قطار توسعه در راه شهر جدید امیرکبیر ؛
تاریخ : 1401/12/21 12:23
شناسه : 402337

نیاز به تامین مسکن، یکی از اهداف ساخت شهرهای جدید در کشور است.


 به گزارش شاخه سبز از اراک _ یکی از ماموریت های مدیریت شهری، مدیریت زمین و مسکن است و سیاست حاکمیت نیز این است که در کنار شهرهای بزرگ و کلانشهرها شهرهای جدید احداث شود تا بخشی از سرریز جمعیتی کلانشهرها منتقل شود. شهر جدید امیرکبیر از نوین شهرهای (شهرهای تازه تأسیس) ایران است که با هدف اسکان سرریز جمعیتی شهر اراک در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران به تصویب رسید. این شهر در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق اراک و در آزادراه اراک-قم واقع شده‌است و از جنوب به محور ارتباطی اراک - قم و روستای ابراهیم آباد، از شمال به راه‌آهن سراسری و تپه‌های اطراف محدود می‌شود. این شهر به واسطه اینکه ساختمانهای آن به صورت ویلایی ساخته شده اند ، به عنوان اولین شهر ویلایی در سطح کشور محسوب می شود.

شهر امیرکبیر به لحاظ موقعیت ممتازی که دارد می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار و در تولید، اشتغال و سکونت پایدار، به عنوان شهر خلاق و کارآفرین موفق باشند ولیکن مشکل حمل و نقل یکی از معضلات مهم بر سر راه توسعه و پیشرفت این شهر است؛ از آنجاییکه در اجرای طرح نهضت ملی مسکن فراهم کردن امکانات زیرساختی در اولویت و در برنامه اجراست تا علاوه بر ساخت مسکن سایر امکانات نیز برای کیفیت زندگی ساکنان فراهم شود که با تکمیل امکانات زیرساختی تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن استان به ویژه در شهرهای جدید استان افزایش یابد؛ .بدین منظور سرپرست و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهرجدید امیرکبیر بر راه اندازی قطار حومه‌ای اراک- شهرجدید امیرکبیر تاکید دارد.

انجام اقدامات تشویقی برای حضور مردم در شهر جدید امیرکبیر
سرپرست و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهرجدید امیرکبیر می گوید: شهر جدید امیرکبیر با هدف استقرار سرریز جمعیتی شهرستان اراک به عنوان یک شهر جدید ایجاد شد که باید برای حضور مردم در این شهراقدامات تشویقی بیشتری را فراهم آوریم.

سعید میرزائی در گفت و گو با مواجهه اقتصادی؛ خاطرنشان کرد: بی گمان ارتقای سطح کیفی و خدمات رسانی به مردم و ساکنان این شهر بستری خواهد بود تا مردم برای زندگی و برگزیدن این شهر به عنوان مقصد زندگی ترغیب و تشویق شوند.

وی اظهار داشت: مسائل مربوط به راه اندازی قطار بین شهری اراک به مقصد شهرجدید امیرکبیر اعم از اقدامات فنی و اجرایی آن و پیگیری، دریافت و تخصیص لازم اعتبار برای اجرای پروژه را نیز با جدیت دنبال خواهیم کرد.
میرزائی با بیان اینکه اکنون مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در اولویت پیگیری است، افزود: راه اندازی خط ریلی و قطار حومه‌ای اراک - امیرکبیر موضوع مهمی بود که ابعاد فنی آن پیشتر در جلسه ای بررسی شد. در این جلسه علاوه بر بررسی اقدامات صورت گرفته برای احداث خط ریلی امیرکبیر درخصوص تحویل زیرگذر ورودی شهر جدید امیرکبیر به راهداری، رفع مشکلات شبکه حمل و نقل عمومی شهر جدید امیرکبیر و جانمایی و احداث ایستگاه ویژه شهروندان امیرکبیر در مرکز شهر اراک نیز مطرح و تصمیمات لازم اتخاد شد.

وی تصریح کرد: براین اساس همزمان با برنامه ریزی های لازم جهت ار بین شهری اراک- شهرجدید امیرکبیر و شروع فاز مطالعاتی و جانمایی ایستگاه قطار شهرجدید امیرکبیر، سلسله اقداماتی به منظور ارتقای حمل و نقل عمومی شهرجدید امیرکبیر و تردد شهروندان به اجرا در می‌آید، از جمله اینکه با راه اندازی ایستگاه بین شهری در یکی از مناطق پرتردد اراک ظرفیت حمل و نقل عمومی بین اراک – شهرجدید امیرکبیر تقویت خواهد شد.

یارانه حمل و نقل به ساکنان شهر جدید امیرکبیر پرداخت می شود
سرپرست و رئیس هیئت مدیره شرکت عمران شهرجدید امیرکبیر در خصوص بهبود و ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی شهر جدید امیرکبیر، اعلام کرد: از اقدامات انجام گرفته در بخش حمل و نقل پرداخت یارانه در راستای حمایت از مردم و ساکنان این شهرجدید بوده است که البته با برنامه ریزی برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر، با همراهی مسئولان استانی به زودی شاهد ارتقای کیفیت خدمات ایاب و ذهاب بدون هرگونه تغییر در قیمت تردد مردم خواهیم بود تا حلاوت خدمت رسانی همچنان به کام مردم این شهرجدید شیرین باشد.

توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهر جدید امیرکبیر

میرزائی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه اصول پدافند غیرعامل و مسائل فرهنگی اجتماعی باید در شهرهای جدید مدنظر قرار گیرد، اظهار داشت: در ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، برنامه‌ها و اقدامات خوبی در شهرجدید امیرکبیر از منظر عمرانی و اجرای برنامه فرهنگی و اجتماعی اتفاق افتاد که رویکرد اصلی این برنامه ها تسهیل خدمات زندگی در این شهرستان بود که خوشبختانه مورد استقبال مردم و به ویژه بانوان، نسل جوان و نوجوان این شهرجدید قرار گرفت.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری و تعامل همه دستگاه ها و دستورالعمل‌های شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید گام‌های بلندی در راستای رشد و پیشرفت شهر جدید امیرکبیر برداشته شود و افق روشنی برای این شهر ترسیم شود.




انتهای پیام/

پاسخی بگذارید