توسعه فضای سبز، مدیریت ترافیک، فرهنگ‌سازی در استفاده از وسایل نقلیه به‌روز واستفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی از دیگر اقداماتی است که در این زمینه می‌توان انجام داد، گفت: در بحث شهرسازی نیز سعی کرده‌ایم از این پس ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند که در مسیر تونل باد غربی-شرقی قرار دارد، ساخته نشود تا هوا در شهر جریان داشته باشد و آلایندگی‌ها کاهش یابد.


انتهای پیام/

پاسخی بگذارید